  • 31. Data: 2014-07-31 11:44:54
    Temat: Re: Lza sie w oku kreci...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Łobuz,

    Thursday, July 31, 2014, 10:16:56 AM, you wrote:

    > Ja miałem XT z HDD 10MB Seagate który potem trafił do AT286 z koprocesorem.
    > Pamiętam jak dziecko cieszyłem się gdy zamieniłem format danych MFM / RLL po
    > której to operacji na dysku zrobiło się nagle 20MB przestrzeni.

    W jakim dysku można było zmienić format danych z MFM na RLL? Dyski RLL
    wymagały specjalnego kontrolera. Nie pomyliłeś formatu z kompresją
    dysku programami typu drivespace/doublespace?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2014-07-31 11:47:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, July 31, 2014, 11:31:17 AM, you wrote:

    > Dawno dawno temu, twarde dyski przypominaly dyskietki - tzn byl naped
    > z niewymiennym dyskiem i byl kontroler.
    > Naped zawieral silniki, glowice, wzmacniacze ... ale to kontroler
    > decydowal co bylo zapamietane i jak interpretowac odczyt.
    > No i sie nagle okazalo ze ten sam naped potrafi zapamietac wiecej,
    > jesli kontroler zamiast kodowania MFM uzyje RLL.
    > Ale tak mi chodzi po glowie ze to tylko ~1.5 wiecej bylo.

    Ale ja sobie nie przypominam uniwersalnego kontrolera MFM/RLL w tamtym
    czasie... A potem bardzo szybko weszły dyski ATA, mające kontroler
    własny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2014-07-31 11:55:17
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:lrd1uq$vbp$1@srv.chmurka.net...

    > Nie wiem o czym piszesz. Przypuszczam, że o jakimś systemie zip-owania w
    > tle.

    Nic z tych rzeczy. Robiło się low level format ale zamiast zapisu MFM
    wybierało się zapis RLL. BIOS w AT na to pozwalał.

    > Moim największym sukcesem tamtych czasów było odpalenie Racal-Redaca na
    > tym XT bez HDD (autorouter złośliwe połączenie dwóch DIP14 na krzyż robił
    > tyle sekund co Protel minut) oraz napisanie programiku pozwalającego
    > przenieść netlistę z Orcada do Racal-Redaca.

    Ja miałem pakiet Orcada DOSowski. 6 dyskietek 1,2MB. W sumie nadal go mam i
    czasem uruchamiam gdy zajdzie potrzeba otworzyć jakąś staroć. Autorouter był
    dość prymitywny, trzeba było sporo rzeczy podpowiadać, ale za to ręcznie
    rysowało się bardzo szybko i to bez udziału myszki. Symulator cyfrówki VST,
    dość nawet sobie dawał rady ale były problmy gdyż poszczególne etapy
    przygotowania netlisty nie były do końca dograne i trzeba było na piechotę
    poprawiać jakieś rzeczy w plikach wynikowych za pomoca edytora.

  • 34. Data: 2014-07-31 12:02:24
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    > Ale tak mi chodzi po glowie ze to tylko ~1.5 wiecej bylo.

    Masz rację. Faktycznie, teraz mi przypomniałeś że to 50% więcej dawało.
    Pokręciłem z niepamięci.
    Miałem dwa dyski, jeden niskoprofilowy Seagate a drugi IBM, taki wysoki jak
    cegła, na poduszkach gumowych siedział i miał ogromny przekaźnik
    elektromagnetyczny który po rozpędzeniu talerzy robił głosne "chlast". Coś
    tam przełączał jak się dysk rozpędził ale nie wnikałem co.
    W obu dyskach zrobiłem ten sam manewr. W sumie nie było mi to aż tak
    potrzebne, gdyż dość trudno było wtedy zapełnić przestrzeń dyskową 10-20MB,
    a zbieractwem programów się nie zajmowałem.

  • 35. Data: 2014-07-31 12:09:25
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    wiadomości news:1809461512.20140731114454@pik-net.pl.invalid...

    > W jakim dysku można było zmienić format danych z MFM na RLL? Dyski RLL
    > wymagały specjalnego kontrolera.

    W wielu dyskach. Oczywiście bez kontrolera ani rusz. nie był to żaden
    specjalny kontroler.
    Zwykła rzecz do nabycia.

  • 36. Data: 2014-07-31 12:12:13
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    wiadomości news:653266999.20140731114731@pik-net.pl.invalid...

    > Ale ja sobie nie przypominam uniwersalnego kontrolera MFM/RLL w tamtym
    > czasie... A potem bardzo szybko weszły dyski ATA, mające kontroler
    > własny.

    Wystarczyło wpiąć dysk MFM do kontrolera RLL i z poziomu BIOSu wejść w
    format niskiego poziomu.

  • 37. Data: 2014-07-31 12:22:38
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > W jakim dysku można było zmienić format danych z MFM na RLL?

    Najdowcipniejsze to, że MFM to jedna z form RLL ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Run-length_limited

    > Dyski RLL
    > wymagały specjalnego kontrolera.

    Tak przez zmianę kontrolera, ale bywało to problematyczne:

    http://redhill.net.au/d/10.php

    Sam miałem st225 z kontrolerem RLL i nie pamiętam problemów.

    >Nie pomyliłeś formatu z kompresją
    > dysku programami typu drivespace/doublespace?

    To było później.

  • 38. Data: 2014-07-31 12:56:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    >W jakim dysku można było zmienić format danych z MFM na RLL?

    W kazdym ? tzn w kazdym z interfejsem ST-506

    >Dyski RLL wymagały specjalnego kontrolera.

    No wlasnie - kontroller zmieniales, dysk zostawal.

    J.

  • 39. Data: 2014-07-31 12:57:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-07-31 12:09, Łobuz pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:1809461512.20140731114454@pik-net.pl.invalid...

    Pod RLL można było praktycznie każdy dysk MFM formatować. Problem był
    tylko z tablicą uszkodzonych sektorów jak nie był pusta. No i trzeba
    było częściej preformat robić.

    > W wielu dyskach. Oczywiście bez kontrolera ani rusz. nie był to żaden
    > specjalny kontroler.
    > Zwykła rzecz do nabycia.

    Pamięć coś mi podpowiada, że w którymś momencie to nawet można było
    wymienić EPROM na kontrolerze, ale równie dobrze mogło mi się dobrze
    przyprawić jakąś taką przyprawą, tylko jak się to nazywa?... Pamięć już
    nie ta ;)
    Ale to było tylko przez chwilę jakoś tak prawie równolegle z pierwszymi
    dyskami IDE czy jak się tam one wtedy nazywały.

    Pozdrawiam

    DD

  • 40. Data: 2014-07-31 13:01:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    >Ale ja sobie nie przypominam uniwersalnego kontrolera MFM/RLL w
    >tamtym
    >czasie...

    No bo to niezbyt popularne bylo ... chyba nie tylko u nas. Kontroler
    drogi, kto by kupowal, zeby podniesc pojemnosc dysku o 10MB :-)

    >A potem bardzo szybko weszły dyski ATA, mające kontroler własny.

    Tak bardzo szybko to nie, niby WD i Compaq wprowadzili juz w 1986, dwa
    lata po premierze AT, ale do nas sie jeszcze troche przedzieraly.

    Tak samo nas chyba ESDI ominelo
    http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Small_Disk_Int
    erface

    J.