  • 21. Data: 2020-01-09 11:46:53
    Temat: Re: Magrail
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Albo może rzeczywiście tak jest, że ten benzynowy do umownej "czwórki" włącznie służy
    do ładowania aku - i mamy elektro-diesla (tylko potrzeba do tego osobnej prądnicy,
    silnik elektryczny nie da rady, bo przecież służy w tym czasie do napędu), a na
    "piątce" spalinowy podłączany jest do osi, a elektryk wyłączany - i też można wywalić
    skrzynię biegów.

  • 22. Data: 2020-01-09 12:37:14
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-01-08 19:46, heby wrote:
    (ciap)
    > Z terminologią nie mam żadnego. Mam za to problemy z wyobraźnią:

    (ciap)
    > Czyli bez żadny przeróbek można tam puszczać pociągi zwykłe i magrail. Z
    > wystająca, dwumetrową szyną w środku torowiska sprawia to pewne
    > obiektywne probemy. A tak było na makiecie.

    Taa, bo to jest wykorzystanie osiągnięć mechaniki kwantowej w skali
    makro. Szyna jest obecna z pewnym prawdopodobieństwem, a pociąg działa
    jak detektor...
    zatem tylko 50% tradycyjnych pociągów roz...y o szynę ;-)

    Włodek

  • 23. Data: 2020-01-09 13:08:00
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    > Zastanawiam się, dlaczego nie jest tak, że silnik spalinowy napędza
    > ładowanie akumulatora (i silnik elektryczny). Przecież spalinowy ma
    > największą sprawność w pewnym zakresie obrotów i nie jest to od 700 do
    > 5000, tylko zwykle w okolicach 2500. Można by wywalić całe przeniesienie
    > napędu od sprzęgła po dyfer.

    Też się kiedyś nad tym zastanawiałem.
    Doszedłem do wniosku że prawdopodobnie dlatego że sprawność w układzie
    silnik spalinowy - prądnica nie jest zbyt duża.
    To jest tylko moje gdybanie.

    A może to się komuś zwyczajnie nie opłaca ....

    Idea wywalenia wszystkiego pomiędzy silnikiem i kołami bardzo mi się
    podoba :).

    Grant można pobrać i badania zrobić :)

    Adam

  • 24. Data: 2020-01-09 13:38:20
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako heby <h...@p...onet.pl>
    w artykule <news:qv581s$p9t$1@dont-email.me> pisze:

> [...]
    > wystająca, dwumetrową szyną w środku torowiska sprawia to pewne
    > obiektywne probemy. A tak było na makiecie.

    Sam nie mam pojęcia, co jest na renderze, a co na pokazie modelu. Brakuje
    rzutu z przodu. Za to na filmie widać wagon z obu stron, jest symetryczny:
    https://www.youtube.com/watch?v=pWvW-UZaZ2k
    Oznaczałoby to, że szyna magraila ma być między dwoma torami, a nie między
    dwiema szynami jednego toru. Ale tak czy inaczej są kolejne problemy:

    1. Jak ma wyglądać tor magraila na rozjazdach czy na stacji?
    2. Na ilu torowiskach dwutorowych pośrodku są słupy trakcyjne z trakcją
    podwieszoną po obu stronach?
    3. Czy konieczność odcinkowego blokady ruchu na obu torach podczas
    przejazdu magraila nie będzie zbyt uciążliwa?
    4. A co z dwukierunkowym ruchem magraila, który wymagałby trzech
    tradycyjnych torów?

    Podsumowując - ile w Polsce jest magistrali gdzie można wpuścic magraila?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 25. Data: 2020-01-09 14:44:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Kurtałka, znów jakiś zły dzień wczoraj był.
    > Choć kto wie, może opisałem dobry wynalazek?

    Taki sobie.

    > Tylko coś mi też mówiło, że trochę to bez sensu tak ten benzynowy
    > włączać i wyłączać.

    Przecież teraz co drugi samochód (niehybrydowy) gasi silink zaraz
    po zatrzymaniu i odpala w chwili naciśnięcia pedału gazu.

    > Chociaż o takiej hybrydzie, która rusza wyłączenie na elektryku,
    > nie słyszałem, może to jakiś nowy pomysł

    Ja też nie słyszałem (samochody nie są od tego, by o nich słuchać),
    ale przyznam, że inną nie jeździłem.

    > Bo już sobie przypomniałem, że rzeczywiście w hybrydzie ciągle działa
    > mały silnik benzynowy - i to on bierze na siebie opory ruchu

    Mały jak mały -- tak ze sto koni, oględnie mówiąc.

    > Dzięki temu samochód o tych samych rozmiarach i wadze ma takie same
    > osiągi - szczególnie przyśpieszenie - mając np. dwukrotnie mniejszy
    > silnik na paliwo ciekłe (oczywiście pytanie, czy dodatkowy silnik
    > elektryczny i akumulatory nie zajmą więcej miejsca - ale spala podobno
    > sporo mniej - choć też pytanie, czy zrekompensuje to w okresie używania
    > wyższą cenę samochodu).

    Przewżnie jednak pali jak smok. W trasie. Jak ktoś już płaci "wyższą
    cenę", to przeważnie nie che małego słabego silnika. To co fajne, to
    że nie smrodzi turlając się w korku.

    > Hmm, a taki co rusza na elektryku, a dopiero potem benzyna, to miałby
    > sens - można by np. wyeliminować skrzynię biegów i benzyna wchodziłaby
    > dopiero na piątce (a dokładniej na bezpośrednim).

    Jakoś nikt nie eliminuje.

    > Choć sens by to miało tylko w trasie, w mieście znów by się pojawił
    > problem gaszenia/zapalania silnika benzynowego - albo chociaż jego
    > jałowej pracy, bo byłby odłączony od osi - no i weź tu w mieście do
    > piątki dojdź, akumulatory się szybciej wyczerpią.

    Jaki problem z gaszeniem/zapalaniem silnika benzynowego? A tak w ogóle
    -- czytam to jak wyobrażenie kogoś z ubiegłego wieku, a nie jak opis
    z lat dwudziestych.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2020-01-09 14:54:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    "Pawel \"O'Pajak\"" <"Pawel O'Pajak\" <pl.misc.elektronika>"> - taką
    kaszanę robi czytnik z Twoich cudzysłowów i oczywiście nie jest w
    stanie jej potem zinterpretować :(

    Thursday, January 9, 2020, 2:51:07 AM, you wrote:

> [...]
    > największą sprawność w pewnym zakresie obrotów i nie jest to od 700 do
    > 5000, tylko zwykle w okolicach 2500. Można by wywalić całe przeniesienie

    Dokładnie tak. Ale brak odważnego. Silnik spalinowy o mocy rzędu max.
    30 kW, pracujący w optymalnym zakresie obrotów, obciążony prądnicą
    ładującą normalny, pełny zestaw akumulatorów, który musiałby starczać
    na jakieś 200-250 km - powiedzmy 50 kWh. Taki akumulator mógłby bez
    szkody przyjąć energię hamowania z prędkości podróżnej - przy 90 km/h
    ostre hamowanie wymaga przyjęcia mocy rzędu 100 kW/tonę. Średnia moc
    30 kW z zapasem wystarczy do równej jazdy z prędkością autostradową.
    Silnik elektryczny o mocy szczytowej > 100KM/tonę dla sprawnego
    przyśpieszania i wyprzedzania.

    Taką hybrydę (oczywiście plugin) byłbym w stanie rozważyć jako
    alternatywę samochodu rodzinnego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2020-01-09 15:06:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > przyśpieszania i wyprzedzania.
    >
    > Taką hybrydę (oczywiście plugin) byłbym w stanie rozważyć jako

    Widziałem kiedyś gościa jak popylał na rowerku z przyczepą. Rower miał
    silnik elektryczny, a na przyczepce pyrkał agregat spalinowy.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2020-01-09 19:01:05
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-09 o 02:51, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    I tak i nie, w hybrydach Toyoty są 2 motory/generatory i energia z
    generatora zasilanego mechanicznie (spalinowo) idzie do drugiego silnika
    (ewentualnie akumulator bierze nadwyżkę lub robi za wspomaganie).

> [...]
    > największą sprawność w pewnym zakresie obrotów i nie jest to od 700 do
    > 5000, tylko zwykle w okolicach 2500. Można by wywalić całe przeniesienie
    https://www.youtube.com/watch?v=FrPTMwqZfwE
    Jak ktoś nie ma czasu to tak mniej więcej od 22 minuty.
    W skrócie system hybrydowy Toyoty (nowsze generacje, na początku było CVT):
    Nie ma klasycznej przekładni, sprzęgła etc.
    Jest przekładnia planetarna, co pozwala na regulację kierunku i
    prędkości kół. Silnik spalinowy może pracować z optymalnymi obrotami, za
    regulację prędkości odpowiadają 2 silniki elektryczne, odpowiednia
    kombinacja ich prędkości obrotowej powoduje dopasowanie obrotów wałka
    zdawczego do aktualnej prędkości samochodu.
    Podobno w najnowszej generacji silnik spalinowy przy przyspieszaniu też
    zwiększa obroty bo takie są oczekiwania i przyzwyczajenia klientów
    (wcześniej wchodził na obroty z największą mocą i "wył" jednostajnie).

    Jak nie ma potrzeby to się silnik spalinowy wyłącza, wtedy za napęd i
    kontrolę kierunku i prędkości odpowiada motor/generator 2 zasilany z aku.
    Piotrek

  • 29. Data: 2020-01-09 20:09:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/01/2020 13:38, Andrzej P. Wozniak wrote:
    > Oznaczałoby to, że szyna magraila ma być między dwoma torami, a nie między
    > dwiema szynami jednego toru.

    A wiec żadna nakładka na tory, to jest osobna konstrukcja? Czy tory mają
    zapewniony rozstaw *pomiędzy* dwoma torowiskami z odpowiednią tolerancją
    do puszczania takich zabawek na kilkuset km?

    Coś mi się coraz bardziej mętli w musku. Na renderze jak byk wygląda to
    na zwykły pociąg po zwykłym torze z czymś magicznym/magnetycznym na
    dole, ani śladu pionowej ściany na 2m.

  • 30. Data: 2020-01-10 00:34:06
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    >
    > A może to się komuś zwyczajnie nie opłaca ....
    >
    > Idea wywalenia wszystkiego pomiędzy silnikiem i kołami bardzo mi się

    Coś mi świta, że na takiej zasadzie ma działać jedna z odmian ciężarówek
    przystosowana do jazdy po e-autostradach. Silnik spalinowy napędza
    prądnicę, a ta silnik elektryczny (który jest alternatywnie napędzany
    prądem z sieci). Druga odmiana - to całkowity brak silnika spalinowego,
    zamiast tego akumulatory. Starczają one jednak na bardzo krótką jazdę,
    coś około 15 km.

    --
    Grzexs