  • 1. Data: 2009-01-06 19:17:06
    Temat: Mam pomysł na oswietlenie sufitu
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Co sadzicie o czyms takim:
    Kupic w miare kompatybilnie swiecace diody led w trzech kolorach żółtym,
    niebieskim i czerwonym.
    Nie musza to wcale byc jakies bardzo mocno swiecace diody wazne aby byly
    tanie i w miare jednakowo swiecily.
    Naprzemiennie ulozyc te trzy kolory (co do zasady jak kiedys luminofor w
    kineskopach np. do Rubina).
    Diody swieciłyby w 3 kolorach ale po wymieszaniu calosc swiecilaby na, bialo
    przynajmniej w teorii.
    Na suficie cos by sie dzialo bo pewnie nie od razu by sie wymieszaly te
    kolory ale czym nizej tym biel stawalaby sie bardziej jedorodna. Trzeba by
    tylko dosc gesto poutykac diody LED.
    czy ktos prowadzil w tym temacie jakies eksperymenta?

    pzdr. Janusz

  • 2. Data: 2009-01-06 23:54:27
    Temat: Re: Mam pomysł na oswietlenie sufitu
    Od: Konop <k...@g...pl>

    sofu pisze:
> [...]
    > tylko dosc gesto poutykac diody LED.
    > czy ktos prowadzil w tym temacie jakies eksperymenta?

    Wszelkie znane mi eskperymenty stwierdzają, że do uzyskania koloru
    białego potrzebujesz diod ZIELONEJ, niebieskiej i czerwonej ;)... Kolor
    żółty powstaje ze zmieszania czerwonego z zielonym i dlatego nie jest
    kolorem podstawowym (dla światła). W modelu substraktywnym (kiedy
    malujesz po białym farbkami) kolorami podstawowymi są właśnie żółty,
    purpurowy i jasnoniebieski.
    Co do efektu - jeśli w pomieszczeniu nie będzie dymu, pary, kurzu itp.
    to nie będzie widać mieszania się barw. Na suficie będą smugi w kolorach
    podstawowych i będą się one zlewać do koloru białego, ale ten efekt nie
    będzie widoczny "w powietrzu"... Moim zdaniem można wypróbować, fajnie
    byłoby dodać osobną regulację jasności dla każdego z kolorów :)

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-01-07 00:11:12
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko dosc gesto poutykac diody LED.
    > czy ktos prowadzil w tym temacie jakies eksperymenta?

    Wyobraź sobie połączenie 200000 diod kabelkami na suficie :-))) to będzie
    niezły
    horror.Przy sterowniku to będzie niezła wiązka jak w centrali telefonicznej.
    Ale do odważnych świat należy :-)))
    Pzdr

  • 4. Data: 2009-01-07 00:14:37
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    sofu pisze:

    > Kupic w miare kompatybilnie swiecace diody led w trzech kolorach żółtym,
    > niebieskim i czerwonym.
    [...]
    > Na suficie cos by sie dzialo bo pewnie nie od razu by sie wymieszaly te
    > kolory ale czym nizej tym biel stawalaby sie bardziej jedorodna. Trzeba by
    > tylko dosc gesto poutykac diody LED.

    Policzmy na szybko: diody kwadratowe 5x5mm upchnięte co 5mm czyli 200
    diod na metr. Na powierzchni 1m^2 zmieści się "drobne" 40000 diod.
    Jeżeli chcesz w ten sposób zapchać cały sufit nawet małego
    pomieszczenia, powiedzmy 20m^2 - musisz kupić 800 tysięcy LEDów i jakoś
    je przylutować. Ręcznie? :-[=] A same diody będą ciągnąć (nawet gdy się
    zastosuje zwykłe 20mA) ze 32 kilowaty. Ale wtedy oświetlenie zabije od
    pierwszego wejrzenia. ;)

    Ciekawe, ile kosztowały by same diody (w TME ceny kończą się na 1000
    szt). A trzeba jeszcze nimi jakoś sterować...

    BTW: Może optymalniej byłoby kupić od razu takie moduły RGB 32-diodowe:
    http://pl.farnell.com/lumidrives/lsp32-k2-wwww/led-m
    odule-32x-k2-wwww/dp/1593603

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-01-07 02:05:40
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > tylko dosc gesto poutykac diody LED.
    > czy ktos prowadzil w tym temacie jakies eksperymenta?

    Baaardzo kiepski pomysł.
    Widziałeś kiedyś z bliska videowall diodowy?
    Powyżej 10m nie widać dopiero poszczególnych diód.

    Ja prawie 20 lat temu oświetlenie pokoju rozwiązałem tak:
    Halogen z reflektorem 100W/12V/30^o w rogu pokoju, pół metra poniżej
    sufitu umieściłem tak, by świecił na sufit, po przekątnej.
    W innym rogu (nie po przekątnej), tam gdzie miałem biurko umieściłem na
    zbliżonej wysokości drugi halogen o mocy 50W i kącie ~15^o, tak by
    świecił z góry na biurko.
    Halogenowi zdrapałem nieco z reflektora lustra, tak by świecił też w górę.

    Nie muszę chyba dodawać, że nie było problemem do mnie trafić, bo pokój
    mój był najjaśniejszej oświetlonym w bloku (ściany na biało pomalowane).

    Reflektory halogenowe, czyli popularne teraz halogeny kosztowały wtedy u
    ruskich na targu po 5000zł, a trafo 300VA 10000zł.

    zyga

  • 6. Data: 2009-01-07 07:31:40
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > Ręcznie? :-[=] A same diody będą ciągnąć (nawet gdy się zastosuje zwykłe
    > 20mA) ze 32 kilowaty. Ale wtedy oświetlenie zabije od pierwszego

    Widziałem kiedyś takie cudo, ale o powierzchni zdecdowanie mniejszej. Cos
    około
    0.25m^2, oczywiście w wykonaniu chińczyków i zeby było śmieszniej polutowane
    ręcznie.
    Potrafiło właśnie świecić trzema kolorami, przy czym jednym kolorem na raz,
    ale światło z tego
    padające faktycznie mogło zabić. Niestety wymagane było stosunkowo jednolite
    oświetlenie
    płaszczyzny, a po przejściu przez matówke sprawność tak spadała ze do
    niczego całość była.
    Ale fajnie było popatrzeć jak oni to lutowali i jak byli pewni, ze to
    zadziala ;D

    bhk

  • 7. Data: 2009-01-07 08:42:09
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

> [...]
    > powstaje ze zmieszania czerwonego z zielonym i dlatego nie jest kolorem
    > podstawowym (dla światła). W modelu substraktywnym ...

    Pewnie fizyki Kolegę Sofu uczała jakaś koleżanka nauczycielki mojego
    dziecka. Dopiero moja niedawna awantura w szkole pomogła pani zrozumieć że z
    żołtego, niebieskiego i czerwonego światła nijak białe nie chce wyjść
    ;-)))). Na swoją obronę też przytaczała argumenty "malarskie" ;-))

  • 8. Data: 2009-01-07 13:55:40
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Jak chcesz mieć biel - użyj po prostu białych z temperaturą barwową
    3000K do 4500K.
    Odradzam stosowanie białych zimnych chyba że do prosektorium.
    Dla ciekawego efektu zrób wewnętrzne obrzeże z czerwonych i zewnętrzne
    z niebieskich lub odwrotnie.
    W formułę R+G+B= White nie baw się - to nie wyjdzie.

  • 9. Data: 2009-01-07 14:32:37
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    --
    Kościół katolicki to siedlisko wszelkiego zła, a szatan ma w nim używanie.
    Użytkownik "Robert_J" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żołtego, niebieskiego i czerwonego światła nijak białe nie chce wyjść
    > ;-)))). Na swoją obronę też przytaczała argumenty "malarskie" ;-))

    Kiedys w szkole robilismy okrągłe tarczki trójkolorowe (żółty, niebieski i
    czerwony), ktore gdy wirowały stawały sie białe. Myslalem, ze to mieszanie
    sie kolorów dotyczy wszystkiego.

    Janusz

  • 10. Data: 2009-01-07 14:53:38
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    --
    Użytkownik "Psychik" <p...@Z...pl> napisał w wiadomości
    > moja pierwsze skojarzenie: pomysl z... sufitu! ;)
    >
    > --
    > Psychik

    -----

    No nie dokońca z sufitu!

    Mialem taka tania lampke (dla dziecka) skladajaca sie z 3 diod i
    swiatłowodów + sterowanie. Diody swieciły od dołu w kempe światłowodów (z
    jakiegos tworzywa) i zmieniały barwy. Sterowanie mialo zaprogramowane kilka
    wariantów (zmieniały sie kolory, albo świeciły jednolicie w jakims kolorze)
    Jesli sie ustwilo tak, ze naraz swiecily 3 diody to pomimo tego, ze kazde
    włokno swiecilo któryms z tych 3 kolorów
    to sie na samym koncu mieszało i wychodzila biel. Moge powiedziec, ze bylem
    pod wielkim wrazeniem jak ładnie to wyglądało. Takie lampki mozna kupic na
    Allegro gdzie i ja kupiłem. Czar prysł gdy uwaliła sie jedna z diód i nie
    mozna było dobrac zamiennika. Ale postanowilem kupic dziecku jeszcze cos
    takiego. Pomyslalem ze fajnie by bylo zrobic oswietlenie sufitu czyms takim.
    Ale to tylko rozwazania.
    Co do kabelków to mysle, ze nie byloby ich tak wiele. Od czego sa płytki
    drukowane?

    Janusz