  • 1. Data: 2010-06-29 21:58:18
    Temat: Metoda trapezów?
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Witam.

    Spotkałem się własnie z czymś nazwanym metodą trapezów.
    Nie chodzi tu o metode obliczania kwadratur. Nie chodzi tu tez
    dokladnie o zamkniety schemat rozwiązywania równań
    różniczkowych zwyczajnych, ale raczej o jakaś jego aplikacje
    do obliczania obwodów elektrycznych.

    Gdzie by można poczytac o tej metodzie, jakis rozsadny przepis,
    wyprowadzenie, sposob uzycia.

    Znalazlem to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_trapez%C3%B3w
    ale poziom balaganu jak na tą porę mnie przerasta.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 2. Data: 2010-06-30 01:15:11
    Temat: Re: Metoda trapezów?
    Od: shg <s...@g...com>

    On 29 Cze, 23:58, bartekltg <b...@g...com> wrote:
    > Nie chodzi tu tez dokladnie o zamkniety schemat rozwiązywania równań
    > różniczkowych zwyczajnych, ale raczej o jakaś jego aplikacje
    > do obliczania obwodów elektrycznych.
    Właśnie że o to chodzi. Symulacja obwodów elektrycznych w czasie
    (transient analysis) z elementami zdefiniowanymi w postaci równań
    różniczkowych (nie tylko). Symulacja polega na całkowaniu odpowiednich
    równań metodą trapezów. Równania otrzymuje się ze zmodyfikowanej
    metody potencjałów węzłowych (ze względy na jej uniwersalność, proste
    obwody możesz sobie rozpisać ręcznie), tak przynajmniej jest w
    symulatorze SPICE2 i 3.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Modified_nodal_analysis

    > Gdzie by można poczytac o tej metodzie, jakis rozsadny przepis,
    > wyprowadzenie, sposob uzycia.
    Sama metoda jest banalna, szukaj o całkowaniu metodą trapezów. Tobie
    jednak pewnie chodzi o całą symulację, tu jest trochę więcej roboty.
    Poszukaj czegoś na temat SPICE, tylko że tam znajdziesz pewnie mnóstwo
    zbędnych Ci w tej chwili informacji, bo ten program jest nieco
    bardziej rozbudowany.
    Coś o metodzie potencjałów węzłowych.

    > Znalazlem to:http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_trapez%C3%B3w
    > ale poziom balaganu jak na tą porę mnie przerasta.
    To raczej nie bałagan a "esencja", niestety średnio przydatna bez
    wstępnych informacji.

    Swoją drogą ta metoda trapezów to akurat taki szczegół, równie dobrze
    można stosować dowolną metodę całowania, od metody Eulera po Rungego-
    Kutty, albo i wyższego rzędu, aczkolwiek wyżej nie zawsze ma już sens.
    Metoda trapezów jest szybka i zazwyczaj daje dostatecznie dokładne
    wyniki, czasem trzeba użyć metody trzeciego rzędu, wyższego jeszcze
    nigdy nie potrzebowałem (SPICE daje do dyspozycji metodę trapezów i
    BDF, w tej drugiej można sobie modyfikować rząd wedle uznania (w
    pewnych granicach))