  • 1. Data: 2010-06-29 16:16:57
    Temat: Zasilanie głowicy UKF - co robię nie tak?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Korzystając z chwili wytchnienia po zakończonej sesji postanowiłem
    zakończyć rozpoczęty jakiś czas temu projekt radia UKF z MT. Chwilowo
    nie mam pod ręką częstotliwościomierza na ten zakres, więc nie mogę
    zestroić budowanej głowicy - postanowiłem więc wykorzystać posiadaną
    "Glorię".

    Korzystając ze znalezionego w sieci opisu przylutowałem ją na płytce
    uniwersalnej.

    Obok PR 5kom jako dzielnik napięcia, wyjście do nóżki 2 (AGC, ma tam być
    max 5V), suwak do linii zasilania, przeciwległa nóżka do masy. Zasilanie
    podciągnąłem z "głównej" płytki (autor projektu przewidział tam 8V dla
    głowicy, ustawiłem odpowiednie napięcie AGC.

    Problem pojawił się, gdy spróbowałem dodać zworkę do nóżki 3 głowicy
    (jej zasilanie - też 8V). Wtedy na AGC mam już około 2,5V, na zasilaniu
    trochę ponad 3V.

    Chyba ten prosty układ zasilania głowicy z jedną diodą zenera nie
    wystarcza przy takich kombinacjach... Jak powinienem poprowadzić
    wszystkie niezbędne napięcia?

    Potrzebuję:
    1) 8V do zasilania głowicy
    2) 5V do AGC (może być rzecz jasna mniej - wówczas sygnał na wyjściu
    będzie słabszy)
    3) 0-8V do strojenia .

    Główna płytka oferuje:
    1) 12V na plusie zasilania.
    2) Wspomniany układzik z diodą zenera przewidziany przez autora do
    zasilania głowicy?

    Jakie rozwiązanie zastosować? Dzielniki? Stabilizatory? Jeden
    stabilizator i kilka dzielników? Kilka stabilizatorów?

  • 2. Data: 2010-06-29 16:54:19
    Temat: Re: Zasilanie głowicy UKF - co robię nie tak?
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > 1) 12V na plusie zasilania.
    > 2) Wspomniany układzik z diodą zenera przewidziany przez autora do
    > zasilania głowicy?

    Diode zenera wywal i wstaw tam sobie stabilizator LM7808 są chyba po
    1,50zł

    Napięcia niezasilające podawaj przez rezystory np 1 kohm albo
    470 ohm Bedziesz wtedy od razu widział która gałąź obciąża
    zasilanie.

    --
    mariusz

  • 3. Data: 2010-06-30 14:04:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Zastosowałem 7808 i teraz wszystko jest ok jeśli chodzi o
    napięcie AGC i zasilające. Tylko co do napięcia strojenia to jak
    rozumiem potencjometr ma być od strony masy zabezpieczony rezystorem
    (aby uniknąć zwarcia wyjścia stabilizatora z masą - już kiedyś przez
    nieuwagę jeden stabilizator mi w ten sposób poszedł z dymem podczas prób
    ;P). Zastanawia mnie teraz jaką wartość powinien mieć rezystor aby:
    a) układ był bezpieczny przy skrajnym skręceniu ośki potencjometru
    b) zakres strojenia nie został obcięty

  • 4. Data: 2010-06-30 14:15:37
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > Tylko co do napięcia strojenia to jak
    > rozumiem potencjometr ma być od strony masy zabezpieczony rezystorem
    > (aby uniknąć zwarcia wyjścia stabilizatora z masą

    no nie, nie musi bo krańce dasz 1 do masy a 3 do +8v

    potencjometr daj np 100kilo. Suwak 2 dajesz na wejscie strojenia.
    Nie ma możliwosci zwarcia stabilizatora. No chyba że głowica jest
    walnięta i robi zwarcie ale to mało prawdopodobne. Możesz dać dodatkowo
    od 2 do wejscia strojenia np 4,7kilo wtedy nawet jak skrecisz na full
    +8v to i tak popłynie tylko prad ograniczony tym rezystorem 4,7k

    --
    mariusz

  • 5. Data: 2010-06-30 14:35:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-30 16:15, mariusz pisze:

    > potencjometr daj np 100kilo.

    Pod ręką mam 10k i 20k. 100k pewnie też by się znalazł, ale musiałbym
    przeszukiwać rupieciarnię. Któryś z tych się nada, czy jednak są za małe?

    > Suwak 2 dajesz na wejscie strojenia.

    Hmm... Tak samo powinienem zrobić w przypadku ustawianego raz na zawsze
    AGC? Tam dałem wejście do suwaka, jedną z końcówek do masy, drugą do
    odpowiedniej nóżki głowicy.

  • 6. Data: 2010-06-30 15:15:54
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > Pod ręką mam 10k i 20k. 100k pewnie też by się znalazł, ale
    > musiałbym przeszukiwać rupieciarnię. Któryś z tych się nada, czy
    > jednak są za małe?

    ale wiesz ze tam lepiej dać wielobrotowy :) bo na śrubokręt będzie
    trudno łapąć stacje. daj 20kilo

    > Hmm... Tak samo powinienem zrobić w przypadku ustawianego raz na
    > zawsze AGC?

    tak, potem możesz dać dzielnik z rezystorow stałych.

    --
    mariusz

  • 7. Data: 2010-06-30 15:23:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-30 17:15, mariusz pisze:

    > ale wiesz ze tam lepiej dać wielobrotowy :) bo na śrubokręt będzie
    > trudno łapąć stacje. daj 20kilo

    Wieloobrotowy pod ręką mam tylko 150k. Nada się?

  • 8. Data: 2010-06-30 15:42:57
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > Wieloobrotowy pod ręką mam tylko 150k. Nada się?

    śmiało nie krępuj się :)

    --
    mariusz

  • 9. Data: 2010-06-30 18:00:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Będę bardzo wdzięczny za porady odnośnie strojenia.
    Udało mi się uruchomić głowicę, połączyłem ją z główną płytką. Najpierw
    zgrubne strojenie "na słuch" (z pominięciem filtra ceramicznego) potem
    wlutowałem FCM i podłączyłem moją prowizoryczną sondę w.cz. (4,7Mom,
    10nF, DOG-61.
    Kręcę delikatnie ośką potencjometru wieloobrotowego (za pomocą
    wystruganego drewnianego "śrubokręta"). Znajduję jakąś maksymalną
    wartość a w głośniku już słychać zarys audycji (trafiłem na
    najmocniejszą w okolicy radiostację, czyli Radio Maryja). Potem kręcę
    rdzeniami cewek filtrów wejściowych - uzyskiwałem coraz mocniejszy
    sygnał (całkiem czysty jak na pierwsze testy sygnał był tak przy 2,2V na
    wyświetlaczu woltomierza) w końcu zaczął się wzbudzać (około 3V).
    Jakkolwiek bym nie kręcił cewką detektora FM - wydaje się, że nie ma
    różnicy (audycja względnie zrozumiała, ale bez rewelacji).

    Testy wykonywane na ~30 cm kawałku miedzianego drutu w PCV w roli anteny.

    Selektywność wydaje się dobra - nawet przy powolnym kręceniu
    potencjometrem wieloobrotowym trzeba się dokładnie wstrajać w stację.

    Moje pytania:

    1) Jakiej procedury powinienem się trzymać chcąc otrzymać max sygnału
    bez wzbudzeń? Skąd one się mogą brać? Cewki ekranowane mosiężną blachą
    (odsłonięte od góry, ale to nie powinno mieć przecież wpływu).
    2) Jaka jest procedura idealnego strojenia detektora FM?

  • 10. Data: 2010-06-30 19:16:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2010 17:23:07 +0200, Atlantis wrote:

    >Wieloobrotowy pod ręką mam tylko 150k. Nada się?

    A z czego wymontowales ?
    Z programatora do radia/TV ? :-)

    J.