  • 1. Data: 2018-11-09 09:18:15
    Temat: Mgla
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Tak mnie dzisiaj w drodze do pracy dopadla rozkmina... ;) Czy mgla daje
    wiekszy opor aerodynamiczny? Bo to w koncu kropelki wody w powietrzu... A
    jesli tak to jaki ten opor jest, o ile procent większy od czystego powietrza
    :)

    Pzdr

  • 2. Data: 2018-11-09 11:06:43
    Temat: Re: Mgla
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >daje wiekszy opor aerodynamiczny? Bo to w koncu kropelki wody w
    >powietrzu... A jesli tak to jaki ten opor jest, o ile procent większy

    Mgla nie opada, wiec widac lekka jest :-)

    Poza tym mgla sie wziela z pary wodnej, czyli wczesniej w tym
    powietrzu byla.
    A akurat przy naszych listopadowych temperaturach to tej pary duzo nie
    bylo w powietrzu, wiec efekt znikomy.

    No i ... para wodna lzejsza od powietrza.
    Jak sie skrapla ... gdzies powinno doplynac nowe powietrze na miejsce
    tego skroplonego, wiec powinno byc podwojnie ciezsze :-)
    Ale przy skraplaniu sie ogrzewa, to mu rosnie objetosc ...

    No i wtedy mamy wiecej powietrza w powietrzu, wiec wiecej tlenu i
    silnik jest mocniejszy :-)
    A swoja droga ... ta mgla przy parownaniu w cylindrze nie daje
    dodatkowego kopa ?

    J.

  • 3. Data: 2018-11-09 12:14:07
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

> [...]
    > jest mocniejszy :-)
    > A swoja droga ... ta mgla przy parownaniu w cylindrze nie daje dodatkowego

    Od mgly efekt znikomy, ale od deszczu to juz chyba mierzalny. Przy jezdzie w
    deszczu samochod mi pali z 0,5-1,0 litra paliwa wiecej.

    Co do efektu wiekszego kopa to wątpie. Przeciez wiecej energii potrzeba na
    ogrzanie kropelek wody, nie wspominajac o rozbiciu czasteczki wody na wodor
    i tlen. Niemniej znane sa pomysly z dodawaniem do mieszanki paliwowej wody i
    niby cos to dawalo. Ale brzmi to dla mnie jak perpetum mobile :P

    Pzdr

  • 4. Data: 2018-11-09 12:20:39
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 09 Nov 2018 12:14:07 +0100, miumiu wrote:
> [...]
    > wodor i tlen. Niemniej znane sa pomysly z dodawaniem do mieszanki
    > paliwowej wody i niby cos to dawalo. Ale brzmi to dla mnie jak perpetum

    Słusznie, bo dodawanie wody do benzyny to jak dodawanie popiołu do
    peletu. W końcu woda to nic innego jak właśnie popiół.

    Mateusz

  • 5. Data: 2018-11-09 15:27:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Spitfire i jakies messerschmitty mialy dodawanie wody do zasysanego powietrza w celu
    zwiekszenia mocy. Oczywiscie mozesz nie wierzyc ale sprawdzic mozesz.

  • 6. Data: 2018-11-09 15:54:16
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 09 Nov 2018 06:27:45 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Spitfire i jakies messerschmitty mialy dodawanie wody do zasysanego
    > powietrza w celu zwiekszenia mocy. Oczywiscie mozesz nie wierzyc ale
    > sprawdzic mozesz.

    Nie mam powodu nie wierzyć. Ale na jakiej to zasadzie to działało? Bo w
    to że na zasadzie spalania wodoru znajdującego się w wodzie będzie mi
    ciężko uwierzyć. Może z jakichś powodów rozcieńczone paliwo szybciej
    leciało rurkami, albo coś w ten deseń?

    Mateusz

  • 7. Data: 2018-11-09 15:58:32
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 9 listopada 2018 15:54:18 UTC+1 użytkownik Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > to że na zasadzie spalania wodoru znajdującego się w wodzie będzie mi
    > ciężko uwierzyć. Może z jakichś powodów rozcieńczone paliwo szybciej

    Podgrzana woda w cylindrze sie rozpiera bardziej. Studzi go nieco ale moc jest
    wieksza. Tyle ze jest tendencja do rdzewienia (nie wiem jak duza). To tak w
    rzeźnickim skrócie.

  • 8. Data: 2018-11-09 15:59:43
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 09 Nov 2018 14:54:16 +0000, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > to że na zasadzie spalania wodoru znajdującego się w wodzie będzie mi
    > ciężko uwierzyć. Może z jakichś powodów rozcieńczone paliwo szybciej

    Sprawdziłem w internecie (akurat miałem). Najwyraźniej chodziło o
    zapobieganie spalaniu stukowemu poprzez wstrzykiwanie wody do cylindra by
    zapewnić dodatkowe chłodzenie.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engin
    e)

    Mateusz

  • 9. Data: 2018-11-09 16:17:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Akurat na stronie jaka dales jest dodawanie wody do powietrza dobrze opisane. Opisane
    sa rowniez skutki. Dlaczego nie przeczytales wszystkiego i piszesz tylko o tym
    efekcie do ktorego doszedles. To ze nastepuje zwiekszenie mocy jest tam kilka razy
    podkreslone jako istotne. Zwiekszenie mocy ma bezposredni wplyw na zuzycie paliwa.

  • 10. Data: 2018-11-09 16:53:05
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 09 Nov 2018 07:17:27 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > wszystkiego i piszesz tylko o tym efekcie do ktorego doszedles. To ze
    > nastepuje zwiekszenie mocy jest tam kilka razy podkreslone jako istotne.

    Zgadza się jak najbardziej. Ja zauważam tylko, że ma się to nijak do
    spalania wodoru. Ale my, zdaje się, o różnych rzeczach piszemy :)

    Mateusz