  • 11. Data: 2013-03-16 22:09:12
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 08:54, JDX pisze:
    > Przecież OP chodzi chyba o to,
    > że JPG-a którego wyprodukował aparat można traktować jako cyfrowy
    > negatyw (...)

    Dokładnie to miałem na myśli :-)
    JPG ma przewagę nad RAW w tym, że aplikacje potrafią go trwale
    zmodyfikować a RAWa - nie. Jeśli nie skorzystamy z tej możliwości i
    ograniczymy się do takiego samego przetwarzania JPGów jak RAWów, to
    każdą zmianę będziemy mogli wycofać, zmienić etc. Wszelkie zmiany
    trzymane są przecież w postaci pliku XML zawierającego listę
    naniesionych modyfikacji. Sama bitmapa nie jest modyfikowana - robi de
    facto za "tło" do tych wytycznych w pliku XML.

    Marek

  • 12. Data: 2013-03-16 22:19:06
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 22:04, Marek Dyjor pisze:

    > jest tylko mała kupka problemów...
    >
    > RAW przechowuje obraz z dokłądnością 12 14 czy moze i wiecej bitów
    > czyli bazowa dynanamika obrazu jest bardzo duża, JPG ma dynamikę 8bitów.
    >
    > jak zrobisz JPG z głupio dobranym balansem bieli i jakimś algorytmem
    > wzmacniania ceni czy świateł to z tego gówna nie ulepisz sesnownego
    > obrazu bo nie bedzie z czego, braknie ci danych.

    Tak, owszem ale nie o tym jest mowa :) Chodzi mi tylko o to, że JPG
    zapisany na dysku może być przetwarzany niedestruktywnie analogicznie
    jak RAWy. Wiele osób nie jest tego świadoma - dlatego napisałem o tym.

    Osobiście tak właśnie postępuję. Przykładowo: zrobiłem jakieś fotki w
    JPG (nie zależało mi na zabawie z RAWami w przypadku fotek rodzinnych).
    Przed wydrukiem zmodyfikowałem światła, przyciąłem do formatu papieru i
    zapisałem zmiany. Potem jednak uznałem, że chcę wydrukować na innym
    formacie fotkę więc otworzyłem ją, wycofałem kadrowanie ale zostawiłem
    pozostałe modyfikacje, naniosłem nowy sposób kadrowania i zapisałem. A
    więc "odzyskałem" pozornie utracone fragmenty obrazka :-)

    Marek

  • 13. Data: 2013-03-16 22:29:34
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 22:01, Marek Dyjor pisze:

    > to obal je a nie p....

    Odpowiedziałem Tobie w innej gałązce tego wątku. Dla porządku tam
    rozwijajmy ten aspekt.

    > wybacz ostre słow ale gadasz jakieś głupoty...
    >
    > czy wiesz na czym polega wywoływanie rawów?

    A jaki ma to związek z tematem, którym jest możliwość nanoszenia i
    wycofania się w JPG ze zmian jakie wprowadziliśmy za pomocą aplikacji
    graficznej?

    Ujmę może innymi słowami tezę: jeśli JPG przetwarzamy taką samą metodą
    (i aplikacją) jak RAW, to każdą zmianę jaką własnoręcznie nanieśliśmy w
    tej aplikacji możemy anulować. Jako przykład dałem desaturację obrazka
    JPG i możliwość wycofania się z tej zmiany.

    Wykaż, ze tak nie jest.

    Marek

  • 14. Data: 2013-03-16 23:07:50
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-03-16 22:19, Marek pisze:

> [...]
    > pozostałe modyfikacje, naniosłem nowy sposób kadrowania i zapisałem. A
    > więc "odzyskałem" pozornie utracone fragmenty obrazka :-)

    No gratuluję, właśnie odkryłeś, że można zapisać kopię pliku oraz
    powiązany z nim plik metadanych z parametrami korekcji. Wiele osób jest
    jednak tego świadomych, dasz wiarę?

    --
    marcin

  • 15. Data: 2013-03-16 23:12:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Parę osób tu na forum pisało, że przewagą RAW nad JPG jest m.in. to, że
    > zawsze w przyszłości możemy wycofać się z naniesionych korekt albo
    > zastosować nowe.

    Nie, to nie jest przewagą rawów.
    Wystarczy używać save as i można się wycofać nawet z korekt naniesionych na
    dokument worda.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 16. Data: 2013-03-16 23:18:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 23:07, mt pisze:

    > No gratuluję, właśnie odkryłeś, że można zapisać kopię pliku oraz
    > powiązany z nim plik metadanych z parametrami korekcji. Wiele osób
    > jest jednak tego świadomych, dasz wiarę?

    A ja ubolewam na braku zrozumienia pierwszego zdania jakie
    wypowiedziałem. Otóż zaadresowałem ten post do paru osób, które o tym
    nie wiedziały. Również i w tym wątku takowa się znalazła - przynajmniej
    tak wynika z jej wypowiedzi.

    Marek

  • 17. Data: 2013-03-16 23:22:05
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 23:12, Mateusz Ludwin pisze:

    > Nie, to nie jest przewagą rawów.
    > Wystarczy używać save as i można się wycofać nawet z korekt naniesionych na
    > dokument worda.

    Eeee tam .. szukasz drugiego dna mojej wypowiedzi. Chodzi mi o to, że
    masz 1 plik graficzny, zmieniasz w nim to co aplikacja potrafi zmienić
    (np. desaturacja), zapisujesz. Po jakimś czasie otwierasz ten konkretny
    JPG i anulujesz desaturację.

    Marek

  • 18. Data: 2013-03-16 23:26:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Dokładnie to miałem na myśli :-)
    > JPG ma przewagę nad RAW w tym, że aplikacje potrafią go trwale
    > zmodyfikować a RAWa - nie.

    jezu maryjo... i to jest wg ciebie przewaga JPGa ma RAWem?

    wyrastasz powoli na pierwszoklasowego trola grupy pl.rec.foto.cyfrowa.

    swoją drogą twoje genialne odkrycie które nam objawiłęś w tym poście to
    chyba co najmniej nobla jest warte.

    :)

  • 19. Data: 2013-03-16 23:28:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> writes:

    > RAW przechowuje obraz z dokłądnością 12 14 czy moze i wiecej bitów
    > czyli bazowa dynanamika obrazu jest bardzo duża, JPG ma dynamikę
    > 8bitów.

    No jest taki JPEG 2000 (często wykorzystywany jako MJPEG 2000), tam
    także można mieć > 8 bitów/kolor.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2013-03-16 23:44:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 22:01, Marek Dyjor pisze:

    > to obal je a nie p....

    Tak dla czytających niniejszy wątek przedstawię procedurę. Używam dość
    często ACDSee 6 Pro do edycji zdjęć (RAW i JPG) więc opiszę procedurę
    postępowania w tym programie.

    1. Na dysku zapisujemy 2 pliki: JPG i RAW.
    2. Otwieramy plik RAW, wprowadzamy modyfikację np. trzymajmy się
    wspomnianej desaturacji.
    3. Zapisujemy plik.
    4. Otwieramy go ponownie, ustawiamy desaturację na zero i znów mamy
    kolorowy obrazek.

    Teraz dla JPG.
    1. Otwieramy go.
    2. Klikamy tryb Develop
    3. Zmieniamy desaturację do zera i zapisujemy JPG pod tą samą nazwą.
    4. Zamykamy aplikację.
    5. Otwieramy JPG pponownie - jest bez kolorów.
    6. Wybieramy Develop, ustawiamy saturację na zero - kolory powróciły :-)

    Jeszcze raz podkreślę - nie dyskutujemy tu o tym jakie są zalety RAW nad
    JPG lecz o możliwości wycofywania zmian z plików JPG jakie sami
    nanieśliśmy wcześniej. Oczywiście - tak jak wspomniałem - z
    zastosowaniem aplikacji potrafiących przetwarzać JPGi tak jak RAWy.

    Marek