  • 1. Data: 2010-08-18 09:44:02
    Temat: Moc autotrafa
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Witam.

    Mam autotransformator o mocy 250W
    230 : 0-250V.
    Prąd, ktory mogę pobierać przy napieciu 250V to 1A.

    A ile moge pobierać przy nastawieniu powiedzmy 50V?
    Z mocy wyglada, że 5A, ale wydaje mi się, ze przeceiz
    nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
    tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.

    A moze zalezy to od sposobu nawnięcia i innych szczegolow?

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 2. Data: 2010-08-18 10:02:38
    Temat: Re: Moc autotrafa
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010 02:44:02 -0700 (PDT), bartekltg wrote:
> [...]
    >nadal leci to tym samym drucikiem, grzeje sie tak samo,
    >tylko na 1/5 dlugosci i nadal mozna pobierac tylko 1A.

    Tak gwoli scislosci - to grzeje sie na calej dlugosci - niekoniecznie
    rowno, a prad moze pochodzic z obu czesci - z jednej amper, z drugiej
    amper, razem dwa ampery.

    Ale to przy ustawieniu na polowe.

    J.

  • 3. Data: 2010-08-18 12:17:34
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Patrząc na moc 5A, patrząc na drut być może mniej.
    Prawidłowo wykonane autotrafo powinno oddać te 5A, w przeciwnym przypadku
    powinno być jakieś ograniczenie na gałce lub nalepka typu "Imax 3A"

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-08-18 12:26:20
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Tutaj podaj prąd znamionowy wtórny i tyle:
    http://www.cyfronika.com.pl/dok/autotrafo_pl.pdf
    nie ma to związku z mocą maksymalna oddawaną.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2010-08-18 12:29:18
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Jeszcze jedno z tej strony:
    http://www.cyfronika.com.pl/autotrafo.htm
    'Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z podwyższaniem
    maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to miejsce w zwykłych
    transformatorach. Z teoretycznego punktu widzenia autotransformator nie jest
    transformatorem, ponieważ jego działanie jest oparte na innej zasadzie,
    zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
    połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji
    galwanicznej.'
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2010-08-18 14:59:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010 14:29:18 +0200, EM wrote:
> [...]
    >zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
    >połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji

    Ale w kwestii mocy to jednak bardziej transformator niz dzielnik.

    J.

  • 7. Data: 2010-08-18 18:10:13
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > 'Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z
    > podwyższaniem maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to
    > miejsce w zwykłych transformatorach.

    Dokładnie tak jak w transformatorach.
    Z wyjątkiem średnicy drutu, który trzeba liczyć na wspólne prądy.

> [...]
    > zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne
    > połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji

    Jednak sprzężenie magnetyczne jest decydujące o jego zasadzie działania.

    Chwilowo można wziąść z autotransformaotra taki prąd jaki wynika z mocy.
    Potem efekty cieplne zaczynają przeszkadzać.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2010-08-19 05:40:12
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Chwilowo można wziąść z autotransformaotra taki prąd jaki wynika z mocy.
    > Potem efekty cieplne zaczynają przeszkadzać.

    Serio?
    A jak ustawię na moim 2,5kW 5V to mogę wziąć 400A zamiast 10A??
    Oczywiście jakieś przeciążenie jest możliwe, ale to pewnie kilkukrotne w
    stosunku do prądu znamionowego.
    --
    Pozdr
    EM

  • 9. Data: 2010-08-19 07:14:53
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Serio?
    > A jak ustawię na moim 2,5kW 5V to mogę wziąć 400A zamiast 10A??
    > Oczywiście jakieś przeciążenie jest możliwe, ale to pewnie kilkukrotne w
    > stosunku do prądu znamionowego.

    Serio. Prąd jest ograniczony mocą - w tym wypadku 2,5kVA, i rezystancją
    uzwojenia - bo dla tych 400A będzie znacząca. Wystarczy ustawić troszkę
    wyższe napięcie i popłynie 400A ....
    przez sekundę, dwie, może trzy. :-)
    Autotransformator nie będzie przeciążony, rdzeń nie będzie się nasycał, nie
    będzie pracował w stanie zwarcia itp. Tylko że przy 400A gęstość prądu
    uzwojenia przekroczona jest 40 razy.
    Oczywiście zakładam, że nie ma on zabezpieczeń - a powinien mieć chociaż
    jakiś bezpiecznik.

    Trafił mi się transformator dosyć nietypowy. Moc z 200VA z tym większość
    mocy "idzie" w uzwojenie 110V, niższe napięcia są jako dodatkowe. Nie
    wykorzystując 110V, przeciążam ten transformator trzykrotnie (prądowo). Na
    uzwojeniu 9V/1A pobieram prąd 3-4A długoterminowo, transformator zimny.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-08-19 08:39:50
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Autotransformator nie będzie przeciążony, rdzeń nie będzie się nasycał,
    > nie będzie pracował w stanie zwarcia itp. Tylko że przy 400A gęstość prądu
    > uzwojenia przekroczona jest 40 razy.

    Dodajmy, że w (auto)transformatorze rdzeń nigdy się nie nasyca.