  • 11. Data: 2018-11-14 12:02:42
    Temat: Re: Nadruk na obudowach DIY
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Pora jakieś kupić...

    Żelazko się kupiło, marker też się kupił. Jakieś efekty są (Lorem Ipsum w
    lustrzanym odbiciu). Jeszcze mnie nie zadowalają ale opiszę, jakby komuś
    miało się to przydać.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/nadruk-na-obudowie/

    Przepis:

    1. Fotopolimer naniosłem na plastik przy pomocy żelazka przez kartkę i
    ręcznik papierowy (żeby docisk był równomierny), nie dociskając za
    mocno (inaczej się marszczył)
    2. Zrobiłem wydruk pozytywowy (litery czarne, tło białe) i naświetliłem.
    Wydruk powinien być w lustrzanym odbiciu (u mnie nie był, przez to na
    plastiku jest odbity)
    3. Bardzo ostrożnie zdjąłem wierzchnią warstwę folii ochronnej
    fotopolimeru (ostrożnie, bo odchodzi od plastiku) i wywołałem,
    "malując" pędzelkiem (metoda, którą stosuję przy PCB, inaczej nie
    wszystko się wywołuje)
    4. Pomalowałem markerem i poczekałem, aż zaschło
    5. Wywołałem resztę fotopolimeru w słabym roztworze wywołującym (to, że
    jest pomalowany markerem, nie przeszkadza)

    Obserwacje:

    1. Fotopolimer słabo przywiera do plastiku. Dużo słabiej niż do PCB
    2. Kupiłem zły marker (Toma TO-440) -- maluje raczej konsystencją grubej
    farby lub korektora, a nie cienkiego pisaka (jak np. do PCB czy płyt
    CD), przez to łatwo go zdrapać z plastiku
    3. Wywoływanie w zbyt silnym roztworze rozpuszcza także marker, lepiej
    jest wywoływać w słabszym, ale dłużej
    4. Jeśli obudowa jest biała, to lepiej sprawdza się termotransfer czarnego
    tonera, tylko mam do tego zły papier (kredowy -- kreda zostaje i ciężko
    jest ją zmyć nie zdrapując tonera, z PCB jest to łatwiejsze)

    Do sprawdzenia:

    1. Inny nośnik -- myślę że sprawdziłby się Positiv, ale nie mam go a nie
    chcę kupować puszki, której użyję tylko raz albo dwa razy, a po roku i
    tak będzie do wyrzucenia (słyszałem że Positiv ma krótki shelf life,
    ale sam nigdy go nie używałem, więc może to mit?)
    2. Inny marker (o innej konsystencji) -- tu poeksperymentuję
    3. Może marker bardzo cienki i po prostu malowanie samych liter w środku
    4. Może zamiast markera użyć lakieru w sprayu albo pistoletu lakierniczego
    (pistolet mam, tylko lakieru już nie mam -- do kupienia)
    5. Pokrycie całości lakierem bezbarwnym -- ciekawe jak to będzie
    wyglądało
    6. Inna metoda wyrównania docisku żelazka (ręcznik papierowy ma pory,
    które widać na fotopolimerze, jak się dociśnie)
    7. Eksperymenty z inną temperaturą żelazka (może większą, może mniejszą)

  • 12. Data: 2018-11-14 12:03:39
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Plastik plastikiem, ale czy nie zeżre mi farby...?

    Wynik: "woda kretowa" (stosunkowo silny roztwór) zeżarła farbę.

  • 13. Data: 2018-11-16 17:44:13
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 29.10.2018 o 11:22, Queequeg pisze:
    > Czasem zachodzi potrzeba wykonania panelu do budowanego urządzenia
    > z czarną, plastikową obudową. Zawsze radziłem sobie naklejkami lub
    > robieniem kanapki z kartki i folii lub plexi, ale nie podoba mi się
    > to rozwiązanie.
    >
    > Zastanawiam się, jak ugryźć temat nadruku na takiej obudowie. Macie
    > jakieś pomysły lub doświadczenia?

    Ostatnio robiłem tak:
    https://zapodaj.net/images/a0f95f18f6081.jpg
    https://zapodaj.net/images/6d6ffb0e51cd7.jpg

    Materiał zwany "dibond" używany w reklamie, to jest taki laminat
    aluminium+tworzywo+aluminium, tutaj w wersji szczotkowanej. Kształt i
    otwory wycięte na frezarce CNC. Napisy wycięte małym domowym ploterkiem
    z czarnej folii. Można było od razu je wygrawerować tak jak się robi w
    reklamie (bo to aluminium jest o grubości 0,2mm, a plastik w środku
    czarny), ale na etapie wycinania panelu nie byłem pewny jakie napisy i
    gdzie umieszczę. Tak czy siak moim zdaniem wyszło dobrze.

    Jakub Rakus

  • 14. Data: 2018-11-19 13:14:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

    > Ostatnio robiłem tak:
    > https://zapodaj.net/images/a0f95f18f6081.jpg
    > https://zapodaj.net/images/6d6ffb0e51cd7.jpg

    No no. Wygląda profesjonalnie. Tylko nadal musiałym zrezygnować z
    oryginalnej, czarnej obudowy na rzecz materiału :)

    Całość obudowy wycięta na CNC, czy tylko panel?

    Gdybym miał CNC i ploterek... :)

  • 15. Data: 2018-11-19 21:08:55
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 19.11.2018 o 13:14, Queequeg pisze:

    > No no. Wygląda profesjonalnie. Tylko nadal musiałym zrezygnować z
    > oryginalnej, czarnej obudowy na rzecz materiału :)

    Lakier młotkowy robi wrażenie ;) i ma tą zaletę że można go położyć w
    sumie byle jak, a i tak się ładnie rozpłynie.

    > Całość obudowy wycięta na CNC, czy tylko panel?

    Tylko panel. Reszta to obudowa od starego regulatora napięcia, takiego
    co to zabezpieczały telewizory przed n-tym stopniem zasilania.

    > Gdybym miał CNC i ploterek... :)

    Na dobrą sprawę można ten dibond spokojnie wyciąć piłką włosową,
    wypiłować i wyjdzie tak samo ładnie, ten materiał obrabia się bardzo
    łatwo. A rzeczy wycinane w folii zamówić w firmie reklamowej za jakieś
    marne grosze.

    Jakub Rakus

  • 16. Data: 2018-11-21 14:54:11
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Fri, 16 Nov 2018, Jakub Rakus wrote:

    > Ostatnio robiłem tak:
    > https://zapodaj.net/images/a0f95f18f6081.jpg

    Czym przesłaniasz wyświetlacze?

    Kiedyś, wiele lat temu stosowałem 'dymione' okładki do zeszytów, ale teraz
    szukam czegoś lepszego :-)

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 17. Data: 2018-11-21 19:01:54
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 21.11.2018 o 14:54, Marek Wodzinski pisze:

    > Czym przesłaniasz wyświetlacze?
    >
    > Kiedyś, wiele lat temu stosowałem 'dymione' okładki do zeszytów, ale
    > teraz szukam czegoś lepszego :-)

    Samoprzylepna folia translucentna, ciemnoszara, chyba Grafitack, ale nie
    pamiętam, może jakiś inny producent. Folia jest po prostu naklejona na
    przednią powierzchnię wyświetlacza siedmiosegmentowego. Dibond z którego
    jest panel przedni jest w tym miejscu od tyłu podfrezowany, tak żeby
    wyświetlacze maksymalnie "zbliżyć" do powierzchni frontu.

    Jakub Rakus

  • 18. Data: 2018-11-22 00:40:53
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Wed, 21 Nov 2018, Jakub Rakus wrote:

    > Samoprzylepna folia translucentna, ciemnoszara, chyba Grafitack, ale nie
    > pamiętam, może jakiś inny producent. Folia jest po prostu naklejona na
    > przednią powierzchnię wyświetlacza siedmiosegmentowego.

    Dzięki.
    Zupełnie mi ta możliwość wyleciała z głowy mimo, że kilka lat pracowałem
    z takimi foliami i nawet powinienem mieć takie resztki gdzieś w domu :-)