  • 71. Data: 2020-04-14 02:24:09
    Temat: Re: Napęd pneumatyczny posuwisto zwrotny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Apr 2020 23:56:03 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Lokomotywa jest marnym punktem odniesienia, a bezwładność nie ma
    > tu nic do rzeczy. Tysiące takich pneumatycznych siłowników w wielu
    > instalacjach na całym świecie porusza się wte i nazad -- i ani myśli
    > zatrzymać się bez przyczyny w położeniu pół na pół.

    Bo sa sterowane rozbudowanym ukladem, czesto elektrycznym.

    Najprostszy przyklad masz w samochodzie - serwo wspomagania hamulcow,
    no wlasnie - serwo, nie oscylator hamulcowy.

    Rysunek Konrada w zasadzie nie zawiera zadnego rozwiazania.

    Trzeba to zrobic np tak jak WM narysowal - a i tam, jak bezwladnosci
    zabraknie, to stanie w polowie zmiany, bo odetnie sterowanie cylindra.

    J.

  • 72. Data: 2020-04-14 02:26:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Apr 2020 12:42:34 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    popychany mechanicznie. Znaczy najprostszy pod słońcem.

    > Zgadza się. Na obu końcach.

    > Nie słuchałem.

    A specjalnie zostawilem, zebu nie bylo duzo.
    "Get stuck in the center".

    J.

  • 73. Data: 2020-04-14 09:01:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bo sa sterowane rozbudowanym ukladem, czesto elektrycznym.

    Ja piszę o tych nieelaektrycznych, bardzo prostych.

    > Najprostszy przyklad masz w samochodzie - serwo wspomagania hamulcow,
    > no wlasnie - serwo, nie oscylator hamulcowy.

    W życiu by mi nie przyszło do głowy porównywać tak różne od siebie
    urządzenia i ich działanie. Co jeszcze mają ze sobą wspólnego, poza
    tym, że jedno i drugie powietrzem pędzone?

    > Rysunek Konrada w zasadzie nie zawiera zadnego rozwiazania.

    Spodziewał się ktoś czegoś innego?

    > Trzeba to zrobic np tak jak WM narysowal - a i tam, jak bezwladnosci
    > zabraknie, to stanie w polowie zmiany, bo odetnie sterowanie cylindra.

    Jeśli staje w połowie, to do dupy taki pomysł.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2020-04-14 10:00:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-14 o 02:24, J.F. pisze:

> [...]
    > no wlasnie - serwo, nie oscylator hamulcowy.
    >
    > Rysunek Konrada w zasadzie nie zawiera zadnego rozwiazania.

    Ciekawe jak sobie radzili w silnikach parowych, gdy suwak stanął w połowie?
    W silnikach spalinowych są rozruszniki, a parowych?

    > Trzeba to zrobic np tak jak WM narysowal - a i tam, jak bezwladnosci
    > zabraknie, to stanie w polowie zmiany, bo odetnie sterowanie cylindra.

    Można mój schemat rozbudować o dodatkowy element, by uniknąć takiej
    sytuacji.
    Tylko czy warto mnożyć koszty, gdy awaria zdarza się rzadko?

    Działanie dodatkowego elementu.
    Tłok tylko naciąga sprężynę działającą na wajchę, ale jej nie przestawia.
    Dopiero gdy tłok osiągnie skrajne położenie, zwalniana jest blokada i
    sprężyna przestawia wajchę i ją ponownie blokuje.

    WM

  • 75. Data: 2020-04-14 10:34:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Ciekawe jak sobie radzili w silnikach parowych, gdy suwak stanął w
    >połowie?
    >W silnikach spalinowych są rozruszniki, a parowych?

    Zdaje sie, ze korbowody po obu stronach byly przekrecone.
    Ale to raczej nie na polowe suwaka - bo to mozna jednym zaworem
    recznym zrobic, tylko jak tlok i korbowod osiagnie skrajna pozycje i
    jakos trzeba kolo obrocic.

    Tam chyba jeszcze jedna sprawa byla - trzeba wpuscic porcje pary, po
    czym zamknac doplyw i pozwolic jej sie rozprezyc.

> [...]

    >Dopiero gdy tłok osiągnie skrajne położenie, zwalniana jest blokada i
    >sprężyna przestawia wajchę i ją ponownie blokuje.

    Mechanizm "migowy", czy tez "przeskokowy" - patrz to lego.
    Ale ... bedzie bezwladnosc, to nie bedzie potrzebny,
    nie bedzie bezwladnosci, to sie moze przydac :-)

    J.

  • 76. Data: 2020-04-14 10:40:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ja piszę o tych nieelaektrycznych, bardzo prostych.

    Takich jest IMO niewiele.
    wlasnie te pompki ?

    >W życiu by mi nie przyszło do głowy porównywać tak różne od siebie
    >urządzenia i ich działanie. Co jeszcze mają ze sobą wspólnego, poza
    >tym, że jedno i drugie powietrzem pędzone?

    Maja tez zawor rozdzielajacy ...

    >Jeśli staje w połowie, to do dupy taki pomysł.

    I sie sprawa komplikuje.

    Tzn - nie stanie w polowie suwu, bo jest jest ten popychac na koncu
    tloczyska,
    ale wyobraz sobie ze cisnienie spadlo, albo opory duze, tlok sie
    powolutku zbliza do konca,
    powolutku przekreca zawor ... przekreci do polowy, odetnie zasilanie,
    i wiecej sie nie ruszy.

    J.

  • 77. Data: 2020-04-14 12:51:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Takich jest IMO niewiele.
    > wlasnie te pompki ?

    Własnie pompki. I ich odwrotności, jak wspomniany gazomierz.

    > Maja tez zawor rozdzielajacy ...

    I na ogół są wykonane z metalu -- pociągnę dalej tę genialną myśl.

    > I sie sprawa komplikuje.

    Albo upraszcza (z tym że to dla umiejących czytać).

> [...]
    > albo opory duze, tlok sie powolutku zbliza do konca,
    > powolutku przekreca zawor ... przekreci do polowy, odetnie

    Gdy opisywałem podstatawy działania układów bistabilnych,
    wyobrażałem sobie, że umiejętność analizy krótkich tekstów
    popularyzujących wybrane idde, na których opiera się technika,
    stoi na wyższym poziomie.

    Jarek

    --
    Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie,
    a jeśli nawet rozumie, to nic nie pamięta.

  • 78. Data: 2020-04-14 14:24:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >I na ogół są wykonane z metalu -- pociągnę dalej tę genialną myśl.
    Akurat sporo tam jest z plastiku.

    Tak czy inaczej - nie wzbudza sie.

> [...]

    >wyobrażałem sobie, że umiejętność analizy krótkich tekstów
    >popularyzujących wybrane idde, na których opiera się technika,

    Tylko musisz stosowny mechanizm zrobic.
    Albo i nie, bo bezwladnosc wystarczy :-)

    A na razie nikt wspomnial o takim mechanizmie.

    J.

  • 79. Data: 2020-04-14 14:47:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-14 o 10:34, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Tam chyba jeszcze jedna sprawa byla - trzeba wpuscic porcje pary, po
    > czym zamknac doplyw i pozwolic jej sie rozprezyc.

    W pierwszych parowozach mogli na postoju zaworem wpuścić parę do
    dowolnego cylindra niezależnie od mechanizmu rozdzielającego.
    Dopiero jak maszyna ruszyła zawór można było wyłączyć.
    Kiedyś ściągnąłem poradnik maszynisty z XIX wieku.
    Tam pewnie będzie o rozruchu parowozu.

    > Mechanizm "migowy", czy tez "przeskokowy" - patrz to lego.
    > Ale ... bedzie bezwladnosc, to nie bedzie potrzebny,
    > nie bedzie bezwladnosci, to sie moze przydac :-)

    Pierwsze krosna mechaniczne miały mechanizm bijakowy do przerzucania
    czółenka. Czółenko miało słabą bezwładność.

    WM

  • 80. Data: 2020-04-14 15:00:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-14 o 14:24, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

    > Akurat sporo tam jest z plastiku.
    >
    > Tak czy inaczej - nie wzbudza sie.

    > Tylko musisz stosowny mechanizm zrobic.
    > Albo i nie, bo bezwladnosc wystarczy :-)
    >
    > A na razie nikt wspomnial o takim mechanizmie.

    Nikt też nie wspomniał o rozdzielaczu sterowanym mechanicznym zegarem.
    Można nakręcić sprężynę raz dziennie i przełącznik precyzyjnie będzie
    zmieniał kierunki ruchu tłoka.
    Jak tłok się zatnie, bo np. wyłączą sprężarkę, to całość ruszy po
    uruchomieniu sprężarki i zmianie ustawienia rozdzielacza.

    WM