  • 1. Data: 2010-08-17 12:10:29
    Temat: Naprawa multimetru analogowego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wyjąłem z szafy swój stary, analogowy multimetr, który dostałem w
    prezencie w latach dziewięćdziesiątych. Niestety okazuje się, że
    wskazuje wartości ze sporym błędem. W przypadku rezystancji nie jestem w
    stanie ustawić zera (potencjometr w skrajnym prawym położeniu, a
    wskazówce pozostaje jeszcze kawałek). Próbowałem kręci też śrubą od
    wskazówki - niestety też się nie udało. Wychyla się albo w jedną, albo w
    drugą stronę. Nie dociera jednak tam, gdzie powinna.

    To samo z pomiarem innych wartości. Zmierzyłem najpierw cyfrowym
    miernikiem napięcie baterii 9V. Ten analogowy pokazuje jakieś 2-3V mniej.

    Baterie próbowałem wymienić na samym początku. ;)

    W jaki sposób mogę próbować go naprawić i/lub skalibrować? W środku
    widzę tylko jeden PR 680 omów. Poruszyłem nim delikatnie, ale wydaje się
    to nie mieć wpływu na wskazania ani R, ani U.

    Da się go jakoś przywrócić do stanu używalności, cze chcąc mieć znowu
    miernik analogowy muszę sobie takowy sprawić? ;)

  • 2. Data: 2010-08-17 12:19:30
    Temat: Re: Naprawa multimetru analogowego
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Wyjąłem z szafy swój stary, analogowy multimetr, który dostałem w
    > prezencie w latach dziewięćdziesiątych. Niestety okazuje się, że wskazuje
    > wartości ze sporym błędem. W przypadku rezystancji nie jestem w

    Jaki model?
    Ja bym najpierw przyjrzał się wszelkim przełącznikom, jeśli są.
    EM

  • 3. Data: 2010-08-17 12:54:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-08-17 14:19, EM pisze:

    > Jaki model?

    Sunwa YX-360TR NA

    > Ja bym najpierw przyjrzał się wszelkim przełącznikom, jeśli są.

    Jest tylko jeden główny, obrotowy.

  • 4. Data: 2010-08-17 16:45:08
    Od: spotek <n...@v...pl>

    > Wyjąłem z szafy swój stary, analogowy multimetr, który dostałem w
    > prezencie w latach dziewięćdziesiątych. Niestety okazuje się, że
    > wskazuje wartości ze sporym błędem.

    Miałem coś podobnego ze starym rosyjskim po dłuższym pobycie w piwnicy.
    Po pewnym czasie (dwa miesiące) zaczął pokazywać prawidłowo. Może to
    jakieś mechaniczne przyblokowanie obrotu cewki, wilgoć czy coś takiego.
    Spróbuj dobrze wysuszyć i zmuszaj go do pracy co jakiś czas. Może pomóc.

    Teatime

  • 5. Data: 2010-08-18 20:56:43
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Jest tylko jeden główny, obrotowy.

    Spróbuj go wyczyścić w środku patyczkami do uszu zanurzonymi w izopropanolu.

    --
    gof

  • 6. Data: 2010-08-21 07:24:52
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Atlantis pisze tak:

> [...]
    >
    > To samo z pomiarem innych wartości. Zmierzyłem najpierw cyfrowym
    > miernikiem napięcie baterii 9V. Ten analogowy pokazuje jakieś 2-3V

    Jeśli wszystkie wskazania masz zaniżóne z jednakowym błędem to raczej
    wina ustroju pomiarowego a nie płytki.

    Tu jest schemat jakby co.

    http://www.yoreparo.com/foros/files/sunwa_ys_360tr_e
    b_con_valores_ramixed_171.gif