  • 21. Data: 2011-04-14 19:45:16
    Temat: Re: No i sie udlawili
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Grzexs napisał(a):

    > Kiedyś czytałem o przechowywaniu wodoru w jakichś takich zasobnikach
    > wypełnionym czymś tam i toto miało wchłaniać więcej wodoru niż zbiornik
    > o tej samej objętości i w dodatku nie było tak łatwo wybuchowe. Zdaje
    > się, że były problemy w zastąpieniu platyny i innych drogich
    > pierwiastków, które były składnikiem tego wypełniacza i dlatego się nie
    > rozpowszechniło. To był artykuł w "Młodym Techniku" albo w "Horyzontach
    > Techniki". I przy okazji snuto tam wizje samochodów na wodór, w których
    > tankowanie polegało na wymianie takiego zasobnika po wyczerpaniu.

    Daj spokój, przesyłanie i krótkotrwałe magazynowanie wodoru to nie
    jest żadne wyzwanie techniczne. W latach 70. też wielkie nie było.
    Wszystkie rozważania dotyczące wiązania wodoru na różnych
    powierzchniach albo dyfundowania w objętościach miały na celu
    wyeliminowanie zbiorników ciśnieniowych, czyli zagadnienie o poziom
    wyższe. Dzisiaj masz do dyspozycji rury z tworzyw sztucznych
    wzmocnione włóknami, specjalne do transportu wodoru: tanie, lekkie,
    wytrzymałe, nieprzepuszczalne, łatwe do łączenia, odporne na wszystkie
    biedy. W porównaniu ze stratami w sieciach elektroenergetycznych,
    rurociągi wodorowe są o rzędy wielkości lepsze.

    Zdarzyło mi się rachować przepuszczalność dość grubego wymiennika
    ciepła, ale ten wymiennik był w temperaturze 1200C, ze stopu 800H dość
    słabo trzymającego wodór. Faktycznie, wyszło że trochę przecieka :-)
    Konrad

  • 22. Data: 2011-04-15 08:55:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał
> [...]
    >dość
    >słabo trzymającego wodór. Faktycznie, wyszło że trochę przecieka

    To znaczy ile ?

    Bo tak sie mowi - przecieka, przecieka, ale przeciez butle z
    wodorem sa w obrocie.

    Ale inna sprawa - jakie parametry musialby miec taki rurociag
    wodorowy, i jak sie ma do porownywalnej linii energetycznej ?

    J.

  • 23. Data: 2011-04-15 09:05:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 15, 9:55 am, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U ytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisa

    > To znaczy ile ?

    > Bo tak sie mowi - przecieka, przecieka, ale przeciez butle z
    > wodorem sa w obrocie.

    Butle są z grubego, kutego żelaza- nie opłacałoby się robić takich
    rurociągów.

    > Ale inna sprawa - jakie parametry musialby miec taki  rurociag
    > wodorowy, i jak sie ma do porownywalnej linii energetycznej ?

    Straty rzędu 0.5% surowca plus spadek ciśnienia, zależny oczywiście od
    długości, średnicy, przepływu itd. A że pompujesz medium które jest
    całkiem niezłym paliwem do sprężarek- to nie jest tak źle.
    Konrad

  • 24. Data: 2011-04-15 20:26:15
    Od: Grzexs <g...@g...usu-n-to.pl>

    > Butle są z grubego, kutego żelaza- nie opłacałoby się robić takich
    > rurociągów.

    A jak z bezpieczeństwem? Czy rurociąg z wodorem jest - powiedzmy -
    bardziej niebezpieczny od rurociągu ze np. zwykłym gazem ziemnym?

    --
    Grzexs

  • 25. Data: 2011-04-16 02:08:11
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Grzexs" <g...@g...usu-n-to.pl> wrote in message

    > A jak z bezpieczeństwem? Czy rurociąg z wodorem jest - powiedzmy -
    > bardziej niebezpieczny od rurociągu ze np. zwykłym gazem ziemnym?
    >
    > --
    > Grzexs

    Nie jest.

    Dlatego tez projektowanie rurociagow z wodorem bylo oparte przez laty w
    oparciu o przepisy rurociagow z gazem ziemnym ASME B31.8.
    Kierowalem sie w projektowaniu dodatkowo w doborze zaworow o budowie bez
    polaczen kolnierzowych (pressure seal) oraz ograniczajac polaczenia
    kolnierzowe (gdzie to bylo mozliwe) pomiedzy sekcjami rurowymi

    Po wielkich mekach komisja ASME urodzila przed niespelna dwu laty przepisy
    rurociagow na wodor.
    Krotki opis tych przepisow znajduje sie ponizej:

    http://www.asme.org/products/codes---standards/hydro
    gen-piping-and-pipelines

    Alec

  • 26. Data: 2011-04-16 05:59:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 16, 3:08 am, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:

    > Po wielkich mekach komisja ASME urodzila przed niespelna dwu laty przepisy

    Po polsku to jest komitet.
    Meczyli sie, bo ASME jak to ASME- z jednej strony oficjalnie komitety
    sa zlozone w pewnej czesci z ludzi z przemyslu. Po to zeby
    odpowiedziec na potrzeby biznesu, przepisy sa pisane po prostu przez
    tych ktorzy sa zainteresowani. Z drugiej strony wszystkie madrale z
    uniwersytetow musza miec cos do powiedzenia, a to bardzo czesto prace
    opoznia. Nie mowie ze nie maja racji, ale oni sa jacys inni, inaczej
    dzialaja. Nie maja presji czasowej, za to ogromne mniemanie o sobie.
    Professor emeritus ktory byl zaangazowany w Projekcie Manhattan i dali
    mu kiedys potrzymac pokretlo od akceleratora, teraz jest ekspertem od
    reaktorow czwartej generacji i wszyscy musza siedziec i go sluchac.
    Miedzy innymi dlatego najwiekszy postep w BPVC jest w SecVIII-2, bo
    tam w ogole malo sie robi w Stanach...
    Konrad

  • 27. Data: 2011-04-16 19:33:41
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    Konrad Anikiel wrote
    On Apr 16, 3:08 am, Alex Sharon wrote:

> [...]

    reaktorow czwartej generacji i wszyscy musza siedziec i go sluchac.
    Miedzy innymi dlatego najwiekszy postep w BPVC jest w SecVIII-2, bo

    Dzieki za sprostowanie "komisji"
    "madrale z uniwersytetow" nie maja nic do powiedzenia w komitetach, gdyz
    postronne osoby nie sa zapraszane do udzialu w obradach komitetow.
    Sklad 19 osobowego komitetu B31.12 "Hydrogen Piping and Pipeline Section"
    nie ma ani jednego profesora.
    Sporo czlonkow komietetu ma techniczne doktoraty, ale sa oni pracownikami
    przemyslu

    Alec