  • 1. Data: 2011-04-02 13:26:34
    Temat: Re: Turbina sie rozpekla
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Mar 2011 04:07:27 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    >Findings:
    >investigation, it is understood that the mech. main. took permit to
    >replace
    >hydraulic oil in the Control Oil Hydraulic Skid. The mechanical
    >maintenance
    >had done their self isolation on the 4 fluid coolers isolation valves
    >in fluid side without informing operation , without reopening/
    >normalization (as required) they had cleared the Permit.

    Lekko nie rozumiem - robili to na wylaczonym turbogeneratorze, czy na
    wlaczonym ?

    >When there was a turbine trip, the fluid could not drain from
    >hydraulic operated servomotors.

    Leciutko sie dziwie, bo hydrauliczne zabawki chyba z reguly sa
    dwustronnego dzialania i w takim wypadku chyba by sie ten zawor od
    pary najpierw nie otworzyl ?

    >Due to pressure build-up in the return line the connector on drain
    >line busted
    >and the stop valves remained open even after the trip request

    Dobrze zrozumialem - przewod pekl ?
    Co zaraz budzi dwie dalsze watpliwosci:
    - czy przewody nie powinny wytrzymac cisnienia roboczego ?
    no - ten powrotny, to moze i byl niskocisnieniowy.

    -skoro pekl to dalej powinno dzialac juz normalnie, pomijajac
    oczywiscie wyciek.

    >(until the rupture of the piping connection that acted as drain).Due
    >to the
    >closed condition of 4 fluid coolers isolation valves (in return line)
    >the
    >problem was experienced even during the startup before accident. The

    Czyli dobrze mi sie zdawalo ze i z otwarciem byly klopoty?

    A tak swoja droga - lotnictwo na podobne przypadki wymyslilo
    "procedury". Teraz pilot czyta po kolei co ma zrobic i robi punkt po
    punkcie. A i tak zdarza im sie zapomniec kola wypuscic :-)

    W elektrowni nie ma checklisty ?

    Co prawda jak niektorzy pisza - wszystko jest pieknie w sytuacji
    normalnej. W razie jakiejs awarii zaczyna sie nerwowe wertowanie
    grubej instrukcji - a wtedy wszystko mozliwe: brak opisu danej
    sytuacji, opis jest ale nie znalezli, objawy w skomplikowanym systemie
    doprowadzily do zlych wnioskow - a dodatkowo piloci czesto nie znaja
    konstrukcji swoich samolotow i nie wiedza o zaleznosciach i
    konsekwencjach.
    Operatorzy w elektrowni tez nie ?

    J.

  • 2. Data: 2011-04-02 13:58:36
    Od: ichtioman <c...@g...com>

    > W elektrowni nie ma checklisty ?
    >
    > Operatorzy w elektrowni tez nie ?

    Pamiętaj, że to Indie :) Podobne wypadki rzadko zdarzają się w krajach
    o wysokiej kulturze technicznej. Jak kogoś interesuje to mam podobne
    fotki z Iranu. Miałem też z Rosji, ale jakoś nie mogę ich odszukać.

  • 3. Data: 2011-04-02 14:02:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 Apr 2011 06:58:36 -0700 (PDT), ichtioman wrote:

    >Pamiętaj, że to Indie :) Podobne wypadki rzadko zdarzają się w krajach
    >o wysokiej kulturze technicznej.

    Indie duze sa i roznie z ta kultura,
    ale w elektrowni Three Miles Island tez zabraklo checklisty :-)

    J.

  • 4. Data: 2011-04-02 19:27:01
    Od: ichtioman <c...@g...com>

    > ale w elektrowni Three Miles Island tez zabraklo checklisty :-)

    to prawda :), operator prawdopodobnie miał wszystk w d... bo wszystkie
    transmitery w tego typu układach są dublowane jako wskaźniki
    bezpośrednio na urządzeniach więc spadek ciśnienia w Three Miles
    Island teoretycznie musiał zostać wykryty, jeżeli wszyscy by
    wykonywali swoje obowiązki :)

    Rafal

  • 5. Data: 2011-04-02 20:41:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 2 Kwi, 14:26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A tak swoja droga - lotnictwo na podobne przypadki wymyslilo
    > "procedury". Teraz pilot czyta po kolei co ma zrobic i robi punkt po
    > punkcie. A i tak zdarza im sie zapomniec kola wypuscic :-)

    Wizzair jak ma spoznienie w ostatnim locie dnia (niestety ja nim
    latam), olewa wszystko. Nikt pasazerom nie mowi gdzie ma uciekac jak
    wybuchnie pozar, co maja zrobic z pasami, kapitan nie sprawdzil
    ostatnio hamulcow, jeden wielki burdel.
    Konrad

  • 6. Data: 2011-04-02 20:43:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 2 Kwi, 14:58, ichtioman <c...@g...com> wrote:

    > Pamiętaj, że to Indie :) Podobne wypadki rzadko zdarzają się w krajach
    > o wysokiej kulturze technicznej.

    A Polska? To jaka kultura techniczna? Tak w porownaniu z Indiami?
    Konrad

  • 7. Data: 2011-04-03 11:07:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 Apr 2011 13:43:09 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >A Polska? To jaka kultura techniczna? Tak w porownaniu z Indiami?

    Rozna. U nas jednak trzeba czasem wymienic uszczelke w kranie, mamy
    19mln samochodow, trzeba je naprawiac, prad w kazdym domu, narzedzia
    rozne, Sklodowego juz nie ma, ale w szkole chyba jeszcze ucza ZPT.
    Usiluje sie doszukac jak to w Indiach wyglada w liczbach.

    Z drugiej strony 40 lat komuny wymuszalo kombinowanie ale tez owocuje
    pewnym lekcewazeniem, co niekoniecznie musi sie sprawdzic w miejscach
    o wysokiej odpowiedzialnosci.

    A z trzeciej - co z tego, skoro zatrudnisz babe do napelniania smarem
    lozysk, i ona sumiennie bedzie kazde pod maszyne podkladala, tylko nie
    pomysli ze ten smar trzeba do maszyny codziennie ladowac.
    A magazynier dopiero po trzech miesiacach zauwazy ze ma smaru cos za
    duzo. Albo i nie zauwazy. A potem beda w samochodach kolka odpadaly.

    J.

  • 8. Data: 2011-04-03 18:25:04
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Pamiętaj, że to Indie :) Podobne wypadki rzadko zdarzają się w krajach
    > o wysokiej kulturze technicznej.

    A Polska? To jaka kultura techniczna? Tak w porownaniu z Indiami?
    Konrad

    Jesli chodzi o energetyke to ja moge powiedziec ze raczej wysoka-
    przynajmniej z tymi ludzmi z ktorymi ja sie stykalem - mowie o budowach
    czyli wykonawcy.
    Za to moglem ocenic ze z zachodu do nas przyjezdzal 2 lub 3 gatunek
    inzynierow....widocznie dla tych z 1 gatunku bylo za malo atrakcyjne
    finansowo.....
    Przemek

  • 9. Data: 2011-04-03 22:39:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 3 Kwi, 12:07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rozne, Sklodowego juz nie ma, ale w szkole chyba jeszcze ucza ZPT.
    > Usiluje sie doszukac jak to w Indiach wyglada w liczbach.

    No, w takich liczbach jak ilosc wytapianej stali, wodowanych statkow,
    produkowanych samochodow?

    > Z drugiej strony 40 lat komuny wymuszalo kombinowanie ale tez owocuje
    > pewnym lekcewazeniem, co niekoniecznie musi sie sprawdzic w miejscach
    > o wysokiej odpowiedzialnosci.

    Indie tez byly peryferyjna kolonia silnego imperium, smialo mozna
    porownywac...
    Konrad

  • 10. Data: 2011-04-03 22:43:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>