  • 11. Data: 2013-03-25 09:36:35
    Temat: Re: No i stało się - komunikaty o Cookies
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-25 08:40, Borys Pogoreło pisze:

    > Skoro sam napisałeś, że każdy prowadzący stronę WWW musi informować... :)

    No dobra: może zdarzyć się wyjątek, który nie musi tego robić :-)

    > Na razie nie ma ani orzecznictwa ani "dobrych praktyk". Mamy ustawę i
    > zachowawcze próby dostosowania się do niej. Poczekamy, zobaczymy.

    A słyszałeś aby w naszym kraju funkcjonowało coś takiego jak precedens?
    :-D Każdy sąd może sobie orzekać co chce. W tej same sprawie mogą
    istnieć sprzeczne orzeczenia i wszystko będzie w zgodzie z prawem.

    > Problem widzisz w niewysyłaniu ciasteczek czy rezygnacji z ciasteczek
    > śledzących?

    Tzn rozwiązanie masz na myśli? Nie ma miejsca na interpretacje. Ustawa
    nie dzieli ciasteczek na dobre i na złe. Tak więc wysłanie
    jakiegokolwiek ciasteczka obliguje do wywalenia banera ostrzegającego o
    tym fakcie.

    > Akurat podstawowe statystyki mozna całkiem skutecznie prowadzić
    > po stronie serwera.

    Ale nie o statystyki tu chodzi. To tylko jedno z wielu zastosowań
    ciasteczek.

    Marek

  • 12. Data: 2013-03-25 10:00:55
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    W dniu 2013-03-24 16:54, Marek pisze:
    > W/g interpretacji prawników: baner.
    >
    > http://www.komputerswiat.pl/blogi/blog-redakcyjny/20
    13/03/uwaga!-rozdajemy-ciasteczka.aspx

    Logo Axel Springer jakos nie pozwala mi miec zbyt duzego zaufania do
    zrodla. Chociaz przy swojej "rzetelnosci" to akurat prawnikow musza miec
    dobrych ;-)

    Tu opinia innego prawnika:
    http://prawo.vagla.pl/node/9949
    http://prawo.vagla.pl/node/9781

    --
    NotBear

  • 13. Data: 2013-03-25 11:04:00
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-25 10:00, NotBear pisze:

    > Logo Axel Springer jakos nie pozwala mi miec zbyt duzego zaufania do
    > zrodla. Chociaz przy swojej "rzetelnosci" to akurat prawnikow musza miec
    > dobrych ;-)

    Wiesz... a ja nie mam zaufania do sądów w kwestii interpretacji prawa. W
    tej samej sprawie dwa różne sądy mogą dać dwa sprzeczne orzeczenia i
    będzie to zgodne z prawem. I co z tego wynika? :-)

    > Tu opinia innego prawnika:
    > http://prawo.vagla.pl/node/9949
    > http://prawo.vagla.pl/node/9781

    Gdzie jest ta opinia? Tam tylko są przykłady jak sobie strony rządowe
    nie radzą z przepisem jaki wydali.

    Marek

  • 14. Data: 2013-03-25 12:30:21
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    W dniu 2013-03-25 09:36, Marek pisze:
    [...]
> [...]
    > :-D Każdy sąd może sobie orzekać co chce. W tej same sprawie mogą
    > istnieć sprzeczne orzeczenia i wszystko będzie w zgodzie z prawem.

    Btw to samo dotyczy urzędów skarbowych :-( Co urząd to inna interpretacja.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 15. Data: 2013-03-25 14:28:08
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 25 Mar 2013 09:36:35 +0100, Marek napisał(a):

    > A słyszałeś aby w naszym kraju funkcjonowało coś takiego jak precedens?
    > :-D Każdy sąd może sobie orzekać co chce. W tej same sprawie mogą
    > istnieć sprzeczne orzeczenia i wszystko będzie w zgodzie z prawem.

    Pewnie tego będzie pilnować UKE i już sobie wypracują jakieś zasady. W
    zmianie ustawy nie widzę konkretnych zapisów, ale pewnie wynika to z
    jakichś zapisów ogólnych.

    > Tzn rozwiązanie masz na myśli? Nie ma miejsca na interpretacje. Ustawa
    > nie dzieli ciasteczek na dobre i na złe.

    Ależ właśnie dzieli. Jest w niej zapisany wyjątek:

    3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli
    przechowywanie lub uzyskanie dostepu do informacji, o której mowa w ust.
    1, jest konieczne do: (...)

    2) dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą
    elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika koncowego.

    Jak dla mnie to jest własnie wyjątek na ciasteczka sesyjne lub inne,
    konieczne np. do logowania.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 16. Data: 2013-03-25 17:19:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-25 14:28, Borys Pogoreło pisze:

    > Pewnie tego będzie pilnować UKE i już sobie wypracują jakieś zasady. W
    > zmianie ustawy nie widzę konkretnych zapisów, ale pewnie wynika to z
    > jakichś zapisów ogólnych.

    Być może ogólnych ale nie w naszym prawie lecz europejskim. Reasumując:
    jeśli będą chcieli dokopać i karać na lewo i prawo, to zawsze znajdą
    pretekst. Nie chroni nas żadna interpretacja przepisów bo nawet nie mamy
    takiego organu, którego interpretacje byłyby wiążące. Możemy zrobić
    wszystko a i tak oberwiemy finansowo. Brak precedensów w naszym prawie
    nawet nie pozwala rzucić jakiegoś webmastera na pożarcie sądów aby
    dowiedzieć się w ten sposób jaka jest wykładnia przepisów.

> [...]
    > elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika koncowego.
    >
    > Jak dla mnie to jest własnie wyjątek na ciasteczka sesyjne lub inne,

    No widzisz. Konkretny przypadek logowania się był gdzieś opisany jako
    przykład tych "złych" ciasteczek, o których trzeba informować. Mało
    tego: zauważ, że powszechnie podaje się za przykład konieczność
    stosowania komunikatu przez sklepy internetowe. Ja w swoich sklepach
    przekazuję tylko zmienną sesyjną w cookies. Nie mam pewności, czy tego
    typu sklepy są wolne od w/w obowiązku zakładając hipotetycznie, że
    poprawnie interpretujesz zapis. Chciałbym żebyś miał rację.

    Marek

  • 17. Data: 2013-03-26 09:26:53
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 25 Mar 2013 17:19:57 +0100, Marek napisał(a):

    > Być może ogólnych ale nie w naszym prawie lecz europejskim. Reasumując:
    > jeśli będą chcieli dokopać i karać na lewo i prawo, to zawsze znajdą
    > pretekst.

    Akurat UKE dotychczas nie miała w zwyczaju karać na lewo i prawo zwykłych
    szaraczków. Nie sądzę też, by byli zadowoleni z kolejnego durnego
    obowiązku.

    > No widzisz. Konkretny przypadek logowania się był gdzieś opisany jako
    > przykład tych "złych" ciasteczek, o których trzeba informować.

    Gdzie tak to opisano? Ktoś chyba skończył czytać na pierwszym punkcie
    artykułu ustawy.

> [...]
    > typu sklepy są wolne od w/w obowiązku zakładając hipotetycznie, że
    > poprawnie interpretujesz zapis. Chciałbym żebyś miał rację.

    Na razie reakcje są ekstremalnie zachowawcze, patrz zalecenia IAB, gdzie
    brakuje tylko podawania numeru buta. Ja spokojnie czekam na jakieś odgórne
    wytyczne, może się doczekam.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 18. Data: 2013-03-26 09:35:25
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Borys Pogoreło napisał:
    > Ja spokojnie czekam na jakieś odgórne
    > wytyczne, może się doczekam.

    Co to sa odgorne wytyczne? :)

  • 19. Data: 2013-03-26 10:23:03
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 26 Mar 2013 09:35:25 +0100, Mr. Misio napisał(a):

    > Co to sa odgorne wytyczne? :)

    Wydane przez organ powołany do kontroli tego.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 20. Data: 2013-03-26 12:14:54
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    > Wydane przez organ powołany do kontroli tego.

    Eeee, znajac organ to najpierw skontroluja potem na podstawie wnioskow z
    kontroli sie ustosunkuja ;)

    Ale - missing punkt glowny - to jedyna taka okazja, zeby zmusic ludzi do
    wlaczenia ciasteczek ;)