  • 1. Data: 2021-09-30 20:08:23
    Temat: Nowy cennik mandatów
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    "Dziś 300 zł - jutro co najmniej 2 tys., dziś maksymalnie 500 zł - jutro
    nawet 8 tys. Oto kwoty mandatów obowiązujące dziś i po zmianach, których
    przegłosowania w Sejmie domaga się rząd Mateusza Morawieckiego."
    "Najgroźniejsze jednak dla kierowców są... minimalne stawki mandatów,
    jakie przewiduje rządowy projekt ustawy. Te, w przypadku wielu
    wykroczeń, mają wzrosnąć... od 75 do nawet 175 razy!"
    "Natomiast minimalne stawki grzywien przypisane w projekcie za
    poszczególne wykroczenia - tego każdy powinien obawiać się najbardziej!
    To właśnie minimalne stawki mandatów zrujnują budżety rodzinne wielu
    kierowców, a niewypłacalnych zaprowadzą za kratki."
    "Dziś Kodeks wykroczeń przewiduje za dowolne wykroczenie grzywnę, a ta
    wynosi od 20 do 5 tys. zł. W niektórych przypadkach maksymalna stawka
    grzywny to 3 tys. zł, a w niektórych 1 tys. zł. Minimalna stawka to
    jednak 20 zł."
    "Jest też rozporządzenie, które określa wysokość mandatów za
    poszczególne wykroczenia i jest to rodzaj punktu odniesienia dla
    policjanta czy strażnika gminnego, który nakłada mandat. To, że
    "mandatownik" policjanta przewiduje za coś 350 zł, nie znaczy jednak, że
    kara ma wynieść dokładnie tyle. Policjant może ukarać sprawcę
    upomnieniem albo uznać, że sprawca formalnie popełnił wykroczenie, ale
    nie spowodował zagrożenia - i dać 100 zł mandatu. Może też stwierdzić,
    że 350 zł to za mało - i dać sądowi szansę, by ukarał mocniej. Sąd może
    - w każdym wypadku - biorąc pod uwagę i okoliczności, i postawę sprawcy,
    i jego sytuację - dać karę surowszą albo symboliczną - minimalna grzywna
    to zawsze 20 zł. Rząd chce, aby to się zmieniło i żeby sąd nie mógł już
    "folgować" kierowcom - bez względu na okoliczności. Mają w tym pomóc
    minimalne stawki grzywien za poszczególne wykroczenia, przy czym
    minimalne kary są nawet 7-krotnie wyższe niż obecne stawki maksymalne!"
    "Projekt ustawy przewiduje niezwykle skomplikowany i w wielu punktach
    nieczytelny system recydywy: dziś popełniłeś banalne wykroczenie
    normalnie zagrożone niższym mandatem, ale masz już na koncie inne
    wykroczenie popełnione np. 1,5 roku temu - dlatego uznajemy cię za
    pirata drogowego i zapłacisz co najmniej 3 tys. zł. Co najmniej 3 tys.
    zł - a więc wystarczy stwierdzenie winy, abyś nie miał szans na
    obniżenie kary! Wśród wykroczeń, które powodują wystąpienie "recydywy",
    są poważne sprawki (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu), ale też
    znacznie mniej niebezpieczne - np. utrudnianie lub tamowanie ruchu. "

    No chyba ich porąbało,nawet na zachodzie nie ma takich stawek dla tzw
    zwykłych ludzi.
    Jak na razie to projekt,zobaczymy co z tego wyjdzie.

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/man
    daty-dla-kierowcow-dzis-i-po-zmianach-porownanie/hm9
    8584

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2021-09-30 20:09:36
    Temat: Re: Nowy cennik mandatów
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Zapomniałem jeszcze dodać
    "Więc nawet jeśli drugie wykroczenie było jedynie formalnym złamaniem
    przepisu, ale nie wiązało się z jakimkolwiek zagrożeniem dla innych,
    zamiast pouczenia czy np. 100 zł mandatu, policjant będzie musiał dać 3
    tys. zł mandatu, a sąd nie będzie mógł tej kary obniżyć. Zamiast
    minimalnej stawki grzywny 20 zł, wyniesie ona 3 tys. zł - czyli 150 razy
    więcej niż dziś!"

  • 3. Data: 2021-09-30 22:40:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ale chciałem się upewnić: posły i sędziowie będą mieli immunitet?
    No to kamień spadł mi z głowy.

    -----

  • 4. Data: 2021-10-01 04:06:31
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-09-30 o 20:09, Janusz pisze:
> [...]
    > tys. zł mandatu, a sąd nie będzie mógł tej kary obniżyć. Zamiast
    > minimalnej stawki grzywny 20 zł, wyniesie ona 3 tys. zł - czyli 150 razy

    Się nie denerwuj bo się posikasz.
    To propozycja która nie przejdzie.
    Ale zamiast dyskutować o niegospodarności pis (a może i o czym gorszym)
    masz przez najbliższy miesiąc dyskutować tylko o tej podwyżce.
    A potem całować pisowskie łapki że dbając o twoje dobro nie przegłosowali.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2021-10-01 06:18:51
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 30.09.2021 o 20:08, Janusz pisze:
> [...]
    > jakie przewiduje rządowy projekt ustawy. Te, w przypadku wielu
    > wykroczeń, mają wzrosnąć... od 75 do nawet 175 razy!"
    Pan Premier nie wie, ile kosztuje chleb. I bardzo słusznie, bo po co ma
    pamiętać taki drobiazg, jak cena chleba, który dziś kosztuje 6 zł a za
    tydzień może być już 8.
    Dlatego bierzmy przykład z Pana Premiera i nie przywiązujmy się do cen,
    ani do wysokości kar. Za niedługi czas okaże się, że to wszystko są
    drobne. Jak do tego dojdzie brak paliwa, to nawet nie będzie okazji
    załapania się na mandat u drogówki.
    Jacek

  • 6. Data: 2021-10-01 09:19:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Oct 2021 06:18:51 +0200, Jacek wrote:
    > Pan Premier nie wie, ile kosztuje chleb. I bardzo słusznie, bo po co ma
    > pamiętać taki drobiazg, jak cena chleba, który dziś kosztuje 6 zł a za
    > tydzień może być już 8.

    Akurat cena chleba to skomplikowany temat.
    Bo ... no - ile kosztuje chleb?

    > Dlatego bierzmy przykład z Pana Premiera i nie przywiązujmy się do cen,
    > ani do wysokości kar. Za niedługi czas okaże się, że to wszystko są
    > drobne.

    To podniosa jeszcze raz :-)

    J.

  • 7. Data: 2021-10-01 09:20:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Oct 2021 04:06:31 +0200, RadoslawF wrote:

    > Się nie denerwuj bo się posikasz.
    > To propozycja która nie przejdzie.

    Skad tak wiedza?
    Skoro rzad sklada projekt, to przejdzie, bo przeciez Kukiz poprze.

    J.

  • 8. Data: 2021-10-01 09:23:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/10/2021 09:19, J.F wrote:
    > Akurat cena chleba to skomplikowany temat.
    > Bo ... no - ile kosztuje chleb?

    Nie przesadzajmy. 4.50-5zł pokrywa większosc typowych przypadków.

    > To podniosa jeszcze raz :-)

    Kiedyś jakiś samorządowiec (nie pamietam już dokładnie który, dawno to
    było) wyjaśnił na radzie miejskiej że nalezy podnieść cenę za cośtam
    tak, aby skompensować *przyszła* inflację. Ja bym go brał od razu na
    ministra.

  • 9. Data: 2021-10-01 09:44:18
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-01-października-2021 o 09:20, J.F pisze:
    > Skad tak wiedza?

    Jak pisałem że z lex tvn nic nie będzie to zatwardziali obrońcy wolności
    słowa krzyczeli HAŃBA!

    Wiedza rośnie wraz wiekiem ;-)

  • 10. Data: 2021-10-01 09:45:39
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-10-01 06:18, Jacek wrote:
    [...]
    > Jak do tego dojdzie brak paliwa, to nawet nie będzie okazji
    > załapania się na mandat u drogówki.
    Na rowerze można załapać. :-) Jest sporo takich miejsc, w których zwykły
    człowiek w sile wieku może przekroczyć prędkość. O rowerzystach z
    ambicjami nie wspominając. :-)