  • 1. Data: 2009-03-23 20:04:03
    Temat: OSA a telemarketerzy
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Ostatnio na mój numer stacjonarny zaczęły dzwonić hordy telemarketerów.
    Pewnie byłoby ich więcej gdybym nie miał usługi ACR, ale i tak co
    najmniej raz dziennie ktoś się dodzwania z różnych "dziwnych" numerów.

    Zwykle po pytaniu o podanie danych firmy i informacji, na jakiej
    podstawie do mnie dzwonią bez mojej zgody następowało pospieszne
    rozłączenie się. Dziś jednak przeprowadziłem dość merytoryczną dyskusję
    z panią, która była święcie przekonana, że ma do mnie prawo dzwonić (bo
    tak każe jej firma).

    Do rzeczy. Otóż pani ta stwierdziła, że mój numer wzięła z "książki
    telefonicznej". Jakiej? Ogólnokrajowy Spis Abonentów od TP. Cytat
    (niedosłowny): "A książka ta zawiera spis instytucji i abonentów, którzy
    zgodzili się na przetwarzanie danych osobowych". Zagotowałem się. Skąd
    pomysł, że zgodziłem się na przetwarzanie w celach marketingowych? "Tak
    tu jest napisane, w tej książce". I czyta, że książka zawiera dane
    abonentów, który wyrazili zgodę na ich przetwarzanie (ALE DO CELÓW
    PUBLIKACJI SPISU, a nie do celów marketingowych dla cholernych
    telemarketerów).

    Cudnie. Widać TP zamieściła tam informację w formie "wytłumaczenia się",
    dlaczego książka taka licha: są tam Ci, którzy się zgodzili. A
    marketoidzi wymyślili, że to tożsame ze zgodą na przetwarzanie danych do
    celów marketingowych przez _wszystkich_. Powiesić to za mało.

    Co mnie podkusiło, by się zgodzić na publikację w tym gniocie? Eh...

    Co radzicie? Smarować pismo do UKE czy raczej do GIODO?

    Marek

  • 2. Data: 2009-03-23 21:29:22
    Temat: Re: OSA a telemarketerzy
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    MarekM pisze:

    > Co radzicie? Smarować pismo do UKE czy raczej do GIODO?

    IMO do wycieku informacji osobowych nie doszło (podałeś je dobrowolnie
    do spisu abonentów), więc GIODO raczej nie.

    Za to jak rozumiem dostałeś niezamówioną informację handlową drogą
    elektroniczną, a tym AFAIK zajmuje się UKE.

  • 3. Data: 2009-03-24 09:00:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Pyra pisze:

    > IMO do wycieku informacji osobowych nie doszło (podałeś je dobrowolnie
    > do spisu abonentów), więc GIODO raczej nie.

    Autor tego nie napisał, a to jest ważne - czy telemarketerzy
    faktycznie przetwarzają jego dane osobowe? Bo samo zadzwonienie, prośba
    o rozmowę "z właścicielem telefonu" przetwarzaniem danych osobowych nie
    jest.

    > Za to jak rozumiem dostałeś niezamówioną informację handlową drogą
    > elektroniczną, a tym AFAIK zajmuje się UKE.

    Telemarketing, spam telefoniczny, nie jest informacją handlową
    przesyłaną drogą elektroniczną. W obecnym stanie prawnym nie wymagana
    jest zgoda abonenta, aby do niego dzwonić i oferować usługi, jeśli nie
    narusza to ustawy o ochronie danych osobowych.

    --
    Liwuisz

  • 4. Data: 2009-03-24 09:39:28
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Liwiusz pisze:

    > Autor tego nie napisał, a to jest ważne - czy telemarketerzy
    > faktycznie przetwarzają jego dane osobowe?

    Owszem: "czy rozmawiam z panem Markiem M."?

> [...]
    > jest zgoda abonenta, aby do niego dzwonić i oferować usługi, jeśli nie
    > narusza to ustawy o ochronie danych osobowych.

    Czyli: wolno zadzwonić pod "losowy numer". Jeżeli jednak numer widnieje
    w książce telefonicznej obok nazwiska, to de facto dane tego numeru są
    przetwarzane w parze z danymi osobowymi, czego nie wolno robić bez zgody
    zainteresowanego. Zgadza się? W związku z tym, jeżeli ktoś mnie
    informuje, że mój numer ma z książki telefonicznej, to oznacza, że łamie
    prawo, bo przetwarza dane osobowe zawarte w książce telefonicznej w
    celach marketingowych.

    Marek

  • 5. Data: 2009-03-24 19:54:04
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 23 Mar, 21:04, MarekM pisze...
> [...]
    > Co mnie podkusiło, by się zgodzić na publikację w tym gniocie? Eh...
    > Co radzicie? Smarować pismo do UKE czy raczej do GIODO?

    Zalogować sie na swoje konto TP.
    Obsługa online-->ustawienia konta-->zmiana danych-->2 opcja
    odhaczyć "nie wyrażam zgody".
    W celu sprawdzenia czy się polepszyło - nie odchodzić od telefonu :)

    Ircys

  • 6. Data: 2009-03-24 20:02:39
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Ircys pisze:

    > Zalogować sie na swoje konto TP.
    > Obsługa online-->ustawienia konta-->zmiana danych-->2 opcja
    > odhaczyć "nie wyrażam zgody".
    > W celu sprawdzenia czy się polepszyło - nie odchodzić od telefonu :)

    Ależ ja od zawsze "nie wyrażam zgody" i to we wszystkich trzech opcjach.
    Problem w tym, że moje dane są w "książce telefonicznej", a dla
    niektórych firm oznacza to, że mogą sobie do mnie dzwonić w celach
    marketingowych. I wcale nie są to firmy powiązane z TP.

    Marek

  • 7. Data: 2009-03-24 20:19:09
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 24 Mar, 21:02, MarekM pisze...

> [...]
    > niektórych firm oznacza to, że mogą sobie do mnie dzwonić w celach
    > marketingowych. I wcale nie są to firmy powiązane z TP.

    OK, ja to rozumiem i współczuję... ale czy sprawdzałeś może
    na swoim koncie czy masz wszystko co trzeba odptaszkowane
    bo w TP to co chce klient a co "daje" TP wcale nie musi się
    pokrywać ? :)
    Taki urok tej firmy.

    Ircys

  • 8. Data: 2009-03-24 21:27:17
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Ircys pisze:

    > OK, ja to rozumiem i współczuję... ale czy sprawdzałeś może
    > na swoim koncie czy masz wszystko co trzeba odptaszkowane

    Tak, sprawdzałem.

    Marek

  • 9. Data: 2009-03-24 22:02:30
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "MarekM" <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    napisał w wiadomości news:gqbi9q$5ls$1@news.interia.pl...

    > Tak, sprawdzałem.

    Może numer z sekretarką automatyczną odtwarzajacą tekst mniej-więcej
    taki:
    (zainteresowanych - rodzinę, przyjaciół, znajomych, etc, którzy powinni
    się dodzwonić, odpowiednio uprzedzić)
    "Witam. Połączyłeś się z numerem 123-45-67. Jeśli dzwonisz do mnie z
    propozycjami reklamowymi, handlowymi, ubezpieczeniami, reklamą,
    zostaniesz automatycznie przekierowany na wysokopłatny serwis erotyczny.
    Jeśli nie dzwonisz do mnie z takimi rzeczami, poczekaj normalnie na
    połączenie".
    Tu można by, zanim zapipczy "nagrywaj" wgrać komunikat, że oto ja,
    superlolita, bardzo swędzi mnie (wiadomo co, z przodu i tyłu) i chciała
    bym kocie, abyś mnie porządnie "wydrapał". "Swoje fantazje możesz teraz
    przekazać do automatu, a ja to wszystko rozpalona do białości, z
    lubością wykonam"

    No, coś w tym stylu...
    Zdarzyło mi się, że taką osobę spłoszyłem udając, że jestem kompletnie
    zalany w trupa, oczywiście, byłem bardzo grzeczny, dzieńdobry, chętnie
    posłucham, ale bełkot, jak menela spod monopolowego... :)
    Ja jakoś nie potrafię do żywej osoby powiedzieć, aby "spier..." no,
    dalali. Prędzej na GG. Ostatnio jedna spamerzyca do mnie ze swymi
    kredytami bankowymi stuknęła... to jej wpis zrobiłem w profilu
    Mojageneracja, że "wieeelki minus za wysyłanie spamu". Wpis jeszcze
    jest. A na liście kontaktów wpisałem znacznik, ze to spamer...

    Moim celem jest uderzyć mocno, dotkliwie, ale _nie robiąc krzywdy_.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły.

  • 10. Data: 2009-03-24 22:08:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Sempiterna wrote:
    > Może numer z sekretarką automatyczną odtwarzajacą tekst mniej-więcej taki:
    > (zainteresowanych - rodzinę, przyjaciół, znajomych, etc, którzy powinni
    > się dodzwonić, odpowiednio uprzedzić) [...]

    Ten jest dobry w te klocki.
    Click --> http://www.youtube.com/watch?v=pgYarQbPHPo

    Piotrek