  • 91. Data: 2015-07-30 20:40:53
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Wed, 29 Jul 2015 23:32:13 +0000 (UTC), Pit wrote:

    > No ręce opadają :D Jeszcze powiedz, że na przykład operatorzy komórkowi
    > powinni oferować połączenia za darmo, bo przecież przesyłanie bajtów nic
    > nie kosztuje :D

    No i będą oferować za darmo, tak jak już oferują rozmowy telefoniczne, gdy
    kiedyś chcieli 2 czy 3 zł za każdą rozpoczętą minutę. Jeszcze chwila.

    > "Synchronizacja" systemów bankowych "live" jest kosztowniejsza niż robienie
    > tego sesjami co kilka godzin. To że SORBNET2 umożliwia rozliczanie zarówno
    > live jak i sesjami to po prostu kwestia konstrukcji tego systemu, co nie
    > oznacza, że obydwa te warianty są tak samo kosztowne (a że obecnie wiele
    > banków rozlicza "Elixiry" poprzez sesje SORBNET2 a nie poprzez dawny system
    > Elixir, to oczywista i zrozumiała sprawa, łatwiej jest utrzymać jeden
    > pozwalający na dwa warianty rozliczeń, niż dwa niezależne systemy).

    Ale CO JEST KOSZTOWNIEJSZE? Naprawdę masz na myśli łącze sieciowe? Bo za
    grzyba nie mogę wyobrazić sobie co może być droższego w połączeniu stałym
    od połączenia 3 razy na dobę.

    ps. stałe połączenie pozwoliłoby na zmniejszenie ruchu i nie dopuszczałoby
    do chwilowego obciążenia sieci, które występuje gdy się "pompuje" wszystko
    naraz

    --
    howgh
    szemrany

  • 92. Data: 2015-07-30 21:26:30
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, July 29, 2015 at 7:57:34 PM UTC+2, Pit wrote:

    > No ale przez te 24 godziny to nie było tak, że ktoś spróbował raz, nie
    > wyszło i odpuścił na 24 godziny, tylko większość próbowała cały czas (i
    > wielokrotnie) "dobić się" do systemu zwiększając tylko jego obciążenie
    > (zmniejszając tym samym szansę na to, że wszystko pójdzie gładko). System
    > nie miał kolejkowania a kilkuset sesji równolegle nie był w stanie
    > uciągnąć i poległ.
    Nie znam szczegółów, ale właśnie tak to sobie wyobrażam.

    Pozdrawiam

  • 93. Data: 2015-07-30 22:16:51
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 30.07.2015 szemrany <s...@o...off> napisał/a:

    > No i będą oferować za darmo, tak jak już oferują rozmowy telefoniczne, gdy
    > kiedyś chcieli 2 czy 3 zł za każdą rozpoczętą minutę. Jeszcze chwila.

    Gdzie oferują *za darmo*? Bo mi oferują tylko nielimitowane rozmowy przy
    stałej *opłacie* abonamentowej (a i tak regulamin wspomina o "normalnym
    użytkowaniu" :D). Te moje "bezpłatne" połączenia na komórki, stacjonarne,
    SMS-y, MMS-y, "darmowe" 2GB internetu w telefonie itp. kosztuje mnie 50PLN
    miesięcznie (a, bym zapomniał, wziąłem jeszcze dla mamy telefon "za 1PLN").

    3PLN to rozmowy kosztowały jak operatorzy budowali infrastrukturę (sieć
    BTS-ów, pod które trzeba były wykupić/wynająć grunt, doprowadzić zasilanie,
    kupić same BTS-y, wybudować "maszty" itd.), jak pokrywanie kraju się
    skończyło (i skończyło spłacanie kredytów), to i ceny spadły (wstawienie
    karty do UMTS czy LTE do już istniejącego urządzenia jest znacznie tańsze,
    poza tym co innego kilkaset tysięcy aktywnych kart SIM w połowie lat
    90-tych a co innego 40 milionów teraz - sam koszt utrzymania BTS-ów
    rozkłada się na więcej użytkowników).

    W każdym razie jeśli wierzysz, że dzwonisz za darmo, bo operator nie kasuje
    Cię za każdą minutę z osobna, to nie mam więcej pytań ;)

> [...]
    > do chwilowego obciążenia sieci, które występuje gdy się "pompuje" wszystko

    To jest grupa o programowaniu, więc zakładam, że coś tam programujesz i na
    przykład systemy do zarządzania kodem pokroju Subversion czy Git znasz.
    Wyobraź sobie następującą analogię: pliki źródłowe to konta userów,
    programiści to banki, a serwer z repozytorium to KRI (czy NBP czy
    jakiekolwiek inne "centrum rozliczeń"). Przyjmijmy, że chodzi o Git-a.
    Dla "elixira" działa to tak, że zmieniasz sobie zawartość plików (stany
    kont), potem robisz commit (robisz zestawienie wszystkich stanów
    zmienionych kont, taki "point in time"), potem robisz push (wysyłasz zmiany
    do "serwera rozliczającego"), następnie inni robią pull (aby zobaczyć Twoje
    zmiany) jak i ty robisz pull (aby zobaczyć zmiany wprowadzone przez
    innych). Proste i nie wymaga wysokiej wydajności, bo push/pull w danej
    chwili robi jedna, bądź maksymalnie kilka osób jednocześnie (przy powiedzmy
    100 osobach w zespole).
    A teraz wyobraź sobie, że masz zapewnić, aby każda zmiana dokonana przez
    każdego ze 100 członków zespołu była automatycznie dystrybuowana do
    wszystkich pozostałych (żadne commity, push/pull itd. tylko klikasz "save"
    w edytorze i wszyscy mają automatycznie widzieć zmianę), po pierwsze
    wszyscy muszą być praktycznie cały czas podłączeni do repo, a po drugie
    robiąc to na zasadzie "wpiszę do crontaba aby co minutę robił się
    automatycznie commit oraz push i pull" będzie wymagać znacznie większej
    wydajności serwera z repo. A to i tak w zasadzie "banalny" problem, bo w
    przypadku Git-a każdy ma u siebie praktycznie to samo (pełną kopię repo za
    wyjątkiem ostatnich zmian) więc większość rzeczy Git może zrobić po stronie
    klienta a na serwer wysyła tylko gotowe, już "przeliczone" dane, natomiast
    w przypadku systemów bankowych tak nie jest, każdy bank ma tylko dane
    dotyczące swoich kont i nie może sam przeprowadzić pełnego rozliczenia.

    Różnica w zapotrzebowaniu na moc obliczeniową jest spora.

  • 94. Data: 2015-07-30 22:32:04
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thu, 30 Jul 2015 20:31:54 +0200, szemrany <s...@o...off>
    wrote:
    > Tylko, że Ty mówisz o hmmm... skretyniałym systemie zarządzanym
    przez stado
    > nieżyciowych idiotów, którzy siegają do prawej kieszeni lewą reką
    przez
    > odbyt, a wątek dotyczy technicznych możliwości i przeszacowanych
    kosztów
    > ich realizacji.

    Nie, chodzi o zasadę że każdy płaci swoje podatki. Inaczej byłoby
    łatwo prać brudne pieniądze.

    RW

  • 95. Data: 2015-07-30 22:35:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-30 22:16, Pit wrote:
    > Gdzie oferują *za darmo*? Bo mi oferują tylko nielimitowane rozmowy przy
    > stałej *opłacie* abonamentowej

    W banku płacisz ją w postaci opłaty za konto ROR. Mogę płacić więcej
    jeśli odstanę to co chce. Obecnie opłaty za szybkie przelewy sa
    niekonkurencyjne w stosunku do operatorow prywatnych poza bankami którzy
    czesto pobierają grosze lub nic.

    > A teraz wyobraź sobie, że masz zapewnić, aby każda zmiana dokonana przez
    > każdego ze 100 członków zespołu była automatycznie dystrybuowana do
    > wszystkich pozostałych

    Nie do wszystkich. Tylko do pośrednika jakim jest np. KIR czy co tam
    stoi po środku i szpieguje.

    > wszyscy muszą być praktycznie cały czas podłączeni do repo

    Banki nie muszą widzień innych transakcji, w szczególności banki nie
    musza być spięte na stałe kazdy z każdym, wystarczy z koordynatorem.
    Nikt nie wymaga milisekudowych reakcji. Ale wymagane są reakcje w czasie
    zdroworozsądkowym. Prawdę mowiąc 1h wystarczy. A więc i wystarczy
    pooling raz co godzinę "co tam nowego dla mnie". Oczywiście 1h to lazy
    workaround. Zejscie do kilku minut nie powinno być kłopotem. Innymi
    słowy: hybryda w kierunku częstego wymieniania się informacjami. Jak się
    dokladnie przyglądnąć to wystarczyło by pogonić elixir na kilkanaście
    sesji dziennie i mozna zamknąć mordę takim pieniaczom jak ja. Tylko ten
    Bosman-8 może nie uciągnąć ...

  • 96. Data: 2015-07-30 22:37:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-30 13:37, Roman W wrote:
    > To Ty bełkoczesz, sorry.

    ... i poszeeeeddł zabierając zabawki do innej piaskownicy.

    Możesz choć troszeńkę wypunktować nic się nie stanie jeśli poznam[y]
    fundamenty tej tezy.

  • 97. Data: 2015-07-30 23:06:39
    Od: RW <b...@g...pl>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > dokladnie przyglądnąć to wystarczyło by pogonić elixir na kilkanaście
    > sesji dziennie i mozna zamknąć mordę takim pieniaczom jak ja. Tylko ten

    Kiedy bankom sie ekonomicznie oplaca troche potrzymac wyslana kase u siebie,
    bo mozna ja komus szybko pozyczyc na % i cos zarobic.

    RW

  • 98. Data: 2015-07-30 23:31:01
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Thu, 30 Jul 2015 20:16:51 +0000 (UTC), Pit wrote:

> [...]
    >
    > W każdym razie jeśli wierzysz, że dzwonisz za darmo, bo operator nie kasuje
    > Cię za każdą minutę z osobna, to nie mam więcej pytań ;)

    Dzwonię za darmo w tym sensie, że gdy nie dzwonię to nadajnik i tak stoi, i
    tak czerpie energię, i tylko procesor zamiast przetwarzać moje konwersacje
    mieli puste pętle w oczekiwaniu na robotę. Jak dzwonię to nie powoduję
    większego zużycia miedzi w kablach czy krzemu w prockach. Trochę więcej
    prądu idzie, ale nie ma to znaczenia istotnego.
    W tym wszystkim transmisja głosu czy internet to tylko ficzer, który
    docelowo ma zachęcać do skorzystania i dać szansę sprzedać komercyjną
    usługę dodatkową. A to, że jeszcze się to aż tak bardzo nie rozwinęło to
    tylko kwestia czasu. Ten model dobrze obrazuje np. Spotify, używasz? Możesz
    sobie za darmo słuchać muzy, ale masz odcięte usługi premium, część ludzi
    jednak chce premium i dopłacają utrzymując system. Z internetem i
    telefonowaniem jest to trochę opóźnione, bo nie mają dobrych pomysłów jak
    wykorzystać szerzej te możliwości, ale powoli się to zmienia.

> [...]
    > każdego ze 100 członków zespołu była automatycznie dystrybuowana do
    > wszystkich pozostałych (żadne commity, push/pull itd. tylko klikasz "save"

    Dlaczego niby "każda zmiana dokonana przez każdego ze 100 członków zespołu
    była automatycznie dystrybuowana do wszystkich pozostałych"? Skoro
    "programiści to banki" to po cholerę bank X ma znać historię operacji
    wszystkich pozostałych banków?

> [...]
    > dotyczące swoich kont i nie może sam przeprowadzić pełnego rozliczenia.
    >
    > Różnica w zapotrzebowaniu na moc obliczeniową jest spora.

    W nietrafionej analogii...tak.

    Teraz wyobraź sobie sytuacje rzeczywistą, że jest 100 banków i KIR. Każdy z
    banków ma swój serwer REST oraz KIR ma swój serwer REST z bazą operacji
    wszystkich banków. W banku numer 45 klient wykonuje przelew do banku 56.
    Klika "Wykonaj". Serwer banku 45 wysyła requesta do serwera KIR i mówi mu:
    "bank 45 rachunek AAA przelew do banku 56 rachunek BBB, kwota X". Serwer
    KIRu zapisuje to do bazy prostym INSERTEM i wykonuje requesta do serwera
    banku 56 o takiej samej treści jaką przed chwilą otrzymał. Bank 56 zapisuje
    to do bazy i wykonuje requesta do serwera KIR: "OK, potwierdzam zapis".
    Serwer KIR zapisuje w bazie, w rekordzie, który poprzednio zainsertował
    status: "Potwierdzono" i wysyła requesta do serwera banku 45: "Wykonano".
    Bank 45 zapisuje do bazy przy wykonanym przelewie: "Potwierdzono'. Koniec.
    Liczby:
    - cztery lekkie requesty RESTowe
    - 3 inserty i 3 updaty w SQLu

    To oczywiście pewne uproszczenie, ale tak to może działać.

  • 99. Data: 2015-07-30 23:38:17
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Thu, 30 Jul 2015 22:06:39 +0100, RW wrote:

    > Kiedy bankom sie ekonomicznie oplaca troche potrzymac wyslana kase u siebie,
    > bo mozna ja komus szybko pozyczyc na % i cos zarobic.

    Akurat z tym to banki mają najmniejszy problem, kreatywna księgowość
    mnożąca wirtualnie pieniądze to fundament ich bytu. Z każdej Twojej stówy
    pożyczają innym ludziom 90 zł (10 ł muszą trzymać "na stanie"), czyli de
    facto tworzą te 90 zł z mgły.

  • 100. Data: 2015-07-30 23:44:28
    Od: RW <b...@g...pl>

    szemrany wrote:

> [...]
    > pożyczają innym ludziom 90 zł (10 ł muszą trzymać "na stanie"), czyli de

    A kiedy przelewasz te 100 zl, to moge je pozyczycz w calosci na chocby pare
    godzin. Widzisz roznice?

    RW