  • 81. Data: 2015-07-30 01:32:13
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 29.07.2015 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Bo przeprowadzany był *CIĄGŁY* refaktoring. W przeciwieństwie do
    > debilizmów za 100mln.

    No właśnie, więc nie pisz, że KernelNT ma tyle lat co Elixir i nadal
    działa.

    > Do przerobienia pi x dzwi kilku mln przelewów dziennie? Z tym się wyrobi
    > pierwszy lepszy komputer do oglądania redtube w ilosci kilkunastu sztuk.

    Powiedział co wiedział :D

    > A-ha, czyli Elixir zajmue się transferowaniem *pieniędzy*, czyli w
    > miejsce dyskietki 8" pracownik banku wkłada plik banknotow i one
    > wychodza w drugim banku, tak? Nie? To czym się różnią?

    Tym, że PayPale czy BlueCashe nie obsługują przelewów MIĘDZYBANKOWYCH a
    jedynie wpłaty i wypłaty na swoje konta w różnych bankach. Cały proces
    związany z przepływem międzybankowym robią za nich banki. Gdyby nie było na
    przykład Elixira czy SORBNET-u, to te wszystkie firmy musiałyby latać do
    okienek w bankach i wypłacać kase tam gdzie mają nadmiar, fizycznie zanieść
    w torbie do innego banku i wpłacić tam, gdzie mają niedobór.

    > , a to zupełnie coś innego
    >
    > Staram sie pojąć co jest innego w przekazaniu wirtualnych pieniędzy
    > metodą A od przekazania wirtualnych pieniędzy metodą B.

    Z punktu widzenia klienta systemu - żadna. Z punktu widzenia działania
    systemów - zasadnicza, bo metoda B korzysta z tego co ktoś inny robi metodą
    A (i bez czego metoda B nie mogłaby funkcjonować).

    > Fanaberie. Gdybyś miał miliardy do wydania to kupowanie setki Porsche
    > jakoś nie brzmi specjalnie ekscytująco.

    Fanaberie? Rozumiem gdyby jedna, ale czemu na całym świecie budują swoje
    elektrownie? No i nie jest tak, że jeśli mają miliardy, to mogą wydawać
    miliony na bzdety i fanaberie, bo to są spółki akcyjne i "rozpier....nie"
    kasy na pierdoły kończy się spadkiem cen akcji.

    > Kupowanie chińskiego gówna w milionach sztuk jest znacznie tańsze niż
    > kupowanie solidnych amerykańskich serwerowni wytrzymujących 25 lat i
    > zderzenie z samolotem a po 10 latach są do wyrzucenia z racji
    > wyprzedzenia ich mocy obliczeniowej przez smartforna. Ktoś to policzył.

    Ok, pokaż mi smartfona, który pokonuje mocą obliczeniową dużą serwerownię
    sprzed 10-ciu lat i który przy okazji wytrzyma zdeżenie z samolotem (to
    ważny element, każdy dokument finansowy, medyczny, umowa itd. musi być ileś
    lat przechowywany).

> [...]
    > plindromiczne. Odpowiedź dostałem "od teraz powinno dzialać". Wychodzę,
    > idę do Żabki, nie działa. Banki w szczególności mogą sobie pozwolić na
    > powiedzenie dowolnej bzdury bo stoi za nimi całe stado wściekłych
    > prawników jak zaczniesz podskakiwać. Mam gdzieś wyciąg z konta gdzie w
    > nocy dokonywano tajemniczych przelewow (zapewne na lokaty pracownikow).
    > Nikomu nie spadł włos z głowy "problem nie powinien się już pojawiać".
    > Banki od wielu lat nie mają nic wspólnego z profesjonalizmem ani
    > wiarygodnością. Bank może pozwolić sobie na wszystko "ciemni ludzie to

    Nie wiem jak Ty, ale ja takich "cyrków" ze swoim kontem nie mam. Tzn.
    miałem pod koniec lat 90-tych w PKO BP, ale się z tym bankiem rozstałem. Od
    tamtej pory miałem i mam konta w różnych bankach (nie tylko w Polsce) i
    nigdy nic "dziwnego" mi się nie wydarzyło (raz tylko jeden brytyjski bank
    zablokował mi kartę bo wykrył jej użycie jednego dnia w trzech różnych
    końcach Europy, rano w Wielkiej Brytanii, po 3-4 godzinach na lotnisku w
    Polsce, a potem jeszcze wieczorem był lot do Włoch i tam też użyłem karty -
    system potraktował to jako nietypowe zachowanie i zablokował kartę, ale
    jeden telefon załatwił sprawę).

    > W kilka godzin wymienić pamięć kawalek Odry na działający. To masz
    > wyobraźnię. Widzialeś ostatnio dostawcę częsci do Odry? Ludzie którzy
    > wiedzą *co* się popsuło lub mający wiedze jak to zdiagnozować sa już
    > tylko napisem na nagrobku.

    Czytaj ze zrozumieniem *wymieni na nowszy sprzęt* (nie naprawi stary!).
    Tak jak ze wspomnianym już przeze mnie moim samochodem (nie wiem czemu
    pominąłeś ten wątek) - mógłbym go już wymienić teraz, ale po co, skoro
    nadal działa, a jak się zepsuje i nie da się naprawić, to kupię nowy.
    Zakupienie "peceta" to teraz kilka godzin (łącznie z dowozem na miejsce).
    Soft już jest, bo na innych stacjach rozrządowych działa. Po prostu robi
    się wymianę sprzętu na nowszy wtedy, kiedy trzeba, a nie wtedy, kiedy
    pojawia się "nowinka".

    > Nie działają bo są płatne. Na tej samej zasadzie "działa" służba zdrowia
    > która w rzeczywistości *nie* dziala bo wielu osób nie stać na leczenie.

    Zaraz zaraz - jak coś jest płatne, to nie działa? No bez jaj, w takim razie
    nic na tym świecie nie działa, bo wszystko jest płatne (nie wszystko jest
    płatne bezpośrednio, za Elixiry płacisz ryczałtowo albo w postaci opłat za
    prowadzenie konta albo w postaci niskiego oprocentowania środków).

    > Odra czy może PDP-7? A nie, czekaj, może Bosman 8 ?

    Pierwsze słyszę aby tam Odry czy PDP stały w roku 2011, ale jeśli wiesz
    lepiej, to się spierał nie będę. W każdym razie prawo Amdahla jest
    nieubłagane i nie każdy problem wydajnościowy da się rozwiązać poprzez
    kupienie większej ilości "chińskiego gówna", czasem trzeba przeprojektowac
    system na nowo.

    > No i proszę, przygłup wymyslil rozwiązanie techniczne. I nagle Twoja
    > Odra z kolei miesci się w specyfikacji w 2012. Magia. Zupełnie jak w tym
    > dowcipie jak zmniejszyć liczbę otyłych amerykanów. Zwiększyć normę!

    Jaka "moja Odra" - gdzie ja napisałem o wykorzystywaniu Odry w banku?
    Pisałem o Odrze zarządzającej stacją rozrządową na kolei (gdzie ilość
    wagonów, semaforów, zwrotnic i torów nie rośnie 100 razy w ciągu 10-ciu lat
    a wręcz odwrotnie, ilość wagonów maleje, czyli jest coraz mniej do roboty).
    A ten "przygłup" nie wymyślił rozwiązania technicznego, tylko rozwiązanie
    tymczasowe, SORBNET2 już był "w drodze" ale bankowość to nie pojedyncza
    prywatna firma, że ktoś sobie wymyśli "zrobimy tak i tak" i można działać
    dalej. Tu jest potrzebne wdrożenie we wszystkich bankach w kraju
    jednocześnie oraz gruntowne zmiany prawne.

    > W sensie że banki płacą za kurierów z dyskietkami że wysłanie 100MB
    > jednorazowo jest tańsze niż w kilkuset paczkach? A, to rozumiem. Że te
    > dyskietki. Bo inaczej nie mogę pojąc jak wysyłanie 100MB w dowolnej
    > konfiguracji może być w ogóle kosztowne.

    No ręce opadają :D Jeszcze powiedz, że na przykład operatorzy komórkowi
    powinni oferować połączenia za darmo, bo przecież przesyłanie bajtów nic
    nie kosztuje :D
    "Synchronizacja" systemów bankowych "live" jest kosztowniejsza niż robienie
    tego sesjami co kilka godzin. To że SORBNET2 umożliwia rozliczanie zarówno
    live jak i sesjami to po prostu kwestia konstrukcji tego systemu, co nie
    oznacza, że obydwa te warianty są tak samo kosztowne (a że obecnie wiele
    banków rozlicza "Elixiry" poprzez sesje SORBNET2 a nie poprzez dawny system
    Elixir, to oczywista i zrozumiała sprawa, łatwiej jest utrzymać jeden
    pozwalający na dwa warianty rozliczeń, niż dwa niezależne systemy).

    > Żadna z form od natychmiastowych przelewów tego nie robi. Dziwne. Gdzie
    > Macierewicz?

    Każdy przepływ kasy MIĘDZY BANKAMI (nie między klientami!) jest
    rejestrowany, to jest w ogóle jeden z podstawowych wymogów prowadzenia
    działalności bankowej. W przypadku takich BlueCash jest to robione
    pośredni, ja wpłacam do BlueCash w banku X (informacje o przelewie trzyma
    bank X), Ty dostajesz kasę od BlueCash w banku Y (informacje o przelewie
    trzyma bank Y) więc NIE MA PRZEPŁYWU KASY MIĘDZY BANKAMI! Jeśli natomiast
    BlueCash sobie przeleje z banku X do banku Y równowartość naszej transakcji
    aby wyrównać sobie salda, to przejdzie to już przez KIR lub NBP (bo będzie
    to międzybankowy przepływ kasy).
    BlueCash itp. nie sa bankami (tak samo jak Provident nie udziela
    kredytów), są mniej więcej tym, czym Poczta Polska na której możesz nadać
    przekaz pieniężny, tylko oni przyjmują zlecenia przez internet i
    wpłat/wypłat dokonują przez konta bankowe.

    > Mając natychmiastowe przelewy były nawet bardziej na bieżąco dostepny.

    Owszem, ale to kosztuje.

    > System pisany przez ignorantów. Kryterium była cena. IMHO za tą kasę
    > dało by radę zrobić *coś* działającego.

    Oczywiście. Jednak czasy "pisania w garażu" nie minęły :D

    > Tak. Mniej więcej taka że utrzymując system krytyczny dla funkcjonowania
    > państwa w sposób ciągły masz szansę pozbierać się szybciej przy dużych
    > zmianach niż pisząc nastepny nowy.

    Tylko czy refaktoryzacja ciągła jest tańsza od wymiany systemu co 10 lat?
    Co innego branże, w których rozrost jest geometryczny i rynek się na
    przykład podwaja co 5 lat (jak sprzedaż internetowa, firmy pokroju
    Facebook, Google itp.), tam trzeba szybko "nadążać" za wzrostem klientów i
    danych do obrobienia. Są jednak branże chociażby takie jak energetyka czy
    kolej, gdzie ilość liczników prądu czy ilość sprzedawanych biletów nie
    rośnie w tempie gemoetrycznym i jestem skłonny zaryzykować stwierdzenie, że
    systemy sprzed 20-stu lat rozliczające rachunki za prąd i wystawiające
    faktury, spokojnie wystarczyłyby i dzisiaj (bo ilośc klientów i papierków
    do wystawienia jest taka sama). Systemy te się zmienia, bo mija gwarancja
    na serwery i nie ma materiałów eksploatacyjnych do nich (wbrew pozorom
    fachowców nie brakuje, tyle że nie mają oni 18-stu lat tylko 40-50, młodzi
    się na tym nie znają) ale... co z tego że obecnie taką samą moc
    obliczeniową można kupić znacznie taniej, skoro to co już masz i działa, po
    prostu masz, i będzie zawsze tańsze od tego, co musisz kupić, po co kupować
    teraz, skoro stare działa a i tak nie unikniesz wymiany na nowe, czym
    później zrobisz wymianę na nowe, tym w tej samej cenie kupisz lepszy sprzęt
    (albo tę samą moc obliczeniową znacznie taniej).

    > Pralki mają:
    > a) więcej czujników (drgania, waga, jakość wody itd)
    > b) silniki zasilane falownikami
    > c) więcej funkcjonalności typu "program prania majtek w kolorze zielonym"
    >
    > Napisanie tego na 8051 jest możliwe. Tylko że nie ma to sensu.
    > Ekonomicznego też. Obecnie Cortex M0 kupisz taniej niż wiele 8-bitowców.
    > Narzędzi dobrej jakości jest nieporównywalnie więcej. Na 8051 jest jeden
    > developer (z długą broda) na województwo i Keil udajacy C.

    No zfiksowałeś chłopie, czepiasz się tego 8051 i czepiasz. Nie twierdzę, że
    jest sens pisać na 8051 (to Ty cały czas z uporem maniaka o nim piszesz),
    ale AVR-y czy PIC spokojnie dadzą radę. Poza tym jeśli chodzi o kompilatory
    na 8051 - jest tego MNÓSTWO (więcej niż na ARM-y :D). Co do "Cortex M0
    kupisz taniej niż wiele 8-bitowców" - a co to za argument? Większość
    8-bitowców jest tańsza i równie dobrze będzie się nadawać (ilość czujników
    nie ma znaczenia, można wziąć 8-bitowca, który będzie miał kupę wejść I/O,
    tyle ile trzeba, a jak nie, to zamówić u Atmela czy Microchips taki jaki
    będzie potrzebny). A developerów znajdziesz bez problemu (i niekoniecznie z
    długą brodą). Nie przeczę, że ARM ma większe możliwości - owszem, ma, tylko
    nie zawsze jest to potrzebne.

    > Pisalem prześmiewczo o 8051 bo to ten sam czas co Odra.

    W życiu! To zupełnie inna epoka! Odra to lata 60-te ubiegłego wieku
    (starszy od wymienionego przez Ciebie PDP-7 :D), natomiast 8051 to lata
    80-te (Odra kilka lat wcześniej przestała być produkowana, nawet ta
    najnowocześniejsza 1325 zbudowana już na układach TTL :D), nawet S/360 już
    IBM nie produkował jak się 8051 pojawił :D

    > Nie, ponieważ *OBA* (avr, arm) mają kompilator gcc a to sprowadza
    > programistow obu do wspólnego mianownika. Czyli programista AVR
    > przechodzi na ARM prawie bezboleśnie.

    Na tej zasadzie 8051 też (z takiego samego powodu i przy użyciu tego samego
    kompilatora - GCC), tak więc programiści 8051, AVR i ARM teoretycznie
    powinni mieć bezbolesne przechodzenie z jednej architektury na drugą z
    racji tego samego języka+kompilatora ale... tak nie jest, bo te
    architektury mimo wszystko mocno się od siebie różnią, a C jest językiem
    stosunkowo niskopoziomowym (jest abstrakcją assemblera) i na przykład
    zupełnie inaczej obsługuje się przerwania w 8051, inaczej w AVR a inaczej w
    ARM. Nie są to trudne sprawy, ale specyfikację procesora trzeba dokładnie
    przejrzeć, bo każda z tych architektur ma swoje niuanse, sztuczki i kruczki
    (pomijam już fakt, że mi się najwygodniej AVR-y programuje bezpośrednio w
    assemblerze, no ale we wszelakiej maści assemblerach jestem dosyć obyty,
    zaczęło się kiedyś od Commodore C64 (MOS6502) i Amigi (M68k) - wtedy aby
    cokolwiek sensownego wydusić z komputera, trzeba było sięgać po ASM).

    > W tym nie piszą nawet zombie.

    No chyba sobie żarty robisz :D Fortran (tak samo jak i LISP) mają się
    całkiem dobrze (choć oczywiście nie w zastosowaniach typu "programujemy
    pralkę").

    > Uczepiłem aby pokazać ci idiotyzm hasła "lepsze jest wrogiem dobrego"
    > ktore slyszę tutaj bardzo często choć nie wprost.
    > Problem w tym że to zazwyczaj tłumaczy się na normalny: "dobre jest
    > wrogiem gównianego" i to jest widoczne w wielu systemach o dużej skali.
    > Od Elixiru poczynając a na Cepiku kończąc a o Odrę sie potykając.

    Jak coś jest do dupy i nie spełnia potrzeb, to jest do dupy i nie spełnia
    potrzeb, ale jak coś spełnia wszystkie wymagania i nie sprawia problemów z
    obsługą (nie psuje się i jest proste jak budowa cepa) to wymieniać to na
    nowe tylko z powodu tego, że ma 20 lat? No bez jaj, w myśl tej zasady HTTP
    jest do dupy, bo ma więcej lat niż Elixir i trzeba na siłę zmienić na coś
    nowszego :D HTTP się sprawdza, więc nie ma powodów aby ten protokół
    wymieniać na inny w tych kontekstach, w których się sprawdza. Tak samo w
    firmie mojego znajomego stoi sobie maszyna firmy Urban (do stolarki
    budowlanej) która ma 15 lat i jej "komputer pokładowy" te 15 lat działa bez
    najmniejszego zarzutu, wiem że wtedy komp do tego robota kosztował parę
    tysięcy a teraz byle RaspberryPi dałoby radę, ale po co zmieniać skoro
    działa? A jak się komputer sypnie, to producent maszyn ma nowszy soft na
    nowsze systemy operacyjne i można sobie podpiąć jakiegoś współczesnego
    PC-ta (co i tak nie zmienia funkcjonalności ani szybkości działania
    maszyny).
    Tak jak wymiana Odry na najszybszy komputer świata nie przyspieszy ani w
    żaden istotny sposób nie usprawni przetoków na stacji rozrządowej, tak samo
    wymiana AVR-a na ARM-a nie przyspieszy prania w pralce a 10-krotne
    powiększenie serwerowni nie przyspieszy działania Elixirów.
    Obecnie z tego co wiem, to żaden system BANKOWY na świecie nie oferuje
    bezpłatnych natychmiastowych przelewów MIĘDZYBANKOWYCH (pomijam sytuacje
    typu "klient VIP", jak firma obraca milionami i ma duże linie kredytowe, to
    bank się nie "błaźni" pobieraniem prowizji kilku PLN za RTGS :D), a
    wszystkoe BlueCashe czy PayPale nie działają jako systemy bankowe. Albo
    masz "konta" jak w PayPal i niby przelew jest natychmiast, ale jak chcesz
    wypłacić środki, to to trwa - i trwa często dłużej niż wynika z "elixirów",
    albo masz jak w BlueCashe, czyli ktoś ten "szybki przelew" załatwia w ten
    sposób, że już ma swoją kasę w banku docelowym i tylko przelewa jej część
    na wskazane konto.

    > 8051 to jeden z nagroszych procesorów dla programisty w historii, może
    > się z nim tylko równać rodzina x86 bo tą już się kopie w mule. Jest
    > popularny tylko dlatego że jest popularny. Wszystko jest w nim do dupy.
    > Od assemblera przez hardware po narzędzia.

    Tak, ale to Ty powołałeś do istnienia w tej dyskusji 8051.

    > Nie będzie miał istotnych ficzerów co oznacza że zaoszczędzisz na kostce
    > ale wstawisz 3x więcej innych kostek. Pierwsza z brzegu potrzeba:
    > wbudowany driver lcd.

    Zależy jakiego rodzaju LCD chcesz sterować. Taki "pralkowy" dwa wiersze po
    16 znaków to się steruje bez zewnętrznych driverów (nie musi być zresztą
    znakowy), kolorowe od telefonów komórkowych też chodzą bez problemów. Jeśli
    masz na myśli "nie ma karty graficznej" więc matrycy TFT takiej jak w
    laptopie się nie da podłączyć w prosty sposób - owszem, nie ma. Jest też
    druga strona medalu, wielu klientów chce proste w obsłudze urządzenia,
    zwłaszcza pokolenie 40+, które z racji wieku podchodzi już bardziej
    pragmatycznie do urządzeń i nie szuka "bajerów" i urządzeń do których
    instrukcja obsługi ma 500 stron.

    > Zapominasz o róznicy w kosztach implementacji, płytek, dodatkowych
    > elementów dodających brakujące ficzery itd.

    Jakie dodatkowe ficzery? Bierzesz taki kontroler, który ma takie ficzery
    jakich potrzebujesz - koniec kropka, nie będziesz brał 10 razy droższego
    "na wyrost" tylko dlatego, że jest lepszy, skoro nie wykorzystasz jego
    możliwości.

    > Dam ci przyklad: mam miernik mocy PECA w ktorym jakiś kretyn zrobil caly
    > interfejs usera na *DWÓCH* przyciskach. Znajomy, automatyk, bardzo sobie
    > chwali, bo co może być latwiejszego w użyciu niż 2 przyciski? To nic że
    > konfigurwanie trwa 2h, jest za to *łatwo*.

    Ta, 2h, szkoda że nie 20 lat - nie przesadzaj i bajek nie opowiadaj.

    > Taki własnie jest 8051. Jest łatwy pozornie.

    Jasne, wszystko wrzuć do jednego worka z napisem 8051.

    > Programista 8051 jest obecnie droższy niż avr. Znam to z procesu
    > rekrutacyjnego w firmie kolegi z zeszłego roku.

    Owszem, jest, jak pisałem wyżej, jeśli wszystko sprowadzisz do kategorii
    8051 to oczywiście, masz rację.

    > Thank You Captain Obvious.

    Wcześniej pisałeś, że nikt się nie bawi w pakowanie systemów operacyjnych
    do prostych rzeczy.

    > Linuxa nie pakuje się tam z powodu zagadnień RT, czasu startu jądra i
    > znacznego wzrostu kosztow (arm7 już nie wystarczy).

    Czas startu kernela jest pomijalny (nie musi się "ładować i inicjować" jak w
    konwencjonalnym PC, jest przechowywany w pamięci Flash w postaci
    "zahibernowanej", po włączeniu zasilania jest praktycznie od razu gotowy do
    pracy, bo jest od razu w postaci "uruchomionej").

    > Obecnie w pralkach sa falowniki a systemy analizy drgań bębna wymagają
    > kawałka dsp. Moja tego nie ma, ale kilka w zasięgu cenowym 3-4kzł już by
    > sie znalazło.

    DSP nie ma za wiele wspólnego z RT (wręcz odwrotnie, czym bardziej system
    jest RT tym wolniej działa jako DSP :D). Wiesz, jak trzeba to trzeba, nie
    neguję tego, że w zegarku można mieć "centrum sterowania światem", ja po
    prostu nie dam za pralkę 4kPLN skoro pralka za 1kPLN pierze ciuchy równie
    skutecznie (i wcale nie będzie bardziej awaryjna czy mniej trwała).

    > Przeciętny OS z gatunku tych do oglądania porno nie zapewnia nawet setek
    > tysięcy.

    No właśnie, nie zapewnia, dlatego te wszelkie "bogate środowiska i
    biblioteki do ARM" to są fajne jak się pisze apkę do Androida ale nie jak
    się pisze sterownik pompy wtryskowej czy zapłonu w samochodzie, a prosta
    pralka (która pierze ciuchy tak samo skutecznie jak ta z kupą światełek,
    wyświetlaczy LCD, mierników jakości wodym DSP i pierdyliardem bajerów typu
    "program do zielonych majtek") po prostu nie potrzebuje systemu RT, może
    stać zarówno na linuxie na ARM jak i bezpośredni natywnie (czy to na ARM
    czy AVR czy programatorze mechanicznym, że o wzbudzającym w tobie fobię
    8051 nie wspomnę :D).

    > Zapewne dlatego zrobili *najszybszy* rower na świecie.

    Zrobili bo zrobili - o czym to świadczy? Pewna firma z Włoch upiekła
    największą pizzę świata, no i?

    > Znam ich od groma i *DLATEGO* się go uczepilem bo przypomina tą Twoja
    > kolejową Odrę. Analogia wręcz idealna zarówno pod względem czasu,
    > możliwości jak i dostępu do doświadczonych programistów.

    Odra to inna epoka (lata 60-te ubiegłego wieku, mnie jeszcze na świecie nie
    było, nie wiem jak Ciebie) ale jak na czasy w których powstała (mam na
    myśli od 1003 w górę a nie pierwsze prototypy) to była całkiem spoko i nie
    miała się czego wstydzić przy swoich zachodnich konkurentach, a przy tym
    była od nich tańsza. Odra 1304 to już był pełen wypas jak na końcówkę lat
    60-tych - 64MB dysku twardego, pamięć 128Kwords (czyli 384kilobajty), a
    procesor to było mistrzostwo świata jak na tamte czasy 24-bitowy z
    mikrokodem (można było tworzyć własne instrukcje maszynowe). Oczywiście
    potem w latach 70-tych pojawiła się seria PDP-11, która przeniosła
    komputery w inną epokę, za którą polska myśl techniczna już nie nadążała.
    8051 to był niewypał od samego początku (podobnie jak procki x86) i w
    zasadzie nie mam pojęcia czemu zrobił taką "karierę", przecież nie był ani
    pierwszym tego typu układem, ani najtańszym ani też najlepszym pod względem
    technicznym. No cóż, tak już w świecie bywa, że wygrywa na rynku nie ten,
    kto ma najlepszy produkt, ale ten, kto najlepiej potrafi sprzedawać.

  • 82. Data: 2015-07-30 13:33:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Wed, 29 Jul 2015 10:12:02 +0200, szemrany <s...@o...off>
    wrote:
    > b) kompletnie mnie czy Kowalskiego jako klienta nie obchodzi
    mechanizm
    > działania tylko efekt, robię przelew i po 15 sekundach jest u
    odbiorcy na
    > koncie. Koniec tematu. Wszyscy zadowoleni.

    Przez jakiś czas jesteś wystawiony na ryzyko bankructwa pośrednika.
    Elixir tego problemu nie ma.

    RW

  • 83. Data: 2015-07-30 13:37:30
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    To Ty bełkoczesz, sorry.

    RW

  • 84. Data: 2015-07-30 15:58:07
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Thu, 30 Jul 2015 12:33:10 +0100, Roman W wrote:

    > mechanizm
    > odbiorcy na
    >
    > Przez jakiś czas jesteś wystawiony na ryzyko bankructwa pośrednika.
    > Elixir tego problemu nie ma.

    Przy kwotach jakimi statystycznie operuje się w tych systemach jestem
    całkowicie gotów na to ryzyko w zamian za nieocenione korzyści.

    --
    howgh
    szemrany

  • 85. Data: 2015-07-30 16:01:28
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thu, 30 Jul 2015 15:58:07 +0200, szemrany <s...@o...off>
    wrote:
    > Przy kwotach jakimi statystycznie operuje się w tych systemach
    jestem
    > całkowicie gotów na to ryzyko w zamian za nieocenione korzyści.

    Spoko, ja też się tym nie przejmuję płacąc 20zł za używaną książkę na
    Allegro, ale kiedy ktoś np. przelewem płaci za mieszkanie, to może
    mieć zgryz.

    RW

  • 86. Data: 2015-07-30 16:28:26
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Thu, 30 Jul 2015 15:01:28 +0100, Roman W wrote:

    > jestem
    >
    > Spoko, ja też się tym nie przejmuję płacąc 20zł za używaną książkę na
    > Allegro, ale kiedy ktoś np. przelewem płaci za mieszkanie, to może
    > mieć zgryz.

    No tak, tylko że imho przelewy szybkie przez blue cashe czy inne tego typu
    protezy mają zasadniczy sens właśnie przy np. zakupie książki, którą
    potrzebujemy na wczoraj czy opłaceniu abonamentu za telefon (zapomniałem 3
    tygodnie, zaraz zaraz mi zablokują!) a nie opłat, których dotarcie po 2
    dniach nie ma znaczenia. Tak mi się wydaje.

  • 87. Data: 2015-07-30 17:25:33
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 30.07.2015 szemrany <s...@o...off> napisał/a:

> [...]
    > tygodnie, zaraz zaraz mi zablokują!) a nie opłat, których dotarcie po 2
    > dniach nie ma znaczenia. Tak mi się wydaje.

    Ale takie "zapłacenie za telefon" czy "zapłacenie za książkę" wymaga
    współpracy po obydwu stronach, jak na przykład T-Mobile nie podpisze
    współpracy z PayPalem, to im przez PayPala za telefon błyskawicznie nie
    zapłacisz. Analogicznie zapłacisz przez BlueCash tylko dlatego, że każdy
    klient operatora komórkowego ma indywidualny nr konta (bo na przekazie nie
    będziesz widniał jako nadawca i tak na prawdę to BlueCash zapłaciło Twój
    rachunek a nie Ty, Ciebie tylko wpisali opisie przelewu :D).
    Niby banał, ale zapłać przez PayPala czy BlueCash na przykład zaległy
    podatek czy ZUS i wyślij potem do ZUS czy US potwierdzenie dokonania
    przelewu (honorowane w urzędzie, sądzie itp.), czy to co niedawno mój
    znajomy miał w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej przy wydawaniu jednego
    drobnego pozwolenia radiowego - uiścił opłatę skarbową puszczając przelew z
    konta żony, a wniosek jest na niego i... dupa "odbił się od okienka",
    usłyszał w urzędzie, że to ON ma uiścić opłatę, a przelew od
    żony/sąsiada/kolegi się nie liczy (ktoś może opłacić coś z góry i za chwilę
    przyjść coś załatwić co wymaga opłaty, albo może przyjść z wnioskiem o
    zwrot opłaty bo jednak się rozmyślił a żadne sprawy pod jego nazwiskiem się
    nie toczą, więc ma nadpłacone i zwrot się należy).

  • 88. Data: 2015-07-30 18:00:35
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pit n...@s...lonestar.org ...

    > Oczywiście że nie potrzeba jakiegoś mega hiper systemu, może nawet w
    > tym co było wystarczyło mądrze serwer (dać mniej równoległych sesji,
    > przez co byłyby "załatwione" szybciej i bez rozsypywania się
    > integralności danych ze względu na wyskakujące timeouty czy "out of
    > memory").

    cbdu.

  • 89. Data: 2015-07-30 18:26:46
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 30.07.2015 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał/a:
    > Użytkownik Pit n...@s...lonestar.org ...

    > cbdu.

    Komu? Sobie? :D Przecież nie twierdziłem, że potrzebny jest "hipersystem",
    napisałem jedynie, że nie jest to zadanie trywialne typu "jeden insert na
    każdy obwód i po sprawie" i jeśli to ma działać "live" (nie na zasadzie
    teraz coś wysyłam, a za godzinę dostaję potwierdzenie, że wysłałem, tylko
    praktycznie natychmiast, czyli w ciągu powiedzmy maksymalnie pół minuty) to
    sporo rzeczy jest do przemyślenia, bo "pułapki" jak najbardziej są.

  • 90. Data: 2015-07-30 20:31:54
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Thu, 30 Jul 2015 15:25:33 +0000 (UTC), Pit wrote:

> [...]
    > zwrot opłaty bo jednak się rozmyślił a żadne sprawy pod jego nazwiskiem się
    > nie toczą, więc ma nadpłacone i zwrot się należy).

    Tylko, że Ty mówisz o hmmm... skretyniałym systemie zarządzanym przez stado
    nieżyciowych idiotów, którzy siegają do prawej kieszeni lewą reką przez
    odbyt, a wątek dotyczy technicznych możliwości i przeszacowanych kosztów
    ich realizacji.