  • 231. Data: 2015-09-13 21:50:37
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Marek Borowski <m...@n...com>

    On 2015-09-12 12:18, AK wrote:

    > PS: Moze i jest dzis w srodowisku C++ bardzo wielu dobrych w
    > numeryce/algorytmice
    > ludzi, ale _napewno_ Ty do nich nie nalezysz. nie masz
    > _najmniejszego pojecia_
    > o rzeczach ktore krytykujesz/dyskredytujesz.

    Akurat Sebastian ma pojecie, zle trafiles. Zamiast sie zaperzac postaraj
    sie zrozumiec co on pisze.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 232. Data: 2015-09-13 21:58:22
    Temat: Re: [OT] Du?a kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Waldek Hebisch" <a...@m...uni.wroc.pl> napisał:

    > Z innej beczki, kilka lat temu zweryfikowano
    > formalnie mikrojado L4.

    Nie wierzę. C nie nadaje sie do weryfikacji formalnej poprawnosci programow
    w nim pisanych (chyba ze jest to baaardzo okrojone C - i to o wiele bardziej niz
    Misra C),
    a jadro to jaderko na przyslowiowych "kilku kartkach" i "specjalnie pisane" pod
    werfyfikację.

    W zwyklym C/C++ formalna weryfikacja pooprawnosci to zwykla
    uluda (i taka na zawsze zostanie).

    AK

    ---
    Avast.

  • 233. Data: 2015-09-13 22:01:55
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał:

    > Serio? W moim internecie jeszcze jest:
    >
    > https://www.freebsd.org/

    Ale u providerow juz prawie pełna plaża :)

    > No proszę, ciach i mozna migrowac serwery z jednego niestabilnego środowiska w inne
    niestabilne
    > środowisko.

    E no :) To Gentoo jakos mi dziala (bo dbam o nie conieco, choc
    jest to - jak to Linux- wk..co upierdliwe. Specjalnie wybralem wlasnie Gentoo:)

    AK

    ---
    Avast.

  • 234. Data: 2015-09-13 22:07:25
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Marek Borowski" <m...@n...com> napisał:

    > Akurat Sebastian ma pojecie, zle trafiles. Zamiast sie zaperzac postaraj sie
    zrozumiec co on
    > pisze.

    80% z tego co pisze to totalne widzimisie.
    Nie widze, aby mial pojecie chociaz troche zasłaniające zwykly fanatyzm :)
    W/g nigo MS to syf, .NET to syf, Win syf , CADy to prymitywny rynkowy soft :)
    Za to C++ uber alles. Super przenosny, super bezpieczny, super wydajny.
    Sorry, ale to jest najzwyklejsza paranoja :)

    AK

    ---
    Avast.

  • 235. Data: 2015-09-13 22:22:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-09-13 22:01, AK wrote:
    > Ale u providerow juz prawie pełna plaża :)

    Nie rozumiem żartu, widocznie za młody jestem.

    > E no :) To Gentoo jakos mi dziala

    Super. To ostateczny dowód.

  • 236. Data: 2015-09-13 22:24:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-09-13 22:07, AK wrote:
    > W/g nigo MS to syf

    Nie.

    >, .NET to syf

    Nie.

    > , Win syf

    Nie.

    > , CADy to prymitywny rynkowy
    > soft :)

    Nie.

    > Za to C++ uber alles

    Nie.

    >. Super przenosny, super bezpieczny, super wydajny.

    Nie.

    Czyli 6:0 dla Ciebie. Tak dzialają newsy na advocacy. Chociaz czekaj, tu
    nie jest advocacy...

  • 237. Data: 2015-09-14 01:37:53
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sat, 12 Sep 2015 19:26:50 +0200, "AK" <n...@n...com> wrote:
    > PS: Co do Pythona. Dlaczego "nie daj Boze?". Numpy czy Scipy
    > pythonowe sa juz calkiem ok (polecam jeszcze numexpr - w
    duzym
    > stopniu neutralizuje problem z pythonowym GIL).

    Pod warunkiem, że się nie używa dat. W Pythonie sa co najmniej trzy
    klasy do dat: datetime.datetime, numpy.datetime64 i pandas.Timestamp.
    Aha, i geniusze którzy projektowali datetime zapomnieli, że ktoś może
    mieć timestamps z nanosekundami " bo przecież żaden zegar w pececie
    nie ma takiej rozdzielczości " :)

    RW

  • 238. Data: 2015-09-14 02:53:00
    Od: Waldek Hebisch <h...@m...uni.wroc.pl>

    AK <n...@n...com> wrote:
> [...]
    werfyfikacj?.

    > W zwyklym C/C++ formalna weryfikacja pooprawnosci to zwykla

    Mikrojado L4 ma kolo 8000 lini kodu. Sa ograniczenia na to co sie
    weryfikuje i na jezyk. ZCW weryfikacja obemuje np. sprawdzenie ze
    nie ma przepelnien buforow. We efekci dostajesz z szukoscia
    oczekiwana od C i najlepszym bezpieczenstwem jakie dzis daje
    jakakolwiek techmika programowa. Kod L4 jest dostepny na sieci.
    Za dokumentacje weryfikacji trzeba zaplacic grupa forse, wiec
    ta czesc musisz przyjac na wiare,

    A propo, Microsoft twierdzi ze maja lepsze metody i potrafia
    zweryfikowac wieksze programy. Do calego Windowsa to daleko
    (trzeba by milony linii), ale chca zwerufikwac kawalek
    majacy kolo 60 tys. linii. Ostatnia wiadomosc jaka slyszalem
    (rok czy dwa lata temu) ze zweryfkowali kolo 30 tys. linii.
    Kod byl wczesnij napisany i ponoc jak sie cos nie chce
    werifikowac to w kodzie poprawiaja tylko bugi, a przeciwnym
    razie poprawija narzedzia.

    Co do C to jest rozpracowana odpowiednia logika i ponoc teraz
    nie sprawia wiecej problemow niz inne jezyki. Zeby bylo
    jasne, weryfikcja polega na dodaniu (recznym) annotacji
    i potem poprawnosc logiczna calosci sprawdza maszyna.
    L4 wymagal cos kolo 8 linii annotacji na linie kodu.
    Microsoft twierdzi ze przy ich metodzie wystarcza
    kolo 1 lini annotacji na linie kodu. Na razie pisanie
    annotacji wymaga duzo pracy i potrzeba do tego
    kwalifikacji. Nie zmienia to faktu ze w przeszlosci
    w mozna bylo tylko marzyc o weryfikacji na taka
    skale.

    Jesli interesuje Cie weryfikacja to mozesz popatrzyc na
    pojekt CompCert:

    compcert.inria.fr

    Tam bierze sie normalny komilator C i weryfikje sie ze
    kod maszynowy jest poprawnym tlumaczeniem zrodla.

    --
    Waldek Hebisch
    h...@m...uni.wroc.pl

  • 239. Data: 2015-09-14 04:02:31
    Od: Waldek Hebisch <h...@m...uni.wroc.pl>

    AK <n...@n...com> wrote:
    > U?ytkownik "Waldek Hebisch" <a...@m...uni.wroc.pl> napisa?:

    > Odra1204. To prawda. To czysto polska konstrukcja.

    > Bzdury Wasc pleciesz.
    > To tez polska konstrukcja.
    > Nie calkiem czysto polska, ale tez zadna licencja.
    > Zaprojektowana i wykonana od 0 przez Polske/Polakow (z duuuuzym dodatkiem
    > pewnego Greka:))

    Sprzet zrobiony przez Polakow, ale oprogamowanie ktore tak chwalisz
    od Brytyjczykow.

    Na skale krajowa to bylo osiagniecie. Ale pod wzgledem technologiczym
    jak Odry wchodzily do produkcji seryjnej to byly jakies 5-7 lat
    do tylu w stusunku do zachodu. Urbanek pisze ze Odra to duza maszyna
    i porownuje mozliwosci obliczeniowe Odry 1305 do IBM370/145. Tyle ze
    145 to pogranicze maszyn malych i srednich. IBM mial znacznie wieksze
    maszyny. Ruscy mieli BESM-6.

    Co do oprogramowania, to bylo w zasadzie nierozwojwe. Tzn. podstawowe
    adresy Odry to 15 bitow i to w 1973 bylo malo jak na mainframe.
    Bylo rozszerzenie do 22 bitow, ale juz to wprowadzalo komplikacje.
    24 bitowe rejestry oznaczaly ze wydluzenie adresu powyzej 24 bitow
    wiazalo by sie z duzym problemem. IBM od 1965 mial adresy do 24
    bitow. W czasie gdy produkcja Odry szla pelna para IBM wydluzal
    adresy do 31 bitow, zas DEC wprowadzal 32 bitowego VAX-a zamiast
    maszyn z krotszymi adresami.

    Mysle ze najlepszym podsumowaniem jest tu koniec u Urbanka:
    jak zniknely ogranicznia COCOM to Odra w Polsce stacila
    wszelki sens ekonomiczny.

    --
    Waldek Hebisch
    h...@m...uni.wroc.pl

  • 240. Data: 2015-09-14 08:56:55
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > Do Odry mam szacunek. Do ludzi gloryfikujących jej zastosowanie w PKP do
    > XXI w nie mam ani grosza szacunku. To było głupie. Tak samo jak
    > utrzymywanie Elixira i 90% gównianych systemów za grubą kasę zamawianych
    > przez administrację publiczną za które jako programista się
    > najzwyczajniej wstydzę.

    Prawda jest taka, ze zależy do czego ją stosowano. Faktem jest, że jeśli
    np do prostego sterowania, gdzie komunikacja na jakiś liniach odbywa się
    jeszcze ciągle z prędkością 50 bodów (bo kable nie pozwalają na więcej),
    to spokojnie powinno dać sobie radę i dopóki nie wyremontuje się linii,
    to zmiana sprzętu może być nieopłacalna, skoro działa...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl/art/komputery-prl,27.html