  • 161. Data: 2016-08-16 04:05:20
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Krzysztof Halasa wrote:
    > Natomiast przyjęcie krążka rozproszenia wielkości piksela,
    > w szczególności w fotografii elektroniki (PCB), jest bardzo sensowne

    Rozdzial Optimal Sampling for Resolution:
    www.stanmooreastro.com/pixel_size.htm
    http://en.wikipedia.org/wiki/Multidimensional_sampli
    ng

    Taki odpowiednik czestotliwosci Nyquista, tylko na wyzsza ilosc wymiarow
    (dlatego tez wymagane jest wiecej, niz dwie probki).
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Cz%C4%99stotliwo%C5%9B%
    C4%87_Nyquista
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 162. Data: 2016-08-16 16:33:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-08-15 o 23:46, Starzec z Gór pisze:

    [...]
    > Ależ doskonale rozumiem - stoisz na przegranej pozycji.
    > Otóż matryca ma x cm kwadratowych powierzchni, generuje y pikseli ... ale... Ale
    piksel to nie jest obraz z pojedynczego czujnika na matrycy tylko wypadkowa z kilku
    sąsiadujących ze sobą czujników . Pojedynczy czujnik odpowiada za jedną konkretną
    składową, która jest jakoś tam przeliczana, sumowana z sąsiednimi i w rezultacie
    otrzymujemy punkt obrazowy czyli piksel. Teoretycznie, sytuacja jest idealna, gdy na
    grupę czujników na matrycy , podawany jest jednolity sygnał, czyli krążek
    rozproszenia pokrywa nam te kilka sensorów odpowiedzialnych za powstanie jednego
    punktu obrazowego.
    > Tylko powiedz mi, w jaki sposób te sygnały są separowane, bo po mojemu zwyczajnie
    nie są...

    Zdaje mi się, że podobnie jak w starej, analogowej , telewizji.
    Wysokorozdzielczy sygnał luminancji i chrominancja o dużo niższej
    rozdzielczości. Ale głowy nie dam ;-)

    > A po co ?

    Jak to po co? Aby robić fotki w IR ;-)
    Sam kiedyś wywaliłem filtr IR ze starego kompaktu.
    Tak, wiem...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 163. Data: 2016-08-16 17:04:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Ma tyle, że postulat ustawiania na odległość większą niż 50 m dla
    > obiektywu 50mm to jest bzdura totalna.

    Zakładając że to prawda (może tak być w konkretnych przypadkach).
    Ja niestety nie widzę związku tej tezy z tym, co napisałeś na górze.

    Tzn. rozumiem, że zbliżanie soczewki do matrycy oddala punkt ostrości,
    nie rozumiem tylko związku tamtych dwóch rzeczy (w szczególności
    pierwszej, która praktycznie nigdy nie zachodzi).

    > Piszę w kontekście Twojej niejasnej wypowiedzi.

    Której konkretnie?
    W każdym razie, w aparatach "free focus" to nie następuje.

    > Domyślam się że owe kamerki mają obiektywy o stałym otworze WZGLĘDNYM,
    > określonej ogniskowej obiektywu i stałym ustawieniu ostrości.

    Owszem - dokładnie tak samo jak te aparaty. Dlatego właśnie napisałem,
    że nie ma tam żadnej paralaksy.

    > Ależ doskonale rozumiem - stoisz na przegranej pozycji.

    To chwilowo nie jest problem

    > Otóż matryca ma x cm kwadratowych powierzchni, generuje y pikseli ...
    > ale... Ale piksel to nie jest obraz z pojedynczego czujnika na matrycy
    > tylko wypadkowa z kilku sąsiadujących ze sobą czujników .

    Tak twierdzisz, ja natomiast twierdzę, że piksel to jest właśnie ten
    "czujnik" będący elementem matrycy.
    Aczkolwiek nie ma to najmniejszego znaczenia dla kwestii krążka
    rozproszenia.

> [...]
    > powstanie jednego punktu obrazowego.
    > Tylko powiedz mi, w jaki sposób te sygnały są separowane, bo po mojemu zwyczajnie

    Widzisz, w tej chwili używa się najczęściej matryc z mozaiką Bayera.
    Te matryce mają taką dziwną przypadłość, że - owszem - każdy piksel
    docelowego obrazka RGB składa się z danych otrzymanych z więcej niż
    jednego piksela matrycy, ale jednak każdy piksel matrycy (w normalnym
    trybie, bez redukcji rozdzielczości) odpowiada dokładnie jednemu
    pikselowi obrazka. Oznacza to, że rozdzielczość sygnału koloru jest
    gorsza niż sygnału, że tak napiszę analogowo, luminancji.

    Oczywiście oznacza to także to, że jeśli chcemy uzyskać maksymalną
    rozdzielczość obrazu (pomijam już kwestie filtrów IR i obiektywów),
    to krążek rozproszenia musi być mały - idealnie (znacznie) mniejszy od
    wielkości piksela.

    Nieco inaczej jest w przypadku nagrywania filmów, ale to inna sprawa,
    nie będę przynudzał.

    > Nie ma czegoś takiego jak wielkość piksela.Piksel to jest pojedynczy punkt obrazu
    wynikowego !

    W mojej rzeczywistości istnieją jednak aparaty X-(M)pikselowe :-)

    > ??

    Niestety musisz pytać konkretnie.

    > A po co ?

    Bo okazuje się, że wtedy powstaje jeszcze nieco bardziej ostre, czytelne
    zdjęcie. Ale to już szczegóły, jasne jest, że zwiększenie liczby pikseli
    2 lub 4 razy (zakładając wystarczającą jakość optyki) daje dużo lepsze
    wyniki.

    > A to doskonale rozumiem - na jednym zdjęciu musi znaleźć się zbyt dużo drobnych
    detali.
    > Prawdę mówiąc, w takiej sytuacji collage z kilku ujęć wydaje mi się
    > jedynym sensownym rozwiązaniem, i już widzę ból głowy człowieka który
    > ma napisać skrypt do łączenia takich zdjęć. Gdyż, jak sądzę,
    > fotografowany obiekt nie będzie odwzorowywany płasko, tylko pod pewnym
    > kątem...

    Obiekt leży płasko, ale jest przestrzenny - w skrócie napiszę, że
    z różnymi problemami walczy się różnie, generalnie jednak o to chodzi.
    Ciekawiej to wygląda przy masowym zastosowaniu (nigdy takiego nie
    robiłem) - QA montażu - zresztą dlatego o to zapytałem na początku.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 164. Data: 2016-08-16 17:19:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> writes:

    > Jak to po co? Aby robić fotki w IR ;-)

    No nie, na to to są specjalne kamery z (podobno) germanowymi soczewkami,
    rozdzielczość w kilopikselach (a nie MPix).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 165. Data: 2016-08-16 17:28:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-08-16 o 17:19, Krzysztof Halasa pisze:

    > No nie, na to to są specjalne kamery z (podobno) germanowymi soczewkami,
    > rozdzielczość w kilopikselach (a nie MPix).

    To do termicznej podczerwieni. Tu mówimy o bliskiej podczerwieni, od
    światła widzialnego do trochę ponad mikrometr.

    P.P.

  • 166. Data: 2016-08-16 21:00:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 8 Aug 2016 23:05:05 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):
    > Am Dienstag, 9. August 2016 01:27:01 UTC+2 schrieb Starzec z Gór:
    > klociles sie o odleglosc hiperfocalna , ze wyliczone przez mnie dla F 50 mm i N=8
    odlegloc 64 m jest niemozliwa. twierdziles ze to kilka metrow
    > jeszcze raz ten sam kalkulaor:
    > http://dofsimulator.net/pl/
    > nastaw ogniskowa 50 mm
    > Format aps-c
    > rozdzielczosc matrycy 24 Mpx
    >
    > i odczytaj na dole hiperfocalna : wynosi 32 metry !

    Ja widze 39. Nie zeby to byla jakas wielka roznica, ale co nastawilem
    inaczej ?

    http://dofsimulator.net/pl/?x=AH0CgWw1AAAAJEEkAAA

    > dlaczego nie 64 , jak ja wyliczylem przykladowo?
    > poniewaz Autor kalkulatora przyjal wielkoc krazka rozproszenia rowna
    > 2* wielkosc pixela.

    > te tabele i skale naniesione na obiektywach byly bardzo duzym
    > uproszczeniem na potrzeby amatorske i niedzilenych pstrykaczy w
    > czasach analogowych. One nie sa sluszne dla fotografii cyfrowej.

    A co sie przyjmowalo za dopuszczalne rozproszenie w analogowym ?
    To mnie zawsze interesowalo :-)

    J.

  • 167. Data: 2016-08-16 21:30:22
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    J.F. wrote in <news:b63ybmh679m1.h49gj8211uoe$.dlg@40tude.net>
    > A co sie przyjmowalo za dopuszczalne rozproszenie w analogowym ?

    Jesli wierzyc edycji dokonanej przez anonima w Wikipedii:
    "Wzór można również zastosować w fotografii na tradycyjnych materiałach
    halogenosrebrowych. Za L należy wstawić wtedy wielkość krążka rozproszenia
    właściwą dla danego formatu: 0,05 mm lub 0,033 mm dla aparatów
    małoobrazkowych; 0,075 mm dla formatu 6x6; 0,09 mm dla formatu 6x9 lub 0,1
    mm dla formatu 9x12 i 4x5."
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Astrofotografia
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 168. Data: 2016-08-16 21:48:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > To do termicznej podczerwieni.

    Ano.

    > Tu mówimy o bliskiej podczerwieni, od
    > światła widzialnego do trochę ponad mikrometr.

    No wiem, tak sobie usiłowałem zażartować. Takich nawet też używamy,
    z oświetlaczami (>600 nm, widać lekką czerwień). Ale tamto zdejmowanie
    filtrów (nie przeze mnie, znam to z opowieści) nie miało nic wspólnego
    z IR, tylko z tym, że taki filtr skutecznie zmniejsza rozdzielczość.
    Przypuszczalnie zmniejsza ją celowo, żeby uniknąć mory (aliasingu).
    Jeśli jednak mora komuś niestraszna, a potrzebna jest jak największa
    rozdzielczość...

    Swoją drogą, aparaty z XX MPix powinny teoretycznie średnio nadawać się
    do takich zastosowań IR, przez swoje małe piksele = małą czułość.
    Co innego kamery CCD typu 360x575 (a może ~ 240x575, kto to tam wie)
    - tam piksele są dużo większe.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 169. Data: 2016-08-16 22:11:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl> writes:

> [...]
    > właściwą dla danego formatu: 0,05 mm lub 0,033 mm dla aparatów
    > małoobrazkowych; 0,075 mm dla formatu 6x6; 0,09 mm dla formatu 6x9 lub 0,1

    To wygląda sensownie, film mógł zarejestrować więcej szczegółów (pod
    pewnymi warunkami), ale dla zastosowań typu 10x15 cm, to byłoby
    wystarczające.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 170. Data: 2016-08-16 23:27:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-08-16 o 21:48, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > Przypuszczalnie zmniejsza ją celowo, żeby uniknąć mory (aliasingu).
    > Jeśli jednak mora komuś niestraszna, a potrzebna jest jak największa

    Filtr antyaliasingowy i filtr IR (a właściwie anty-IR) to dwie różne sprawy.

    P.P.