  • 191. Data: 2016-08-19 18:10:00
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Starzec z Gór wrote in
    <news:67542bd3-e1f1-4cb9-bdb0-c5b324439927@googlegro
    ups.com>
    >> (ludzie zdejmują też filtry IR).
    > A po co ?

    Do astrofotografii. Filtr przed matryca wycina pasmo H-alpha.
    http://en.wikipedia.org/wiki/H-alpha
    Utrudnia to fotografowanie mglawic wodrowych.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Obszar_H_II
    www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/DSLR_HA.HTM

    Sa rowniez filtry - zamienniki dla oryginalnej "szybki" przed matryca.
    Przepuszczaja H-alpha i zapewniaja tez poprawnosc dzialania autofocusa
    (szyba przed matryca jest plytka plasko-rownolegla, wiec nie zmienia
    ogniskowej, przesuwa jednak plaszczyzne ogniskowania, co psuje autofocus
    jak i ostrosc w wizjerze wzgledem matrycy).
    www.baader-planetarium.de/sektion/s45/canon_astroupg
    rade-english.htm
    Blokuje tez bardziej skrajne obszary widma, by zmniejszyc aberracje
    chromatyczna.
    www.baader-planetarium.de/sektion/s45/bilder/verglei
    ch_400d_baader_bcf_gross.jpg

    Nawet sam Canon zaprezentowal lustrzanke 60Da (kiedys jeszcze 20Da),
    specjalnie zmodyfikowana pod tym kontem.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_60D#EOS_60Da

    Bardziej ekstremalni astrofotografowie... zdrapuja maske Bayera, tworzac
    czarno-biala lustrzanke, o znaczniej lepszej czulosci.
    www.jtwastronomy.com/tutorials/debayer.html
    www.maxmax.com/b&w_conversion.htm
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 192. Data: 2016-08-19 23:58:51
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 19 sierpnia 2016 18:10:02 UTC+2 użytkownik astro napisał:
> [...]
    >
    > Bardziej ekstremalni astrofotografowie... zdrapuja maske Bayera, tworzac
    > czarno-biala lustrzanke, o znaczniej lepszej czulosci.

    Są to rzeczy mi znane, może poza detalami dotyczącymi typowo astrofotografii, moje
    pytanie dotyczyło związku pomiędzy usuwaniem filtra IR a ostrością, co już zostało
    wyjaśnione.
    Pozdrawiam Marcin