  • 181. Data: 2016-08-17 21:43:18
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Jeszcze raz : wyliczenia dowodzące że zjawisko odległości
    > hiperfokalnej występuje dla nierealnych fizycznie nastaw odległości
    > (podczas gdy zachodzi ono jak najbardziej dla jak najbardziej
    > wykonalnych nastaw) zwyczajnie opierają się na jakichś
    > nierealistycznych założeniach.

    Nie wątpię, ale nikt tu takich nie pokazywał.

    > Obiektywu nie da się ustawić na odległość większą niż wynosi dla niego
    > granica nieskończoności - nieskończoności w sensie fotograficznym.

    Tzn. czasem da się ustawić, ale to nieistotne.
    Ustawienie hiperfokalne to nie jest ustawienie na nieskończoność, ani
    dalej. To jest, w pewnym sensie, stosunkowo bliskie ustawienie.
    Np. we free focusach to jest np. 1 metr albo 120 cm.

    Odległość hiperfokalna nie ma nic wspólnego z ustawianiem ostrości
    w pobliżu nieskończoności, ani poza nią.

    > W kamerkach czy telefonach nie ma paralaksy, w aparatach free focus jest.
    > Za to w telefonach na pewno, a w kamerkach jak sądzę mamy stosunkowo
    > jasne obiektywy bez możliwości ich przymkniecia.

    Tak, w aparatach free focus z lunetką jest paralaksa, podobnie zresztą
    jak i w nie-free focusach.
    W dzisiejszych czasach w aparatach free focus (np. takich w komórkach,
    bo nie wiem, czy jeszcze istnieją takie w formie kompaktów, ale pewnie
    także są) nie ma lunetki, nie ma więc paralaksy.

    Nie wiem ile można bić tego nieżywego konia - minimalną odległość
    w aparatach free focus wyznacza głębia ostrości, a nie paralaksa
    (istniejąca lub nie), i jeśli masz wątpliwości, to ja ich już nie
    rozwieję.

    > Każdy czujnik mierzy natężenie światła dla jednej składowej barwnej !
    > Każdy czujnik matrycy jest albowiem zaopatrzony w filtr, tą jedną
    > składową wycinający z reszty widma !

    Tak, każdy piksel mierzy poziom luminancji, oraz jedną ze składowych
    chrominancji.
    No chyba że aparat B&W, wtedy jest tylko luminancja, ale oczywiście nie
    ma mozaiki. Są też inne rozwiązania, mniej popularne.

    Czujnik (ang. "sensor") to jest jeden lub dwa w całym aparacie, lub coś
    w tym stylu.

    > Owszem. Co odnosi się jednak do ilości punktów wygenerowanego obrazu.

    Nie, odnosi się do liczby punktów matrycy. Obraz w trybie surowym ma
    oczywiście tyle samo punktów, ale już np. JPEG może mieć ich inną
    liczbę.

    > Raczej wręcz przeciwnie. Usunięcie filtra IR spowoduje rozmydlenie obrazu.
    > Poniżej ktoś już ci napisał że zapewne mylisz filtr IR z filtrem AA
    > którego usunięcie faktycznie może nieco podnieść ostrość obrazu.

    Tyle że to jest jeden filtr, nie da się zdjąć filtra AA bez zdjęcia
    filtra IR (a przynajmniej nic o tym nie wiem). Przyznaję że osobiście
    tego nie robiłem, jednakże nie mam powodu, by w to nie wierzyć.

    > Zaraz. Jeżeli obiekt leży płasko, a jego przestrzenność wynika
    > wyłącznie z wysokości zamontowanych elementów, to nie jest to jakiś
    > wielki problem.
    > Ogniskowa nieco dłuższa niż standard z odwzorowaniem 2:1, przysłona 8,
    > góra 11 i collage z kilku zdjęć załatwią sprawę. Jeden warunek : do
    > każdego składowego zdjęcia aparat i motyw muszą się w stosunku do
    > siebie przesuwać po równoległych płaszczyznach.

    Jasne. Kwestia szczegółów, np. dokładności, oświetlenia, cieni, czasu
    wykonania itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 182. Data: 2016-08-17 21:50:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > w ten sposob mozesz skladac ze soba bez problemu obrazy plaskie , np
    > robiac szczegolowe reprodukcje obraztow malarskich.
    > jesli przedmiot jest przestrzenny to sie tego nie da tak latwo zrobic.
    > Wystapi nie do usuniecia rachunkowo blad paralaksy

    Tak, tyle że normalnie interesuje nas jednak obiekt płaski, tzn. sama
    płytka z płaskimi elementami SMD. Wystające części będą wystawać w różne
    strony, można je usunąć np. ręcznie w jakimś GIMPie (ew. pozostaną
    ostrosłupy czy coś podobnego). To nie ma być dzieło sztuki, tylko ma to
    służyć do np. analizy układu albo innego serwisu itp.

    Ale przyznaję że wolę robić to na raz z większej odległości.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 183. Data: 2016-08-17 23:46:53
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 17 sierpnia 2016 21:43:23 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Nie wątpię, ale nikt tu takich nie pokazywał.

    Sprawdź dokładnie.

> [...]
    > dalej. To jest, w pewnym sensie, stosunkowo bliskie ustawienie.
    > Np. we free focusach to jest np. 1 metr albo 120 cm.

    Niezupełnie. Ten jeden metr to jest odległość gdzie będzie jeszcze w miarę ostro.
    Ale poza tym dobrze myślisz.

    > Odległość hiperfokalna nie ma nic wspólnego z ustawianiem ostrości
    > w pobliżu nieskończoności, ani poza nią.

    Ano.

> [...]
    > bo nie wiem, czy jeszcze istnieją takie w formie kompaktów, ale pewnie
    > także są) nie ma lunetki, nie ma więc paralaksy.

    Od dwóch dni ci tłumaczę - ograniczenie głębi ostrości w aparatach lunetkowych ma
    inną przyczynę niż w prostych telefonach czy kamerkach.
    Swoją drogą - nadal są dostępne aparaty free focus w postaci jednorazówek, oraz
    Instaxów.

> [...]
    > w aparatach free focus wyznacza głębia ostrości, a nie paralaksa
    > (istniejąca lub nie), i jeśli masz wątpliwości, to ja ich już nie

    No nie rozwiejesz... Bo ich nie mam.
    Głębia ostrości spokojnie mogła by być większa.
    A nawet jest.
    Jakoś tak ostrość na 60 cm , oczywiście bez gwarancji że na zdjęciu będziemy mieć to
    co widzimy w celowniku.

> [...]
    > No chyba że aparat B&W, wtedy jest tylko luminancja, ale oczywiście nie
    > ma mozaiki. Są też inne rozwiązania, mniej popularne.

    Każdy czujnik mierzy luminację jednej ze składowych chrominacji, przecież to są
    podstawy...

    > Czujnik (ang. "sensor") to jest jeden lub dwa w całym aparacie, lub coś
    > w tym stylu.

    No co ty powiesz... Matryca aparatu cyfrowego zczytuje jednolity sygnał całą swoją
    powierzchnią ? Czy jednak rejestruje punktowo ?

    > Nie, odnosi się do liczby punktów matrycy. Obraz w trybie surowym ma
    > oczywiście tyle samo punktów, ale już np. JPEG może mieć ich inną
    > liczbę.
    O JPG nie rozmawiamy, tylko o surowym sygnale. Aby uzyskać pojedynczy piksel obrazu,
    wymagany jest sygnał z kilku czujników matrycy, gdzie każdy odczytuje jedną składową.
    Oczywiście, w procesie obróbki obrazu, jest to rozkładane na ilość pikseli mniej
    więcej odpowiadającą ilości sensorów.

    > Tyle że to jest jeden filtr, nie da się zdjąć filtra AA bez zdjęcia
    > filtra IR (a przynajmniej nic o tym nie wiem). Przyznaję że osobiście
    > tego nie robiłem, jednakże nie mam powodu, by w to nie wierzyć.

    Gdyż łatwiej jest wywalić oba filtry na raz niż bawić się w ich rozdzielanie.

    > Jasne. Kwestia szczegółów, np. dokładności, oświetlenia, cieni, czasu
    > wykonania itd.

    A to już jest banał.
    Pozdrawiam Marcin

  • 184. Data: 2016-08-18 11:07:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > ostrosłupy czy coś podobnego). To nie ma być dzieło sztuki, tylko ma to
    > służyć do np. analizy układu albo innego serwisu itp.

    jesli masz obiekt plaski to nie ma problemu ze zlozeniem

    plytki z odleglosci macro pewnie nie sa plaskie, Jakies chipy Maja pewnie do 10 mm
    wysokosci , jesli nie wiecej. z takich malych odlegloscio macro zozenie w obraz
    panoramiczny przysuwajac aparat idealnie rownolegle nad plytka w tej samej odleglosc
    nie jeszt mozliwe , ze wzgldu na paralaxe. Trzeba zachowac niezmiennosc polozenia
    punktu nodalnego i to z dokladnoscia do pojedynczego mm.

    ja nie o tym do czego Maja sluzyc zdjecia , nie pisze o tym czy jest sens w ogole
    skladania ich w panorame , tylko o tym, ze takie zlozenie jak sobie to wyobrazal
    starzec z gor jest praktycznie niemozliwe w ten sposob.

    to musialby byc rzeczywiscie obiekty plaski, alb o nalezy fotografowac z wiekszej
    odleglosci by uzyskac rtzut quasi prostopadly.

  • 185. Data: 2016-08-18 12:57:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-08-17 o 23:46, Starzec z Gór pisze:

    [...]
    > Gdyż łatwiej jest wywalić oba filtry na raz niż bawić się w ich rozdzielanie.+
    [...]

    Przed chwilą obejrzałem taki filtr wyjęty z Pentaxa K100. Wyraźnie widać
    cztery warstwy: cienką niebieskawą (prawdopodobnie IR), i trójwarstwowy
    AA, dwie zewnętrzne cienkie bledoniebieskie i bezbarwną grubszą w
    środku. Prawdopodobnie sklejone z marną szansą na rozdzielenie.

    P.P.

  • 186. Data: 2016-08-18 13:27:00
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Krzysztof Halasa wrote in <news:m3shu3rxk9.fsf@pm.waw.pl>
    > W dzisiejszych czasach w aparatach free focus (np. takich w komórkach,
    > bo nie wiem, czy jeszcze istnieją takie w formie kompaktów, ale pewnie
    > także są) nie ma lunetki, nie ma więc paralaksy.

    Prawdopodobnie GoPro, a juz na pewno chinskie "action cam" np typu Xiaomi
    YI.
    www.youtube.com/watch?v=xJO4AIK6jBc
    http://oscarliang.com/fix-xiaomi-yi-camera-lens-focu
    s-issue/
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 187. Data: 2016-08-18 21:19:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Sprawdź dokładnie.

    Tzn. co mam zrobić? Jeśli takie tu widziałeś, to napisz kto i kiedy to
    napisał. Byłbym zdziwiony, ale kto wie.

    > Niezupełnie. Ten jeden metr to jest odległość gdzie będzie jeszcze w miarę ostro.
    > Ale poza tym dobrze myślisz.

    Jednak zupełnie, ten metr to jest 2x 50 cm, granicą ostrości było
    (akurat w tym przypadku) pół metra (a w innym 60 cm). Pisałem już o tym
    dokładnie.

    > Od dwóch dni ci tłumaczę - ograniczenie głębi ostrości w aparatach
    > lunetkowych ma inną przyczynę niż w prostych telefonach czy kamerkach.

    Ale ja nie pisałem o aparatach lunetkowych, tylko o free focusach.

> [...]
    > A nawet jest.
    > Jakoś tak ostrość na 60 cm , oczywiście bez gwarancji że na zdjęciu
    > będziemy mieć to co widzimy w celowniku.

    Wybacz, może ktoś inny ci pomoże - ja wymiękam.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 188. Data: 2016-08-18 21:22:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> writes:

> [...]
    > trójwarstwowy AA, dwie zewnętrzne cienkie bledoniebieskie i bezbarwną
    > grubszą w środku. Prawdopodobnie sklejone z marną szansą na

    Tak przypuszczałem. Przyznaję że osobiście tego nie robiłem, trochę
    ciekawi mnie różnica ale chwilowo chyba nie na tyle, by w tym grzebać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 189. Data: 2016-08-18 21:42:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > plytki z odleglosci macro pewnie nie sa plaskie, Jakies chipy Maja
    > pewnie do 10 mm wysokosci , jesli nie wiecej.

    Nie, raczej np. 2 mm, z tego punktu widzenia one są dość płaskie.
    Problemem są inne elementy, dużo wyższe - one same nas nie interesują,
    ale zasłaniają sobą to, co nas interesuje (płytkę oraz płaskie scalaki).

> [...]
    > , ze wzgldu na paralaxe. Trzeba zachowac niezmiennosc polozenia punktu
    > nodalnego i to z dokladnoscia do pojedynczego mm.

    Jasne, dlatego mamy paralaksę, ale to nie jest taki wielki problem - bo
    nas obraz tych wysokich elementów nie interesuje. Tylko trzeba sprytnie
    złożyć docelowy obrazek (np. wycierając "gumką" w odpowiednich warstwach
    wysokie elementy). Aczkolwiek to dość pracochłonne, osobiście preferuję
    zrobić jedno zdjęcie z pół metra (w praktyce kilka, ale w jednakowym
    położeniu, tylko z różnym oświetleniem) - efekt może gorszy, ale zwykle
    wystarczający.

    > to musialby byc rzeczywiscie obiekty plaski, alb o nalezy fotografowac
    > z wiekszej odleglosci by uzyskac rtzut quasi prostopadly.

    To by musiało być naprawdę daleko, skala byłaby zwykle za mała. Zależy
    też od konkretnej płytki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 190. Data: 2016-08-19 00:34:27
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 18 sierpnia 2016 21:19:23 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Tzn. co mam zrobić? Jeśli takie tu widziałeś, to napisz kto i kiedy to
    > napisał. Byłbym zdziwiony, ale kto wie.

    Naczelny spec od wzorków.

    > Jednak zupełnie, ten metr to jest 2x 50 cm, granicą ostrości było
    > (akurat w tym przypadku) pół metra (a w innym 60 cm). Pisałem już o tym
    > dokładnie.

    Ale w przypadku czego ? Kamerki z obiektywem 5 mm czy aparatu analogowego free focus
    ?

    > Ale ja nie pisałem o aparatach lunetkowych, tylko o free focusach.

    Aparaty free focus na ogół mają i miały celownik lunetkowy.
    Czasem ramkowy.

    > Wybacz, może ktoś inny ci pomoże - ja wymiękam.

    A szkoda - zacisk mi jeden poszedł, potrzebna osoba do podtrzymywania flesza.
    Pozdrawiam Marcin