  • 11. Data: 2009-01-03 12:48:24
    Temat: Re: Obiektywy czyli calkiem zgubiony
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Głównie różnica będzie taka, że zwykły obiektyw poza centrum da w silnym
    > zbliżeniu efekt "denka od butelki".

    No właśnie to ta magia, bo z jednej strony nie zaobserwowałem niczego
    takiego, a z drugiej to właśnie makroobiektywy, o prostej budowie mają
    silną nieliniowość przy małej przysłonie. Znowu ich prosta budowa daje
    wyższy kontrast i lepszą pracę przy dużych przysłonach, ale to ostatnie
    jest nieprzydatne przy dzisiejszych, gęstych matrycach.
    Ale może nie znam problemu do końca.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2009-01-03 13:05:30
    Od: q...@g...com

    On 3 Sty, 08:49, Jedrzej <a...@w...pl> wrote:
    > Witam,Przypuszczam ze temat jest zbyt obszerny na grupe, ale jak by ktos
    > chcial powiedziec chociaz kilka slow lub przynajmniej powiedziec gdzie
    > szukac to bylbym bardzo wdzieczny.
    >
    > Czesc pierwsza:
    > Dla przykladu,czym sie rozni: 50 mm tele od 50 mm macro?
    >
    > Pomijajac swiatlo, oba maja ogniskowa 5o mm, ale jeden jest makro a
    > drugi tele.
    > Jaka jest miedzy nimi roznica,ze jeden jest tele a drugi makro?

    Zle postawione pytanie. Kazdy tele moze , lecz nie musi byc macro
    zarazem, a wiec
    macro moze byc tele zarazem.

    > Czesc druga:
    > Potrzebuje szkla do codziennego pstrykania czyli raz przy swiatecznym
    > stole innym razem dla jakiegos widoczku. Jakie szklo (jedno) najlepiej
    > spelnia te wymagania (nie mam ochoty ani nosic ani bawic sie w wymiane
    > obiektywow)?

    Ja uzywam Tamrona 17- 50 2,8. Spodoba Ci sie.

  • 13. Data: 2009-01-03 13:09:30
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Janko Muzykant rzecze:

> [...]
    > wyższy kontrast i lepszą pracę przy dużych przysłonach, ale to ostatnie
    > jest nieprzydatne przy dzisiejszych, gęstych matrycach.

    Chodzi o skorygowanie tego jak się rozkłada "płaszczyzna ostrości" która w
    tak silnym zbliżeniu jest niezbyt płaska. W efekcie robimy prostopadle
    zdjęcie liścia, a okazuje się że ostry jest tylko środek, a w dodatku reszta
    rozmycia nie jest w kształcie kółek, tylko ucieka na boki.

  • 14. Data: 2009-01-03 22:56:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2009, Gamariel wrote:

    > Slaby przyklad... szklo 50mm nie moze byc tele

    Do kompletu oburzonych dodam, że jak dla mnie może byc
    i długie tele. W KM A200 - koniec zakresu :D
    (że co, że matryca 4x mniejsza od FF? No wiem ;))

    pzdr, Gotfryd