  • 21. Data: 2016-11-17 10:01:08
    Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-17 o 00:32, Marek pisze:

    > Dlaczego? Atlantis chce coś lekkiego, wyczuwam, że chce wykorzysta8
    > jakąś grafikę napisaną pod arduino, a tam tylko rysuję się na
    > prymitywach. Podstawi wraper x11 i już ma lekkiego klienta.

    Dokładnie. Na chwilę obecną chodzi mi o prosty program, który będzie
    pokazywał na wyświetlaczu aktualny status MPD (aktualny utwór, status
    odtwarzania, głośność, jakiś pasek postępu itp.). Głównie tekst,
    ewentualnie jakaś prosta ikonka.
    W przyszłości ewentualnie dodam do tego jakieś menu. Jednak biorąc pod
    uwagę fakt, że nie mam tam ekranu dotykowego, a do sterowania posłużą
    dwa przyciski i enkoder obrotowy (ewentualnie pilot), nie potrzebuję
    złożonego interfejsu graficznego.

    Na chwilę obecną byłbym wdzięczny za kilka podstawowych informacji.
    Pytania pewnie wydadzą się banalne, ale w morzu informacji poświęconych
    programowaniu interfejsów graficznych pod Linuksem nie mogę się doszukać
    jednoznacznej odpowiedzi...

    1) Co powinienem zainstalować pod Raspbianem Lite, żeby mieć możliwość
    rysowania na ekranie przez serwer X, jednak żeby nie zaśmiecić sobie za
    bardzo w systemie. NIE CHCĘ żadnego graficznego ekranu logowania,
    menadżera okien czy ogólnie rozumianego GUI. Innymi słowy: co wpisać po
    "sudo apt-get install"? ;)
    2) Gdzie znajdę jakieś podstawowe przykłady rysowania w ten sposób na
    ekranie? Chodzi mi o ogólny szkielet programu, podstawowe funkcje itp.
    3) Informacja o tym, z którego framebuffera ma korzystać program ma się
    znaleźć w jego kodzie, czy należy go odpalić w jakiś specyficzny sposób?

  • 22. Data: 2016-11-17 10:12:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Nov 2016 10:01:08 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    na
    > ekranie? Chodzi mi o ogólny szkielet programu, podstawowe funkcje

    Wyślę Ci wraper + przykłady na maila.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2016-11-17 10:48:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-16 o 01:38, s...@g...com pisze:4

    > Jasne, że jest banalne rozwiązanie. Lazarus. Komponenty wrzucasz na
    > formę na zasadzie "drag and drop". Programujesz w Pascalu. Składnia
    > podobna, tyle że bardziej czytelna. Np. w C masz coś takiego jak
    > a||b, w Pascalu (a or b), w C a&&b, w Pascalu (a and b). Co jest
    > bardziej czytelne? W zasadzie cała filozofia języka C i jego klonów,

    Naprawdę nie rozumiem, gdzie problem. Rozumiem, że to może komuś
    przeszkadzać na samym początku, gdy trzeba się nauczyć pewnych
    charakterystycznych "skrótów" stosowanych w C. W chwili konwencja
    stosowana w C jest dla mnie czymś oczywistym i takie zapisy ani trochę
    mi nie przeszkadzają.

    No i poza tym rozwiązania wprowadzone w C przyjęły się w wielu
    popularnych językach, jak C++, Java czy PHP.

  • 24. Data: 2016-11-17 11:11:15
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 17.11.2016 Atlantis <m...@w...pl> napisał/a:

> [...]
    > 3) Informacja o tym, z którego framebuffera ma korzystać program ma się
    > znaleźć w jego kodzie, czy należy go odpalić w jakiś specyficzny sposób?

    Są już gotowe rozwiązania. Klient MPD działający bez X-ów za
    pośrednictwem frmebuffera i SDL.
    http://www.spida.net/projects/software/pympdtouchgui
    /index.en.html

  • 25. Data: 2016-11-17 11:16:24
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-17 o 11:11, grapeli23 pisze:

    > Są już gotowe rozwiązania. Klient MPD działający bez X-ów za
    > pośrednictwem frmebuffera i SDL.
    > http://www.spida.net/projects/software/pympdtouchgui
    /index.en.html

    Słowo kluczowe: touchscreen.
    U mnie nie ma ekranu dotykowego. Jest prosty wyświetlacz na ILI9341.
    Do sterowania posłużą dwa przyciski + enkoder obrotowy, ewentualnie
    wspomagane przez pilota IR.
    Na chwilę obecną chciałem wyświetlać na tym ekranie parę podstawowych
    informacji o odtwarzanym utworze i ustawieniach MPD. Potem ewentualnie
    mógłbym dodać jakieś menu do przeglądania playlist, sterowania
    odtwarzaniem itp.

  • 26. Data: 2016-11-17 11:29:15
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    > Słowo kluczowe: touchscreen.
    Znaczy się dużo łatwiej. W niczym on nie przeszkadza i nie wadzi.

    > U mnie nie ma ekranu dotykowego. Jest prosty wyświetlacz na ILI9341.
    > Do sterowania posłużą dwa przyciski + enkoder obrotowy, ewentualnie
    > wspomagane przez pilota IR.
    Służy do tego LIRC.

  • 27. Data: 2016-11-17 11:52:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-17 o 11:29, grapeli23 pisze:

    > Znaczy się dużo łatwiej. W niczym on nie przeszkadza i nie wadzi.

    Chodziło mi o to, że ten klient jest chyba pisany z myślą o
    touchscreenie. U mnie go NIE ma. Jedyne sprzętowe sterowanie to dwa
    przyciski + enkoder obrotowy. No i jeszcze pilot IR.

    Wiem, to już mam skonfigurowane.

  • 28. Data: 2016-11-17 12:01:59
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

> [...]
    > informacji o odtwarzanym utworze i ustawieniach MPD. Potem ewentualnie
    > mógłbym dodać jakieś menu do przeglądania playlist, sterowania

    Bez ekranu dotykowego, to tylko łatwiej.

    Takie projekty są tworzone.
    https://hackaday.com/2015/01/20/learning-python-with
    -tron-radio/
    https://www.youtube.com/watch?v=QzvNIHI-k-4

  • 29. Data: 2016-11-17 12:44:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-17 o 12:01, grapeli23 pisze:

    > Bez ekranu dotykowego, to tylko łatwiej.
    >
    > Takie projekty są tworzone.
    > https://hackaday.com/2015/01/20/learning-python-with
    -tron-radio/
    > https://www.youtube.com/watch?v=QzvNIHI-k-4

    Ciągle nie rozumiem.
    Pisałem, że w moim przypadku nie wchodzi w grę skorzystanie z gotowego
    programu, jeśli jego obsługa opiera się ekranie dotykowym, bo ja w swoim
    projekcie takowego nie przewidziałem. Ty odpowiadasz wysyłając linki do
    kolejnego projektu opartego na ekran dotykowy...

    Wracamy do punktu wyjścia - muszę sobie to sam napisać tak, żeby gadało
    z moim hardwarem.

    No chyba, że sugerujesz zmodyfikowanie któregoś z gotowych projektów. To
    już by było jakieś rozwiązanie. Przy czym nie wiem, czy nie będzie
    łatwiej napisać tego od podstaw. Zwłaszcza, że ja tak naprawdę nie
    potrzebuję zbyt wielkiej funkcjonalności.

  • 30. Data: 2016-11-17 12:50:49
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

> [...]
    > łatwiej napisać tego od podstaw. Zwłaszcza, że ja tak naprawdę nie
    > potrzebuję zbyt wielkiej funkcjonalności.

    Jeśli ktoś nie rozumie że to co działa na ekranie dotykowym zadziała
    równie skutecznie na takim bez, to ja podziękuję i mogę życzyć jedynie
    dalszych sukcesów.