  • 51. Data: 2020-02-15 19:28:52
    Temat: Re: Ocieplenie
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie kumam tego terminu.

    Dostajesz tyle samo energii z zewnątrz (słoneczko - załóżmy że stałe).
    Masz same sprzężenia dodatnie. Nie ma bata, żeby układ jakim jest
    planeta w takim układzie sam z siebie (bez meteorytu, wybuchu wulkanu,
    wojny atomowej ect) się ochłodził. Osiągnie równowagę, ale jakiekolwiek
    zmiany w układzie poprzez sprzężenia dodatnie umożliwiają jedynie wzrost
    temperatury. Nigdy spadek. Chyba że o jakiś mechanizmach nie wiemy (i
    tak zapewne jest, bo temperatura spadała - wiem cykle milankovica, ale
    one nie wyjaśniają na przykład małej epoki lodowcowej na poczatku XVII
    wieku). Jak wyjaśnisz spadek na początku XX wieku i w latach 40? II
    wojna - raczej mało - o wiele więcej wywaliliśmy potem w testach
    nuklearnych.

    --
    Shrek

  • 52. Data: 2020-02-15 19:55:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Feb 2020 19:28:52 +0100, Shrek napisał(a):

    > Dostajesz tyle samo energii z zewnątrz (słoneczko - załóżmy że stałe).
    > Masz same sprzężenia dodatnie.

    Nic nie rozumiem. Piszesz "dostajesz tyle samo energii z zewnątrz", no
    to się pytam ile samo? To sformułowanie wymaga dopełnienia. Powinno być
    "tyle samo, *co tu i tu*".
    Piszesz "dodatnie sprzężenie", no to oczekuję że pokażesz/opiszesz to
    wyjście i to wejście które są dodatnio sprzężone. Bo na razie ani nie
    widzę obiektu, ani otoczenia ani detali takich jak wejście i wyjście.
    Najpierw zdefiniuj te podstawy, potem się będziemy zastanawiać skąd się
    mogą brać ewentualne zmiany.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 53. Data: 2020-02-15 21:30:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nic nie rozumiem. Piszesz "dostajesz tyle samo energii z zewnątrz", no
    > to się pytam ile samo? To sformułowanie wymaga dopełnienia. Powinno być
    > "tyle samo, *co tu i tu*".

    Tyle samo - bez zmian.

    > Piszesz "dodatnie sprzężenie", no to oczekuję że pokażesz/opiszesz to
    > wyjście i to wejście które są dodatnio sprzężone. Bo na razie ani nie
    > widzę obiektu, ani otoczenia ani detali takich jak wejście i wyjście.

    Więcej CO2>wyższa tempesratura>parują oceany>więcej pary wodnej i CO2
    (mniejsza rozpuszczalność CO2 w wodzie przy wyższej
    temperaturze>cieplej>od początku.

    Itp. Znajdz takie sprzeżenie że cieplej>coś tam się dzieje>robi się
    chłodniej.

    --
    Shrek

  • 54. Data: 2020-02-15 22:53:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Feb 2020 21:30:46 +0100, Shrek napisał(a):

    > Itp. Znajdz takie sprzeżenie że cieplej>coś tam się dzieje>robi się
    > chłodniej.

    Wybacz Shrek, ale nie chce mi się robić wykładu. Weź ty sam sobie coś
    poczytaj o bilansach ciepła, jego wymianie czy mechanizmach transportu
    bo z tym co obecnie prezentujesz, nijak polemizować nie można.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 55. Data: 2020-02-15 23:17:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wybacz Shrek, ale nie chce mi się robić wykładu.

    Trudno - pozostaniemy w niewiedzy. Nie twierdzę, że jestem nieomylny,
    ale skoro znasz takie sprzężenie to w czym problem, żebyś je w sposób
    łopatologiczny podał?

    --
    Shrek

  • 56. Data: 2020-02-15 23:55:42
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-15 o 17:38 +0100, Shrek napisał:
    > Ok - ale dalej ja się pytam jak przy samych dodatnich sprzężeniach
    > układ może się sam z siebie ochłodzić?

    Nie "sam z siebie", tylko - jeśli ufać teorii Milankovicia - dlatego że
    podgrzewanie słoneczne się zmienia, i ilość dostarczonej energii może
    w pewnym momencie maleć. Wówczas uruchamiają się procesy chłodzące, np:
    zimniej -> więcej śniegu -> wyższe albedo -> odbieramy jeszcze mniej
    energii.

    > To weź czajnik - dostarczasz stałą ilość energii,

    Nie tak znów stałą, kiedy Milankovic cały czas przy kurku gmera.

    Mateusz

  • 57. Data: 2020-02-16 00:25:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie tak znów stałą, kiedy Milankovic cały czas przy kurku gmera.

    Milankovic to tysiące lat. Co się stało w 1600? W 1900? W 1940 - to za
    szybko jak na milankovica

    --
    Shrek

  • 58. Data: 2020-02-16 08:46:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-16 o 00:25 +0100, Shrek napisał:
    > Milankovic to tysiące lat. Co się stało w 1600? W 1900? W 1940 - to
    > za szybko jak na milankovica

    Tutaj najprawdopodobniej miały miejsce inne wydarzenia, o których sam
    już wcześniej wspominałeś: aktywność wulkanów, zmniejszenie populacji
    ludzkiej na ziemi, itp... Żadne temperaturowe "sprzężenia zwrotne".

    Mateusz

  • 59. Data: 2020-02-16 08:53:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Feb 2020 23:17:39 +0100, Shrek napisał(a):

    > Trudno - pozostaniemy w niewiedzy. Nie twierdzę, że jestem nieomylny,
    > ale skoro znasz takie sprzężenie to w czym problem, żebyś je w sposób
    > łopatologiczny podał?

    O mamma mia! Skoro się robi cieplej to jak może się robić chłodniej??
    Zapewne chciałeś powiedzieć: Energia na wejściu obiektu rośnie, czy
    znasz mechanizm który zwiększy energię na wyjściu lub przyblokuje dopływ
    energii (czyli wystapi ujemne sprzężenie zwrotne).
    Tak , jest wiele ujemnych sprzężeń zwrotnych. Tak od czapy:
    1. Strumień energii wejściowej rośnie, rośnie zawartość wody w
    atmosferze, rośnie zachmurzenie i tym samym albedo. Nasłonecznienie
    maleje.
    2. strumień energii rośnie, rośnie zawartość wody w atmosferze, rosną
    opady śniegu, rośnie albedo.
    3. Strumień energii rośnie, wzrasta temperatura. Uaktywniają się nowe
    typy patogenów, nastaje epidemia, ludzkość wymiera, ustaje emisja CO2.
    4. Itd.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 60. Data: 2020-02-16 09:40:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > (czyli wystapi ujemne sprzężenie zwrotne).

    A o czym piszę od dłuższego czasu, a ty udajesz, że nie wiesz co to
    ujemne sprzężenie zwrotnie? Problem w tym, że wszystkie są dodatnie.

> [...]
    > 1. Strumień energii wejściowej rośnie, rośnie zawartość wody w
    > atmosferze, rośnie zachmurzenie i tym samym albedo. Nasłonecznienie

    Dupa - chmury per saldo są dodatnim sprzężeniem.

    > 2. strumień energii rośnie, rośnie zawartość wody w atmosferze, rosną
    > opady śniegu, rośnie albedo.

    Tak - wiadomo ze im cieplej tym w skali globalnej więcej śniegu. Ty tak
    na poważnie?

    > 3. Strumień energii rośnie, wzrasta temperatura. Uaktywniają się nowe
    > typy patogenów, nastaje epidemia, ludzkość wymiera, ustaje emisja CO2.

    Na razie nie działa. Szukaj dalej.

    --
    Shrek