  • 1. Data: 2009-12-12 06:44:52
    Temat: Odpuszczanie NCjże stali i tu wymiękłem...
    Od: "Nikto" <n...@T...pl>

    Do tej pory sądziłem, że "typowe"stale NC hartuje się i nic poza tym.Ale
    spotkałem się z tym, że używano do elementów przyrządów [na przykład oś
    stabilizująca fi 6 x200]stali NC10 neutwardzonej co uważałem za
    nieporozumienie. Do tego usłyszałem o możliwości odpuszczania tej stali i tu
    wymiękłem...Jestem laikiem w temacie. Kto mi opisze odpuszczanie NC10?. Tu
    pewnie chodzi o odpuszczanie po hartowaniu i w żadnym innym przypadku?

    Nikto

  • 2. Data: 2009-12-12 10:02:41
    Temat: Re: Odpuszczanie NCjże stali i tu wymiękłem...
    Od: Krzysztof Zagórski <s...@w...pl>

    Nikto pisze:
> [...]
    > wymiękłem...Jestem laikiem w temacie. Kto mi opisze odpuszczanie NC10?. Tu
    > pewnie chodzi o odpuszczanie po hartowaniu i w żadnym innym przypadku?

    Dla stali narzędziowych niestopowych stosuje się odpuszczanie niskie
    (~180 stopni C) po hartowaniu. Pozwala to na usunięcie naprężeń
    hartowniczych przy jednoczesnym zachowaniu struktury martenzytycznej i
    związanych z nią właściwości mechanicznych.

  • 3. Data: 2009-12-15 07:09:18
    Od: skimac <l...@g...com>

    O tym co wczesniej się działo ze stalą nie będę się rozpisywał, ale
    samo hatowanie i odpuszaczanie z tego co pamiętam wygląda następująco:

    Dla stali NC 10

    Skład chemiczny [%]

    C - 1,5-1,8; Mn - 0,15-0,45, S - 0,15-0,4, P - MAX 0,03, S - MAX 0,03,
    Cr - 11-13, Ni - MAX 0,35, Mo - MAX 0,2, W - MAX 0,2,
    V - MAX 0,15, Cu - MAX 0,35

    Dla tej stali możemy zastosować tzw.

    1) ulepszanie cieplne: Hartowanie (980-1000 st.C) i odpuszczanie
    (220-520 st.C)
    2) obrobki cieplne: wyzarzanie zmiekczajace(820-860) oraz wyzazanie
    odprezajace (600-700)
    3) obrobki cieplno-chemiczne: np azotowanie itp. w temp. około 450-550
    st.C

    Technologiczne procesy obróbki

    Twardość po hartowaniu HRC (HRC) Twardość (wartość) >=60
    Twardość po wyżarzaniu zmiękczającym HB (HB) Twardość (wartość) <=255
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 200 st. C HRC (HRC) (wartość)
    >=60
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 250 st. C HRC (HRC) (wartość)
    60
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 300 st. C HRC (HRC) (wartość)
    58,5
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 350 st. C HRC (HRC) (wartość)
    57,8
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 400 st. C HRC (HRC) (wartość)
    57,5
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 450 st. C HRC (HRC) (wartość)
    57,5
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 500 st. C HRC (HRC) (wartość)
    56,8
    Twardość po hartowaniu i odpuszczaniu w 550 st. C HRC (HRC) (wartość)
    51

    Czyli mamy doczynienia z trzema rodzajami odpuszczania niskim, średnim
    i wyskokim odpowiednio od (150) 200 - ~250 st.C, ~250 - 500 st.C. i
    pow. 500 st.C.
    Im dłużej będziemy poddawali stal obroce cieplnej zgodnie z powyzszymi
    danymi tym bardziej wewnątrz stali będzie dochodziło do
    "rozpuszczania" struktur martenzytycznych, (które są najtwardszymi
    strukturami), a co za tym idzie będziemy osiągali zmniejszenie
    twardości stali NC 10.

    Celem odpuszczania jest usunięcie naprężeń hartowniczych oraz zmiana
    własności fizycznych zahartowanej stali, a przede wszystkim
    zmniejszenie twardości, a podniesienie udarności zahartowanej stali. W
    czasie odpuszczania całość lub część martenzytu zawartego w
    zahartowanej stali rozpuszcza się, wydzielając bardzo drobne ziarna
    cementytu, tworząc inną fazę zwaną sorbitem.

    Podstawą do zrozumienia tematu jest "ogarnięcie" tego co dzieje się
    przy "przekraczaniu" poszczególnych faz na wykresie Fe-Fe3C

    http://c.wrzuta.pl/wi9131/e2abf9e4002812e0483bd883/0
    /wykres%20rownowagi%20zelazo-wegiel%20%28zelazo-ceme
    nt

    czyli popularnie zwanym wykresem równowagi faz lub wykresem Żelazo-
    Cementyt. który musieliśmy na studiach znać na pamięć o każdej poże
    dnia i nocy :):):)

    Mam nadzieję, że coś rozjaśniłem w temacie odpuszczania NC10

    Pzdr.
    Maciek