  • 1. Data: 2009-04-07 05:49:57
    Temat: OpenGL - problem z normalnymi
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <w...@s...medi.com.pl>

    Witam!

    Coś robię wybitnie nie tak z normalnymi do trójkątów... czy ktoś może
    powiedzieć mi, dlaczego jeden trójkąt nie jest oświetlony mimo podania
    poprawnej normalnej i włączenia dwustronnego oświetlenia?

    procedure TForm2.Timer1Timer(Sender: TObject);

    var LightPos : array[0..2] of GLfloat;
    LightCol : array[0..3] of GLfloat;

    begin
    glClearColor(0.0,0.0,0.0,1.0);
    SwapBuffers(wglGetCurrentDC);

    glViewport(0, 0, self.width, self.height);

    // Projekcja
    glMatrixMode(GL_PROJECTION);
    glLoadIdentity();
    glFrustum(-1,1,-1,1,1,20);
    glTranslatef(0.0,0.0,-10.0);

    // Światło
    LightPos[0]:=0.0;
    LightPos[1]:=0.0;
    LightPos[2]:=0.0;

    LightCol[0]:=1.0;
    LightCol[1]:=1.0;
    LightCol[2]:=1.0;
    LightCol[3]:=1.0;

    glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
    glLoadIdentity();
    glTranslatef(0.0,0.0,-10);
    glEnable(GL_LIGHTING);
    glEnable(GL_LIGHT0);
    glLightModeli(GL_LIGHT_MODEL_TWO_SIDE, 1);
    glLightfv(GL_LIGHT0, GL_POSITION, @LightPos);
    glLightfv(GL_LIGHT0, GL_DIFFUSE, @LightCol);

    glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
    glLoadIdentity();
    glTranslatef(0.0, 0.0, 0.0);

    glBegin(GL_TRIANGLES);

    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(0.0, 2.0, 0.0);
    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(2.0, 2.0, 0.0);
    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(2.0, 0.0, 0.0);

    glEnd();

    glBegin(GL_TRIANGLES);

    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(0.0, 2.0, 0.0);
    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(-2.0, 2.0, 0.0);
    glNormal3f(0.0, 0.0, 1.0);
    glVertex3f(-2.0, 0.0, 0.0);

    glEnd();
    end;

  • 2. Data: 2009-04-07 18:01:41
    Temat: Re: OpenGL - problem z normalnymi
    Od: arti <t...@p...onet.pl>

    On 7 Kwi, 07:49, "Wojciech \"Spook\" Sura" <wojciech.sura...@spam-
    poczta.medi.com.pl> wrote:

    > Coś robię wybitnie nie tak z normalnymi do trójkątów... czy ktoś może
    > powiedzieć mi, dlaczego jeden trójkąt nie jest oświetlony mimo podania
    > poprawnej normalnej i włączenia dwustronnego oświetlenia?

    Prawdopodobnie sa roznie zorientowane (jeden "przodem", drugi
    "tylem"), a normalne w obu przypadkach takie same.

  • 3. Data: 2009-04-07 18:59:31
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Wojciech "Spook" Sura pisze:
> [...]
    > powiedzieć mi, dlaczego jeden trójkąt nie jest oświetlony mimo podania
    > poprawnej normalnej i włączenia dwustronnego oświetlenia?
    Strzelam, że dlatego, że jeden trójkąt podajesz zorientowany przodem do
    obserwatora, a drugi tyłem, a normalne są te same. "Kolejność
    wierzchołków" powinna być zgodna z ruchem wskazówek zegara jeżeli
    patrzysz na przód, a przeciwna, jeżeli na tył.

    I nie musisz za każdym razem ładować na nowo macierzy - starczy raz,
    przy starcie a potem push/pop matrix na początku/końcu rysowania.

    Michoo

  • 4. Data: 2009-04-10 12:15:37
    Od: Wojciech Waga <a...@o...pl>

    Michoo napisał(a):

> [...]
    > wierzchołków" powinna być zgodna z ruchem wskazówek zegara jeżeli
    > patrzysz na przód, a przeciwna, jeżeli na tył.

    Domyślnie jest odwrotnie,

    CW - tył, CCW - przód

    pozdr.
    w.