  • 41. Data: 2017-03-09 17:03:23
    Temat: Re: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-09 o 14:02, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Dzięki :)

    > Dziwne trochę, ale skoro działa. Ja bym dał jeden kondensator od razu na
    > wyjściu mostka (między 1 i 2), potem jak jest ale bez zenerki. Trochę
    > trzeba by było z wartościami powalczyć, no i kondensatory na odpowiednie
    > napięcie. Być może potrzebny byłby jeszcze rezystor do rozładowania tego
    > kondensatora w sensownym czasie.

    I wtedy musiałbyś dać oba kondensatory na napięcie sieci, a dodatkowy
    opornik rozładowujący niepotrzebnie przez cały czas pobierałby prąd.
    Działało by, ale to przykład knociarskiego projektowania.

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 42. Data: 2017-03-09 17:49:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-03-09 o 17:03, Paweł Pawłowicz pisze:

    > I wtedy musiałbyś dać oba kondensatory na napięcie sieci, a dodatkowy
    > opornik rozładowujący niepotrzebnie przez cały czas pobierałby prąd.
    > Działało by, ale to przykład knociarskiego projektowania.

    I Ty śmiałeś coś pisać o mojej kulturze?
    Zastanów się nad tym co napisałeś, dam Ci szansę zanim skomentuję.
    Litościwie podaruję sobie to co wypisujesz w sąsiednim wątku. Poradzę
    tylko - patrz na wartości i nie tylko.

    Pozdrawiam

    DD

  • 43. Data: 2017-03-09 18:03:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-09 o 17:49, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > I Ty śmiałeś coś pisać o mojej kulturze?
    > Zastanów się nad tym co napisałeś, dam Ci szansę zanim skomentuję.
    > Litościwie podaruję sobie to co wypisujesz w sąsiednim wątku. Poradzę
    > tylko - patrz na wartości i nie tylko.

    Co byś nie powiedział, to ja nie nazwałem Cię kiciusiem, jak to Ty zrobiłeś.
    A wiesz, w jakimś sensie miałeś rację, w szkole miałem ksywkę Gatto :-)
    A jeżeli chcesz komentować, to proszę bardzo. Ale rób to ad rem, nie ad
    personam. Poradzę tylko: popatrz, co nawypisywałeś w tym wątku.

    Serdecznie pozdrawiam,
    Gatto

  • 44. Data: 2017-03-09 18:19:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-03-09 o 18:03, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Co byś nie powiedział, to ja nie nazwałem Cię kiciusiem, jak to Ty
    > zrobiłeś.

    Uczciwie zapracowałeś sobie na to próbując mi coś wmówić.

    > A wiesz, w jakimś sensie miałeś rację, w szkole miałem ksywkę Gatto :-)

    No to Twój problem.

    > A jeżeli chcesz komentować, to proszę bardzo. Ale rób to ad rem, nie ad
    > personam. Poradzę tylko: popatrz, co nawypisywałeś w tym wątku.

    OK, dałem szansę.
    Czyli twierdzisz, że ponad 2W ciągłej mocy wydzielanej w 5W oporniku
    zasilającym zenerkę to jest OK, a rezystor który ma rozładować mały
    elektrolit będzie niepotrzebnie pobierał prąd? I że 2 małe kondensatory
    na 350V będą nie wiem - mniejsze czy coś - niż 5W grzejący się opornik
    plus miejsce na chłodzenie?
    I "knociarskie projektowanie" to oczywiście jest w porządku?
    No tak, dlaczego mnie to nie dziwi?

    Pozdrawiam

    DD

  • 45. Data: 2017-03-10 11:50:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-09 o 18:19, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Uczciwie zapracowałeś sobie na to próbując mi coś wmówić.

    Ktoś tu mówił o kulturze? Argument ad personam...
    Nie odwracaj faktów, to Ty przez cały czas usiłowałeś mi coś wmówić w
    wątku o którym mówimy. Łatwo to sprawdzić.

    > No to Twój problem.

    Ależ ja tu nie mam żadnego problemu :-)

> [...]
    > elektrolit będzie niepotrzebnie pobierał prąd? I że 2 małe kondensatory
    > na 350V będą nie wiem - mniejsze czy coś - niż 5W grzejący się opornik

    Adam życzył sobie, aby układ miał bardzo krótki czas martwy, dlatego nie
    chciał użyć PTC. Powiedzmy, że dasz kondensator 100uF (mniejszy nie
    spełni swojej roli podładowywania kondensatora opóźniającego) to
    będziesz musiał dać równoległy opornik koło 10k, a więc Twój układ nie
    daje zysku. Układ Adama działa, więc jego przerabianie na układ który
    nie jest lepszy, jest niepotrzebną stratą czasu.
    Nadal nie potrafię pojąć, skąd w Tobie tyle agresji. Chociaż, może się
    domyślam...

    P.P.

  • 46. Data: 2017-03-10 15:35:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Dziwne trochę, ale skoro działa. Ja bym dał jeden kondensator od razu na
    > wyjściu mostka (między 1 i 2), potem jak jest ale bez zenerki.

    Tak, pamiętam że to pisałeś, zapomniałem na to odpisać. Nadal nie wiem po
    co on tam miałby być :) Tzn. wiem, że po to, żeby zrobić DC, a nie
    napięcie pulsujące, ale w czym to DC miałoby być lepsze od pulsującego?

    Przy MOC-u z detekcją zera oczywiście tak, ale przy zwykłym? Niech ten
    kondensator szeregowy ładuje się i pulsującym...

    No i kwestia Zenerki - czemu lepiej kondensatory na wyższe napięcie, ale
    bez Zenerki, zamiast z Zenerką i standardowe? Tak jak jest teraz, jest
    taniej (bo kondensatory na wysokie napięcie są droższe), ale przede
    wszystkim jest to mniejsze (a mieści się praktycznie na styk :/)... Jedyną
    zaletą jaką widzę jest mniejszy pobór prądu (żeby się rezystor i Zenerka
    nie grzały podczas pracy), ale w porównaniu z 80W pobieranym przez
    agregat, do którego to wrzuciłem, to i tak procenty :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 47. Data: 2017-03-10 17:42:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Thursday, March 9, 2017, 6:19:24 PM, you wrote:

    [...]

    > Uczciwie zapracowałeś sobie na to próbując mi coś wmówić.

    Dziewczynki! Nie drapcie się tutaj!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2017-03-10 18:53:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Hello Dariusz,
    >
    > Thursday, March 9, 2017, 6:19:24 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Dziewczynki! Nie drapcie się tutaj!

    Absolutnie masz rację. Nie mam zamiaru tego ciągnąć. Kto wie co i jak -
    nie potrzebuje żadnego tłumaczenia.
    :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 49. Data: 2017-03-10 19:10:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-03-10 o 15:35, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Przy MOC-u z detekcją zera oczywiście tak, ale przy zwykłym? Niech ten
    > kondensator szeregowy ładuje się i pulsującym...

    Tak nie do końca. Fundujesz sobie w ten sposób sterowanie fazowe, nad
    którym nawet nie masz prawie żadnej kontroli. "Działa" i "działa
    poprawnie" to nie to samo. Przy DC (tak naprawdę też pulsującym, ale w
    dużo mniejszym zakresie) wiesz co i jak - nie do końca bo i tak nie
    wiesz w jakim czasie triak odpuści, ale zawsze trochę lepsza kontrola. W
    każdym razie pomimo że układ wydaje się dość trywialny jest tu trochę do
    liczenia plus spora niepewność wynikająca z nieznajomości/rozrzutu itd
    prądu zadziałania konkretnego egzemplarza MOCa.

> [...]
    > nie grzały podczas pracy), ale w porównaniu z 80W pobieranym przez
    > agregat, do którego to wrzuciłem, to i tak procenty :)

    Kwestia to czym sterujesz jest mniej ważna - ważne że grzeje się coś (i
    to całkiem mocno) w okolicy elektrolitów, a to dla nich niezdrowe. Plus
    może też podgrzewać triaka... W każdym razie grzania należy unikać
    jeżeli to tylko możliwe, a jeżeli jak piszesz przestrzeń jest
    ograniczona, to tym bardziej. No chyba że masz ten rezystor na dużym
    radiatorze za jaki robi dość duża obudowa całego układu albo jakieś
    podobne rozwiązanie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 50. Data: 2017-03-13 13:07:08
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > nie grzały podczas pracy), ale w porównaniu z 80W pobieranym przez
    > agregat, do którego to wrzuciłem, to i tak procenty :)

    To teraz mam troszkę czasu żeby dokładniej napisać o co chodzi.
    Masz MOCa, który ma w danych katalogowych podany prąd wyzwalania - 8mA
    typowy, 15mA max. Ja przynajmniej na taki opis trafiłem. Prądu
    minimalnego nie podają. No to mając sterowanie przez 22k triak będzie Ci
    odpalał typowo przy ponad 170V, a w skrajnym wypadku może w ogóle nie
    odpalić (wychodzi 330V). Dodatkowo to napięcie będzie się zmieniało w
    czasie ładowania kondensatora, ale to już w ogólności może być zakres
    dość powolnych zmian napięcia, więc czas roboczy się będzie zmieniał
    dość mocno. W każdym razie jak widzisz jest tu trochę zabawy z liczeniem
    elementów i liczeniem że zadziała.
    Masz obciążenie indukcyjne plus rezystancyjne, więc jeszcze gdzieś się
    tam plącze przesunięcie fazy prądu. Być może akurat to przesunięcie jest
    we właściwą stronę (aż tak mi nie zależy żeby sobie to przypominać a
    tematu nie lubię), ale niekoniecznie.
    Jedno na pewno działa na korzyść użycia zenerki - zatrzymanie ładowania
    nastąpi dość "ostro" - wyraźniej niż bez niej.
    Coś mi też mówi że bez zenerki chyba da się użyć mniejszej pojemności,
    ale liczyć tego nie będę.

    Pozdrawiam

    DD