  • 121. Data: 2019-02-15 23:18:24
    Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Feb 2019 22:58:05 +0100, Janusz napisał(a):

    > Mylisz się, już dawno to zauważyli i do tłokowych
    > silników lotniczych był dotrysk wody aby zwiększyć
    > moc.

    Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
    sie" :-)

    J.

  • 122. Data: 2019-02-15 23:25:07
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-13 o 11:52, r...@k...pl pisze:

    > Ekonomicznie to będzie jak nawolniej -- ale ze względu na obciążenia silnika
    > podobno lepiej nie jechać poniżej 70km/h. Czyli 70km/h. Realizuj teraz na
    > autostradzie :)

    Dziwne. Wstawiłem auto do serwisu, na włączonym silniku badali coś tam.
    Ubyło mi 10l mimo, że auto nie przejechało ani jednego metra. Coś się
    nie klei z Twoją teorią :-D

    A teraz bardziej na serio. Jazda obwodnicą 3-miasta w korku ze średnią
    10-20km/h. Spalanie w moim dieslu - 13l/100.

    Jazda na dojazdówce po roztrzaskaniu felgi z prędkością maksymalną
    80km/h (bo szybciej nie wolno na niej) - spalanie 6.8l. Poza miastem,
    praktycznie nigdy nie spowalniałem i nie przyspieszałem.

    Jazda w identycznych warunkach z prędkościami 80-120 i sporadycznie z
    gazem do dechy, i nieoszczędnym przyspieszaniem - 8.2l.

    Jazda 120-170 na obwodnicy 9.9l

    Jazda ciągła 160-170km/h - 10.5 - 11l

    Jazda ciągła 200 - 210 km/h 13l. Czyli tyle samo co 10-20.

    Jak ma się do tego Twoja teoria?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 123. Data: 2019-02-15 23:25:18
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 15-02-2019 o 22:50, Irek.N. pisze:

    > Pisałem dzisiaj, po tankowaniu, że jest zgodność na poziomie 1.6%
    > pomiędzy realnym zużyciem, a podawanym przez komputer - w tym konkretnym
    > tankowaniu oczywiście.
    >
    > Odnoszę się do tego, że po przejechaniu 200km mam 3/4 baku. Po kolejnych
    > 200km mam połowę i tak dalej.

    Połowę na wskaźniku, czy połowa wchodzi do baku?

    > Nigdy nie tankowałem ćwiartki czy połówki,

    No właśnie - a tu leży pies pogrzebany.

    Komputer niekoniecznie mierzy liniowo, czyli poprawnie w każdym zakresie
    prędkości.
    I wcale nie wiesz czy sobie nie koryguje pośrednich błędnych wskazań
    pobranych z danych wtrysku, położeniem pływaka.
    A to ostatnie odbywa się przy większych ubytkach paliwa dopiero, a w
    niektórych markach, po wyłączeniu i włączeniu zapłonu.

  • 124. Data: 2019-02-15 23:38:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-02-15 o 20:36, Irek.N. pisze:

    > A czy silnik nie powinien być przygotowany na takie obroty?

    Jak najbardziej jest przygotowany.

    > Coś mi świta, że niskie obroty są dla silnika szkodliwe. Mnie przeraża,
    > że jadąc pod górkę, nawet stromą (u mnie same strome są) mam 1100rpm, a
    > jak zechcę przyspieszyć to automat zredukuje bieg i wyskoczy aż 1300.
    > Paranoja, ale tak to wymyślili.

    Raczej wiedzieli co robią i nic się złego silnikowi nie dzieje.
    Przy niskich obciążeniach obroty powinny być stosunkowo niskie, a
    wysokie tam gdzie obciążenia rosną.

    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:

  • 125. Data: 2019-02-16 08:54:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 15 Feb 2019 23:18:24 +0100, J.F. wrote:
    > Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
    > sie" :-)

    Ale kolega bazował swoje uzasadnienie na przeświadczeniu, iż filtr nie
    przepuszcza wody. A tu mowa jest o filtrach znad Wołgi. :)

    Mateusz

  • 126. Data: 2019-02-16 09:03:02
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 15 Feb 2019 20:21:12 +0100, Irek.N. wrote:
    > Poprawianie przez pogarszanie. Musze to opatentować ;)

    Pogarszanie, ale w dobrą stronę :) Gdyby samoloty miały okrągły profil
    skrzydeł, to by nie latały.

    Mateusz

  • 127. Data: 2019-02-16 09:42:20
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 15 lutego 2019 13:33:19 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:

    > W Volviczce jest stałe -3,5% prędkości. Sprawdziłem jadąc godzinę 100/h
    > i licząc z przejechanych słupków. Masakra... Nie da się jechać cały czas
    > 100 po autostradzie. Tiry zaczynają trąbić! ;)

    No i to jest oczekiwane.

    > Suv-a nie sprawdzałem, ale jak się nadarzy okazja sprawdzę.

    A to chyba tu ma byc ta dolinka efektywnosci przy 160kmh?

    > No tak, ale może się okazać, że zmienimy tylko wartości, a tendencja
    > pozostanie.

    na stacji). Czyli biorac pod uwage ze nie caly odcinek robilem tak szybko to srednie
    przy 140 jest jeszcze nieco wyzsze.

    > Dla Volvo mam 5/100 przy 90km/h i każde 20 więcej kosztuje 1 litr.
    > Sprawdzone do 130, choć zdarzyło mi się zatankować w Austrii coś
    > biodegradowalnego i ze zdziwieniem zobaczyłem 5.0 przy średniej 112 :)
    > Ale to jeszcze z czasów jak Volviczka dorastała. Teraz jak ma
    > pełnoletniość - może być inaczej, tyle że nie sprawdzę bo miejska się
    > zrobiła.

    > 3,0

    Nie taki wielki.
    Mysle ze powinien zachowywac sie podobnie do tego volvo.

  • 128. Data: 2019-02-16 12:55:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-02-15 o 23:18, J.F. pisze:

    > Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
    > sie" :-)
    No nie, nie zgodzę się :) efekt jest wyraźny i nie raz go zauważyłem,
    szczególnie jadąc
    pod długą górę przyspieszając, a że to moje stałe trasy więc łatwo można
    porównać
    zachowanie silnika, zimne wilgotne powietrze ewidentnie zwiększa moc
    silnika.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 129. Data: 2019-02-17 21:29:12
    Od: p...@g...com

    Passat B7 TDI komp 6.6 średnie a pod dystrybutorem wyszło prawie 8. Trasa 440 km
    tempomat na 140 km/h i nie szybciej niż 180 przy wyprzedzaniu. Znajomy zmienił mondeo
    na B8 i mówi że VW mniej oszukuje niż Ford ale różnica nadal jest.

  • 130. Data: 2019-03-01 23:05:48
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Zrobiłem test. Nie do końca taki jak bym chciał, ale zawsze to coś i
    można jakieś dane z niego wyciągnąć.

    1. Kalibrujemy kompa - 90% miasto.
    a. Zatankowałem 80,15 litra, przejechane 788,9km, spalanie z kompa 10,0,
    błąd -1.6%
    b. Zatankowane 79,11 litra, przejechane 799,5km, spalanie z kompa 9,8,
    błąd -1%
    c. Zatankowane 38,75 litra, przejechane 404,6km, spalanie z kompa 9,6,
    błąd +0,2%

    2. Kalibrujemy kompa - 87% trasa.
    d. Zatankowane 46,35 litra, przejechane 530,2km, spalanie z kompa 8,63*,
    błąd -1,3%

    Dla mnie oznacza to, że komputer jest wiarygodny w wystarczający sposób.
    Nie zrobiłem testu, czy 100km/h to faktycznie 100km/h, nie miałem jak go
    zrobić, a jedyny pomysł jaki przyszedł mi do głowy kosztuje kilka stówek
    i parę punktów - odpuściłem.
    Za to sprawdziłem na 4 odcinkach czy 100km to faktycznie 100km i okazuje
    się, że nie! Po przejechaniu około 70-80km licznik wskazuje o 1km
    więcej, niż faktycznie samochód przejechał. Sprawdzone na słupkach
    drogowych na A2 i A1, wynik powtarzalny. Mamy więc błąd powiedzmy +1.3%
    patrząc z punktu widzenia wskaźników/liczników. Opony kupione na ten
    sezon zimowy, zgodne z zaleceniami producenta.

    To co spisałem z testu wygląda tak:
    1. Start, tankowanie do pełna, przejechane 230km w warunkach dużego
    natężenia ruchu i chwilowego wiatru w lewy słupek - nie na całej trasie
    na szczęście - trzeba było uważać na podmuchy. Spalanie z komputera 8,8,
    średnia prędkość 128km/h i nie dało się więcej, a nie chciałem
    przekraczać 160. Może momentami było 170 jak droga była akurat pusta.
    Generalnie nerwowa i męcząca jazda. Gdyby nie to, że chciałem sprawdzić
    teorię - odpuścił bym takie gonienie wozu.

    2. Spokojny przejazd przez duże miasto, pobliskie wioski, dojazd ze 2x
    blisko po jedzenie... zeszło tego 73km w sumie i nie zmieniło średniego
    spalania z dojazdu.

    3. Powrót tą samą trasą (227km), bezwietrznie, ruch momentami duży, ale
    w miarę płynny. Spalanie z kompa 8.4. Średnia prędkość 103,8km/h.
    Tankowanie do pełna dla sprawdzenia.

    Wykres dla silnika macie tutaj:
    https://images89.fotosik.pl/133/258989ec2b25fce1.jpg
    Wózek to X5 E70, 2.2tony, aerodynamika cegły budowlanej.

    Po tym przejeździe mam pewną zagwozdkę. Spalanie wyszło podejrzanie
    małe. Powinno być tak 0.5 litra więcej, z tego co pamiętam podobne
    wyjazdy. Widzę tylko 2 możliwości. Jedna to paliwo - ale tankuję na tej
    trasie od lat w tych samych miejscach (BP Ultimate). Druga, to przed
    wyjazdem komp zgłosił mi spadek ciśnienia w oponie - było 1.5 bara, a
    zazwyczaj trzymam 2 do 2.2. Teraz z racji dużego załadowania wozu
    nabiłem 2.6 wszędzie. Może to jest te brakujące 0.5 litra? Wózek zrobił
    się za twardy, więc zejdę do 2.2 zapewne.

    Tyle wiem/pamiętam/zapisałem/obfotografowałem/nakłamałem i tak dalej ;)

    Acha, przy 170km/h na 8 biegu jest 2500rpm. Nie wiem czy to ma
    znaczenie, ale jak popatrzeć na wykres mocy, to jesteśmy troszkę po
    maksymalnym momencie, a w okolicy dosyć płasko na wykresie, więc można
    przyjąć że to max. Idąc tym tropem, przy 140-150 powinno być maksymalnie
    ekonomicznie. Opory mniejsze niż przy 160, a sprawność silnika już
    bliska max. Dobrze myślę?

    No i najważniejsze - niestety nie wyszło to o czym pisałem, że przy 160
    jest mniejsze spalanie niż przy 120 (szacunkowo). Może dlatego, że w
    jedną stronę był duży ruch i paskudnie wietrznie (nie centralnie od
    przodu, ale jednak), a w drugą stronę było spokojnie na drodze (było już
    późno). Jak na takie warunki - i tak podejrzanie mała różnica moim zdaniem.

    Irek.
    * 230km z średnim 8.8, dalej 73km z średnią nadal 8.8 (nie zmieniła
    się), dalej 227km z średnią 8.4, łączny wynik 8.63 na odcinku 530km.