  • 131. Data: 2019-03-01 23:30:59
    Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 1 marca 2019 16:05:47 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
    > Zrobiłem test. Nie do końca taki jak bym chciał, ale zawsze to coś i
    > można jakieś dane z niego wyciągnąć.

    Zawsze blizej prawdy. :)

    Wycialem fragment o kalibracji.
    Te pomiary zrobiles przy roznych predkosciach. Znaczy sie raz wolno raz szybko.
    Zauwazylem ze komputry probuja przewidziec calkowite spalanie a to zazwyczaj jest
    uzyskiwane przy takiej mieszanej jezdzie.

    A nasze pytanie bylo jak pamietasz, ile spala sie przy 160km/h w porownaniu do
    120km/h.

    > Po tym przejeździe mam pewną zagwozdkę. Spalanie wyszło podejrzanie
    > małe. Powinno być tak 0.5 litra więcej, z tego co pamiętam podobne

    Tym sie nie przejmuj. Czasem wiater w plecy/oczy zmienia wynik o dobre 10-15% jak
    odpowiednio szybki.

    > wyjazdy. Widzę tylko 2 możliwości. Jedna to paliwo - ale tankuję na tej
    > trasie od lat w tych samych miejscach (BP Ultimate). Druga, to przed
    > wyjazdem komp zgłosił mi spadek ciśnienia w oponie - było 1.5 bara, a
    > zazwyczaj trzymam 2 do 2.2. Teraz z racji dużego załadowania wozu
    > nabiłem 2.6 wszędzie. Może to jest te brakujące 0.5 litra? Wózek zrobił
    > się za twardy, więc zejdę do 2.2 zapewne.

    Tego u siebie nie odnotowywalem a mialem okres ze mialem krzywe felgi i czasem
    zamiast tych 2.2 mialem 1.3 a spalanie jakos drastycznie sie nie zmienialo.

    > Tyle wiem/pamiętam/zapisałem/obfotografowałem/nakłamałem i tak dalej ;)
    >
    > Acha, przy 170km/h na 8 biegu jest 2500rpm. Nie wiem czy to ma
    > znaczenie, ale jak popatrzeć na wykres mocy, to jesteśmy troszkę po
    > maksymalnym momencie, a w okolicy dosyć płasko na wykresie, więc można
    > przyjąć że to max. Idąc tym tropem, przy 140-150 powinno być maksymalnie
    > ekonomicznie. Opory mniejsze niż przy 160, a sprawność silnika już
    > bliska max. Dobrze myślę?

    Ten wykres wiele nie mowi. Dla mojego byl taki:
    https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Ran
    ge_Leaflet_2002.pdf

    I tam widac ze to popularne zalozenie ze trza sie trzymac miedzy szczytami jest nie
    do konca prawdziwe.
    Zreszta i to jest podane w g/kWh wiec i tak latwo przeliczyc nie daje sie.

    > No i najważniejsze - niestety nie wyszło to o czym pisałem, że przy 160
    > jest mniejsze spalanie niż przy 120 (szacunkowo). Może dlatego, że w
    > jedną stronę był duży ruch i paskudnie wietrznie (nie centralnie od
    > przodu, ale jednak), a w drugą stronę było spokojnie na drodze (było już
    > późno). Jak na takie warunki - i tak podejrzanie mała różnica moim zdaniem.

    Spokojna glowa. Jak pojedziesz autostrada bursztynowa to starczy 100km zrobic jedna
    predkoscia i dotankowac i kolejne 100km druga i ci wszystko wyjdzie.
    Tylko trzeba pamietac o dotankowaniu i tym zeby wogole nie zapomniec o tescie :)

    Dzieki za pamiec.

  • 132. Data: 2019-03-02 22:06:25
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Te pomiary zrobiles przy roznych predkosciach. Znaczy sie raz wolno raz szybko.
    > Zauwazylem ze komputry probuja przewidziec calkowite spalanie a to zazwyczaj jest
    uzyskiwane przy takiej mieszanej jezdzie.

    No tak, ale trasa zgadzała się wystarczająco dobrze, aby można było
    oprzeć na niej dalsze rozumowanie, moim zdaniem.

    > Tym sie nie przejmuj. Czasem wiater w plecy/oczy zmienia wynik o dobre 10-15% jak
    odpowiednio szybki.

    Jasne, ale tym razem w pyszczek, nie w plecka, więc brakujące 0.5 nie
    tłumaczy. Należało by wręcz zapytać dlaczego nie więcej.

> [...]
    do konca prawdziwe.
    > Zreszta i to jest podane w g/kWh wiec i tak latwo przeliczyc nie daje sie.

    Zrobiłem jeszcze jedną próbę. Jadąc pod górkę, dosyć długa, przełączyłem
    w manual i starałem się zaobserwować chwilowe spalanie jadąc tak, aby
    nie zmieniała się prędkość. Na wiele prób górki mi nie wystarczyło, ale
    zauważyłem, że skrzynia preferuje wysokie biegi, a jak wymuszam niższe,
    to spalanie rośnie. Więc moje założenie, że lepiej bliżej 2000rpm nie
    sprawdziło się. Skrzynia preferowała ~1200, a każda moja interwencja
    tylko pogarszała spalanie - choć niedużo. Lepiej się więc nie wtrącać :)
    To takie bardzo, bardzo zgrubne sprawdzenie.

> [...]
    > Tylko trzeba pamietac o dotankowaniu i tym zeby wogole nie zapomniec o tescie :)

    Raczej małe szanse - nie mam w tamtym kierunku żadnego klienta, a na
    wakacje wolę w dół - niewiele dalej, a cieplej. No i utopić się nie da ;)

    Swoją drogą - nie muszę tankować dla sprawdzenia. Dla mnie błędy poniżej
    2% we wskazaniach komp-rzeczywistość, to po pierwsze mistrzostwo świata,
    a po drugie i tak 2x lepiej niż by wystarczyło. Popatrz, jeżeli błąd był
    by 2x większy, to na 9 litrach oznacza to poniżej 0.3 litra różnicy!
    Ciekawe dlaczego tak dobrze to działa. W volvicy przekłamania zdarzają
    są na poziomie 1.5 litra, przy spalaniu w okolicach 8-9/100. To daje
    blisko 20% różnicy.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. też czuję, że to nie opony...

  • 133. Data: 2019-03-05 09:58:09
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-02-15 o 23:18, J.F. pisze:

    > Ale skoro uzasadnilem ze dotrysku wody nie ma, to pozostaje "wydaje mi
    > sie" :-)
    >
    > J.

    Zaraz zaraz.
    Ja coś czytałem o wtrysku wody w BMW.