  • 1. Data: 2009-04-18 14:43:19
    Temat: Paremetr CL w pamieci
    Od: "Tomek Banach" <b...@p...onet.pl>

    Dzień dobry,

    Kupiłem pamięć DDR2. W opisie mam dane 800mhz CL 5 a spd mi podaje dla
    tej czestotliwosci 6. Czy powinem reklamowac jako towar niezgodny z
    umowa ?

    Linki do aukcji i obrazek z danymi spd
    http://allegro.pl/item613457504.html
    http://img144.imageshack.us/img144/1886/ramh.jpg

    Tomek

  • 2. Data: 2009-04-18 14:56:54
    Temat: Re: Paremetr CL w pamieci
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek Banach" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gscp14$gh4$1@news.onet.pl...
    > Dzień dobry,
    >
    > Kupiłem pamięć DDR2. W opisie mam dane 800mhz CL 5 a spd mi podaje dla tej
    > czestotliwosci 6. Czy powinem reklamowac jako towar niezgodny z umowa ?

    Według mnie to tak.

  • 3. Data: 2009-04-18 15:41:29
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 18.04.2009 16:43, Tomek Banach pisze:
    > Kupiłem pamięć DDR2. W opisie mam dane 800mhz CL 5 a spd mi podaje dla
    > tej czestotliwosci 6. Czy powinem reklamowac jako towar niezgodny z umowa ?

    Zależy co jest w oficjalnych danych producenta modułu.

    Producenci czasem wpisują do SPD "gorsze" wartości, by zapew-
    nić prawidłowe funkcjonowanie modułów nawet na gorszych. W
    takich przypadkach osiągnięcie nominalnej wydajności wymaga
    ręcznego ustawienia parametrów pamięci.

    Jeżeli natomiast moduł faktycznie ma CAS Latency 6, a w opi-
    sie aukcji jest 5, to jest to wprowadzanie w błąd, bo pewnie
    z jakiegoś powodu kupowałeś taką a nie inną pamięć. Wtedy
    masz pełne prawo żądać zwrotu pieniędzy (aczkolwiek będziesz
    "w plecy" o przesyłkę).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-04-18 16:10:42
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Zależy co jest w oficjalnych danych producenta modułu.

    Zgódźmy się, w tym miejscu że nie powinno być rozbieżności między
    specyfikacją a wartością wpisaną do SPD. Znakomita większość użytkowników
    korzysta z tej drugiej, więc mają prawo uważać specyfikację za fałszywą.

> [...]
    >
    > Jeżeli natomiast moduł faktycznie ma CAS Latency 6, a w opi-
    > sie aukcji jest 5, to jest to wprowadzanie w błąd,

    A co to jest faktyczna wartość opóźnienia CAS? Zwłaszcza jeśli jest mierzona
    cyklami zegara.

  • 5. Data: 2009-04-18 20:42:22
    Od: Łukasz Ledóchowski <l...@t...pl>

    Tomek Banach wrote:

> [...]
    >
    > Kupiłem pamięć DDR2. W opisie mam dane 800mhz CL 5 a spd mi podaje
    > dla tej czestotliwosci 6. Czy powinem reklamowac jako towar niezgodny

    Czy na pamięci nie ma naklejki z jej parametrami? Nawet jeżeli nie ma
    to na pewno znajdują się dane identyfikujące jej model. Możesz go
    wpisać w google i znaleźć wartości deklarowane przez producenta. Być
    może sprzedawca, w wyniku pomyłki, podał nieprawidłowe dane pamięci. W
    takim wypadku reklamacja jest jak najbardziej uzasadniona.

    --
    Łukasz Ledóchowski
    GG:503647 l...@t...pl

  • 6. Data: 2009-04-18 21:35:46
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > nić prawidłowe funkcjonowanie modułów nawet na gorszych. W
    > takich przypadkach osiągnięcie nominalnej wydajności wymaga

    Z tego co ja widzialem to producenci czasem nie wpisuja do SPD trybow pracy
    wiazacych sie z koniecznoscia podniesienia napiecia zasilania. Najczesciej
    jest tak w pamieciach do OC wymagajacymi napiecia wyzszego niz 1.8V dla DDR2
    (czyli to nie jest ten przypadek).

> [...]
    > z jakiegoś powodu kupowałeś taką a nie inną pamięć. Wtedy
    > masz pełne prawo żądać zwrotu pieniędzy (aczkolwiek będziesz

    Wg. strony:
    http://www.adata.com.tw/EN/product_show.php?ProductN
    o=AD2800U
    to pamieci A-Data bez radiatora maja prawdopodobnie CAS Latency=6 co
    kwalifikuje sie:

    1. do zwrotu pamieci
    2. zazadania zwrotu wszelkich kosztów w tym wysyłki
    3. wystawienia oszustowi negatywa

    Zeby to stwierdzic potrzebne jest zdjecie tabliczki znamionowej tych modulów
    bo na zdjeciu z aukcji, dziwnym trafem, nie da sie rozczytac zadnych
    informacji.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 7. Data: 2009-04-25 08:40:44
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    MC pisze:

    > Zgódźmy się, w tym miejscu że nie powinno być rozbieżności między
    > specyfikacją a wartością wpisaną do SPD. Znakomita większość

    Ale *może* być.

    > użytkowników korzysta z tej drugiej, więc mają prawo uważać specyfikację
    > za fałszywą.

    Pamięci wyższej klasy nie są przeznaczone dla typowych użytkow-
    ników, którzy nie ruszają automatycznych nastaw.

    Tym bardziej, że czasem (nie mówię, że w tym przypadku) osiąg-
    nięcie tych "lepszych" parametrów wymaga podnoszenia napięcia,
    a tego automatycznie się już nie zrobi.

    > A co to jest faktyczna wartość opóźnienia CAS? Zwłaszcza jeśli jest
    > mierzona cyklami zegara.

    Faktyczna == deklarowana przez producenta.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 8. Data: 2009-04-25 11:09:08
    Od: "MC" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <R...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Ale *może* być.

    > Faktyczna == deklarowana przez producenta.

    Chodziło mi o opóźnienia które faktycznie jest w jednostkach czasu a potem
    przeliczane na cykle w zależności od szybkości taktowania. Te przeliczenia
    mają spore zaokrąglenia.

  • 9. Data: 2009-04-25 11:55:20
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    MC pisze:
    > Chodzi?o mi o op?nienia kt?re faktycznie jest w jednostkach czasu a potem
    > przeliczane na cykle w zale?no?ci od szybko?ci taktowania. Te przeliczenia
    > maj? spore zaokr?glenia.

    1) Włącz MIME, http://www.grush.one.pl/mime/

    2) Wiesz, w ten sposób to można dojść nawet do tego, że
    dany moduł może "faktycznie" mieć CL5, bo sprzedawca
    sprawdził, że mu super poprawnie działa na CL5 na ja-
    kiejś płycie. Ale nie o to chodzi przecież. Tak samo
    nie ma sensu zastanawianie się, czy przypadkiem CL nie
    powinno być podawane w jednostkach czasu :) (szczególnie,
    że SDRAM są pamięciami synchronicznymi i wszystkie ich
    parametry podaje się wyłącznie w cyklach zegarowych).

    Jest specyfikacja producenta i będzie ona miała jakiś mar-
    gines bezpieczeństwa oczywiście. Tej specyfikacji trzeba
    się trzymać.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 10. Data: 2009-04-25 13:00:01
    Od: "MC" <m...@o...pl>

    > 2) Wiesz, w ten sposób to można dojść nawet do tego, że
    > dany moduł może "faktycznie" mieć CL5, bo sprzedawca
    > sprawdził, że mu super poprawnie działa na CL5 na ja-
    > kiejś płycie. Ale nie o to chodzi przecież.

    Ta superpoprawność może wynikać z trzech czynników. Bardziej stabilnych
    warunków pracy (dokładnejszy zegar i napiecie, lepszy kontroler) oraz
    wolniejszy zegar i wyższe napiecie. Pierwszy czynnik jest korzystny, ale dwa
    pozostałe nie bardzo. To tyle tytułem uzupełnienia.

> [...]
    > że SDRAM są pamięciami synchronicznymi i wszystkie ich
    > parametry podaje się wyłącznie w cyklach zegarowych).

    Dalej się nie rozumiemy. Synchronizacja w RAM-ie dotyczy interfejsu.
    Natomiast sama pamięć odpowiada po jakimś czasie na wydane polecenie
    niezależne od tego jak jest taktowane jej otoczenie. A jak powstaje taka
    liczba jak CL? Jest zaokrągleniem w górę ułamka który się bierze z
    przeliczenia tego czasu reakcji na cykle zegara.
    W czasach, kiedy można ustawiać taktowanie z dokładnością do pojedynczego
    procenta zapisywanie tylko kilku (w tym wypadku trzech) z wielu możliwych
    wartości do SPD jest anachronizmem. O wiele praktyczniej byłoby podać te
    opóźnienia w jednostkach fizycznych, które każda płyta przeliczałaby sobie
    na aktualne taktowanie.

    > Jest specyfikacja producenta i będzie ona miała jakiś mar-
    > gines bezpieczeństwa oczywiście. Tej specyfikacji trzeba
    > się trzymać.

    Jak rozumiem, to nie jest rada dla overclockerów.