  • 1. Data: 2010-07-23 15:41:45
    Temat: Podłączenie maszyny 15kW
    Od: TheStachoo <...@...3>

    Witam

    Nie wiem czy to odpowiednia grupa, ale nie znalazłem bardziej tematycznej.
    Potrzebuję podłączyć maszynę 15kW (silnik). Kabel ma mieć ok. 10m.
    Fachowiec doradził 5x4mm, ale lepiej 5x6mm - nie mnie wole się upewnić.

    --
    TheStachoo

  • 2. Data: 2010-07-24 11:49:50
    Temat: Re: Podłączenie maszyny 15kW
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 23 Jul 2010 17:41:45 +0200, TheStachoo napisał(a):

> [...]
    > tematycznej. Potrzebuję podłączyć maszynę 15kW (silnik). Kabel ma mieć
    > ok. 10m. Fachowiec doradził 5x4mm, ale lepiej 5x6mm - nie mnie wole się
    Jeszcze bys tak napiecie silnika podal. 410VAC?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 3. Data: 2010-07-24 11:52:26
    Od: Kit <n...@n...com>

    W dniu 2010-07-23 17:41, TheStachoo pisze:
> [...]
    > Potrzebuję podłączyć maszynę 15kW (silnik). Kabel ma mieć ok. 10m.
    > Fachowiec doradził 5x4mm, ale lepiej 5x6mm - nie mnie wole się upewnić.

    A jaki to silnik AC czy DC i po co pięć żył w kablu? Ten silnik musi
    mieć tabliczkę znamionową więc możesz sprawdzić wartość prądu
    znamionowego, dla przekroju 4mm^2 obciążalność prądową przyjmuje się na
    poziomie 25A a dla 6mm^2 31A. Jeżeli to silnik indukcyjny AC to
    pamiętaj, że prąd podczas rozruchu bezpośredniego może mieć wartość do 8
    razy większą od prądu znamionowego.

  • 4. Data: 2010-07-24 13:10:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 13:52:26 +0200, Kit wrote:
    >A jaki to silnik AC czy DC i po co pięć żył w kablu?

    Trzy fazy, zero [silnikowi w zasadzie niepotrzebne] i przewod
    ochronny. Taka teraz norma.

    >Ten silnik musi
    >mieć tabliczkę znamionową więc możesz sprawdzić wartość prądu
    >znamionowego, dla przekroju 4mm^2 obciążalność prądową przyjmuje się na

    jesli ma 15kW, to 25A na faze bedzie w sam raz ..

    >poziomie 25A a dla 6mm^2 31A. Jeżeli to silnik indukcyjny AC to
    >pamiętaj, że prąd podczas rozruchu bezpośredniego może mieć wartość do 8
    >razy większą od prądu znamionowego.

    Ale tez kable wytrzymuja spore przeciazenia przez krotki czas.

    J.

  • 5. Data: 2010-07-24 13:13:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 13:49:50 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Jeszcze bys tak napiecie silnika podal. 410VAC?

    Miedzyfazowe ? Pewnie tak. Ale wtedy sie i prad inaczej liczy.

    trojkat czy gwiazda - 15kW -> 5kW/faze -> 22A * 230V ->
    ~25A, w zaleznosci od cos fi ..

    J.

  • 6. Data: 2010-07-24 13:55:19
    Temat: Re: Podłšczenie maszyny 15kW
    Od: Kit <n...@n...com>

    W dniu 2010-07-24 15:10, J.F. pisze:

    > Trzy fazy, zero [silnikowi w zasadzie niepotrzebne] i przewod
    > ochronny. Taka teraz norma.

    Czy znane jest uzasadnienie stosowania kabli z przewodem neutralnym do
    zasilania silników? Pytam z ciekawości bo to brzmi jak prezent dla
    producentów miedzi.

    > jesli ma 15kW, to 25A na faze bedzie w sam raz ..

    Tak, 4mm^2 daje spory zapas.

    > Ale tez kable wytrzymuja spore przeciazenia przez krotki czas.

    Żyły kabli tak, ale już niekoniecznie izolacja kabli.

  • 7. Data: 2010-07-24 18:02:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 15:55:19 +0200, Kit wrote:

    >Czy znane jest uzasadnienie stosowania kabli z przewodem neutralnym do
    >zasilania silników? Pytam z ciekawości bo to brzmi jak prezent dla
    >producentów miedzi.

    Silnikowi wlasciwemu na nic, ale osprzetowi sie przydaje.
    Stycznikom, regulatorom itp. One co prawda moga byc i na 400V, ale
    czasem wygodniej miec 230 pod reka.

    >Żyły kabli tak, ale już niekoniecznie izolacja kabli.

    Zanim zimne zyly sie niebezpiecznie rozgrzeja to chwila czasu mija, a
    w miedzyczasie sie silnik rozpedzi. No ale mozna dac grubszy kabel i
    miec rezerwe na czeste rozruchy w upalne lato :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-07-24 21:05:47
    Temat: Re: Podł?czenie maszyny 15kW
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Zanim zimne zyly sie niebezpiecznie rozgrzeja to chwila czasu mija, a
    > w miedzyczasie sie silnik rozpedzi. No ale mozna dac grubszy kabel i
    > miec rezerwe na czeste rozruchy w upalne lato :-)

    No i na wypadek zwarcia w silniku i dobrze zalicowanych bezpieczników :)

  • 9. Data: 2010-07-25 06:33:01
    Od: Kit <n...@n...com>

    W dniu 2010-07-24 20:02, J.F. pisze:

    > Silnikowi wlasciwemu na nic, ale osprzetowi sie przydaje.
    > Stycznikom, regulatorom itp. One co prawda moga byc i na 400V, ale
    > czasem wygodniej miec 230 pod reka.

    Zrozumiałem, że normy wymagają doprowadzenie do puszki przyłączeniowej
    silnika kabla z przewodem neutralnym, ale to chodzi o szafę sterowniczą?
    Z punktu widzenia ekspoloatacji i bezpieczeństwa wydaje mi się, że
    lepiej jest zastosować trafo 400V/230V i mieć dodatkowo separacje
    galwaniczną obwodu sterowniczego.

  • 10. Data: 2010-07-25 08:59:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Jul 2010 08:33:01 +0200, Kit wrote:

    >Zrozumiałem, że normy wymagają doprowadzenie do puszki przyłączeniowej
    >silnika kabla z przewodem neutralnym, ale to chodzi o szafę sterowniczą?

    Raczej PE. Silnik metalowy, to trzeba pod PE podlaczyc, i zapewne
    norma tego wymaga.

    A neutralny to jak ci wygodniej. Silnik czesto jest w maszynie
    jakiejs, albo ma pewne elementy "na sobie".

    >Z punktu widzenia ekspoloatacji i bezpieczeństwa wydaje mi się, że
    >lepiej jest zastosować trafo 400V/230V i mieć dodatkowo separacje
    >galwaniczną obwodu sterowniczego.

    Tak czy inaczej - "gniazdko mocy" czy jak kto woli "trojfazowe" ma
    teraz piec stykow.

    Z ciekawosci to zajrzalem do katalogu telefoniki, pierwsza pozycja w
    rozdziale - kable w oslonie gumowej do silnikow glebinowych - sa tylko
    3 i 4 zylowe. A dalej wersje 5 zylowe tez sa dostepne.

    J.