  • 81. Data: 2019-06-22 13:36:54
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-20 o 14:38, Mateusz Viste pisze:

    > Tymczasem akcje Ursusa stoją po 0.797 zł. :)

    http://wyborcza.biz/Gieldy/1,132329,24492614,gpw-zmi
    ana-dokladnosci-krokow-notowania-akcji-i-na-rynku-te
    rminowym.html

    Warszawa, 25.02.2019 (ISBnews) - Giełda Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie
    zmienia kroki
    notowania dla akcji, funduszy typu ETF, kontraktów terminowych na akcje i kursy
    waluty od 4 marca
    2019 r. Kursy tych instrumentów będą określane z dokładnością do czterech miejsc po
    przecinku
    (0,0001 zł), podała Giełda

    ...czyli jednostką jest tutaj 1/100 grosza.

    Czasem praktyczne jest pamiętanie liczb zmiennoprzecinkowych jako ułamków -
    oddzielnie
    licznika i mianownika (typu całkowitego). Tak robi np. VirtualDub (do przetwarzania
    filmów) przy zapamiętywaniu parametrów strumienia video.

    P.

  • 82. Data: 2019-06-22 14:47:01
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-20 o 20:39, Janusz pisze:

    > Masz teoretycznie rację ale to jakiego typu zmiennej używasz zależy od języka

    Można jeszcze użyć typu decimal (np. w C#), który pamięta liczby
    w układzie dziesiętnym i nie ma problemów z zaokrągleniami
    liczby 0.1. Obliczenia są znacznie wolniejsze niż dla double
    (są realizowane programowo, a nie sprzętowo).

    P.

  • 83. Data: 2019-06-23 14:57:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 20 Jun 2019 12:38:12 GMT, Mateusz Viste napisał(a):
    > Tymczasem akcje Ursusa stoją po 0.797 zł. :)

    Ciekawe, czy pamietaja na float, double, czy na int w 0.1gr :-)

    J.

  • 84. Data: 2019-06-25 21:25:30
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-18 17:20, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > trzeba skończyć "półroczny zaawansowany wykład z analizy numerycznej".
    > Otóż staram się> wyjaśnić że nie, bo do tego wystarczy być średnio rozgarniętym
    > człowiekiem i poświęcić jeden wieczór na zrozumienie (na podstawie ogólno-
    > dostępnej dokumentacji) czym jest float, jak działa i dlaczego to nie
    > jest żadne uniwersalne narzędzie. No powiedzmy dwa wieczory, jeśli
    > wliczyć w to zabawę z kompilatorem i sprawdzenia jak taki float reaguje w
    > praktyce i w jaki sposób jest przechowywany w pamięci. Ok, niech będą 3
    > wieczory, żeby jeszcze zerknąć do kilku projektów OSS jak oni korzystają

    Powyzsze podejscie _kompletnie_ dyskwalifikuje Cie jako uzytkownika
    liczb float. Ba! Dyskwalifikuje Cie jako programistę.
    (niewazne czy samouka czy nie).
    PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza o
    float...

    AK

  • 85. Data: 2019-06-25 21:32:56
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-19 09:03, Mateusz Viste wrote:

    > I to jest argument z tym, by nigdy nie zakładać że typ zmiennej jest
    > najwęższy możliwy? Naprawdę nie rozumiem, co próbujesz przekazać.
    >
    > Miej litość nad głupszym kolegą i podkręć proszę jasność.

    To, ze przyjecie takiego zalozenia czyni ten kod (jak najbardziej
    zgodny z tym zalozeniem) _zwyczajnie bledny_ !
    Jesli nie wiesz dlaczego, to Ci zwyczajnie wspolczuję.

    AK

  • 86. Data: 2019-06-25 21:37:48
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-19 11:35, J.F. wrote:

    > No ale liczby dziesietne ludzie uzywaja nagminnie

    I co z tego?
    "Problemy" z liczbami fp kompletnie nie zaleza od ich podstawy.

    AK

  • 87. Data: 2019-06-25 21:48:04
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-19 11:45, J.F. wrote:
    > Użytkownik "AK"  napisał w wiadomości grup

    > Bez znaczenia - problem ciagle ten sam.

    Nie. Obliczenia posrednie (wewnetrznie robione na np 80 bitach)
    sa dokladniejsze, wiec koncowy wynik tez (lepiej/dokladniej
    obcinany/zaokraglany)

    > Nawiasem mowiac - czy mi sie wydaje, czy ten format 80-bit jest po
    > cichutku wycofywany ?

    A nie wiem. I.. chce nie wiedziec.
    Ba! Wlasnie umiejetnosc poslugiwania sie fp polega na..
    "nicniewiedzeniu" o ich faktycznej reprezentacji.

    > Nie, ale czesto ulatwia.

    Tak, ale w przypadku "surowych" dziesietnych czyli nie bedacych
    wynikiem/uczestniczacych w obliczeniach. A ilez takich?
    Nawet w bankowosci dosc malo.

    > A kto zgarnial "cwierccentowki Dextera" ? :-)

    Jamci... :)

    > Ze wspomnien starszego informatyka ... bankowego.
    > "Fortran, co to za g* jest.  Klient ma na koncie 25.60, przychodzi  mu
    > 74.40,
    > i na koncie ma 99.999996
    > Przeszlismy na podwojna precyzje. To teraz ma
    > 99.999999999954
    > "
    Zgoda, jeno cus mi sie wydaje ze to dosc mlody osesek psioczyl na ten
    Fortran ;)

    AK

  • 88. Data: 2019-06-25 21:51:20
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-19 13:40, Mateusz Viste wrote:

    > A na problem - mimo że powszechnie znany - jednak ciągle nadziewają się
    > nowi. Dziwne, że w banku (wydawałoby się, poważnej instytucji) w to
    > wpadają.

    Ci co sie znaja (starzy) to sie _nie nadziewaja_.
    Nadziewaja sie nieodmiennie dzisiejsi MWzDM :(

    > Ciekawostka - GnuCash z tego powodu wiele lat temu zrezygnował z float na
    > rzecz stałego przecinka: http://www.gnucash.org/docs/v1.6/C/t7204.html

    A co mi k... z roznica? :)
    Jak juz to wazniejsza jest dlugosc mantysy.

    AK

  • 89. Data: 2019-06-25 21:53:54
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-19 21:51, KLoSS wrote:
    > Nowi jak nowi, ale żeby wojsko... I niestety były ofiary.
    >
    > http://www-users.math.umn.edu/~arnold//disasters/pat
    riot.html

    O ja pie.. To niemozliwe (urban legend?).
    Przecie to zakrawa na zwykłe nieuctwo :(

    AK

  • 90. Data: 2019-06-25 21:58:05
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-06-20 02:52, Pszemol wrote:

    > W konkretnych zastosowaniach przemysłowych? Embedded?
    > Bardzo dużo.

    I tam. FP w dzisiejszych embeded prockach i kompierach tez sa
    juz dostepne i moga byc uzywane.

    > A co ma koprocesor tutaj do rzeczy?

    A to ze dzisiaj koprocesor moze szybciej policzyc floaty niz procesor
    inty.

    AK