    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Date: Sat, 10 Feb 2024 01:43:26 GMT

    On 2024-02-09, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > W tysiącach postów na necie, kiedy filesystem ulega bezpowrotnemu
    > zniszczeniu w wynku uszkodzenia zupełnie przypadkowych miejsc, nawet
    > tych read-only.

    Muszę poczytać.

    > Ogólnie nagłe wyłaczenie karty SD powoduje randomiczne uszkodzenia, o
    > ile karta nie jest zaprojektowana "jak dysk" (zwiazane to jest z
    > algorytmami wear-leveling). W 2010 cieżko było znaleźć kartę, w której
    > nagłe wyłaczenie gwarantuje brak uszkodzeń, w grę wchodziły tylko kilka
    > modeli przetestowanych przez społeczność jako "bezpieczne" i to raczej
    > na zasadzie "ta się nie psuje".

    I nic się tu nie zmieniło?

    > Ja osobiście lutowałem kodensator na zasilaniu (w pi), co powodowało, że
    > powoli opadajace zasilanie samoczynnie przesatwiało kartę w stan "stop"
    > i pozwalało dokończyć operacje relokacji bloków (brownout). Na wiele
    > dziadowskich kart pomogło.
    >
    > Masz kartę, która nie kłamie. Być może obecnie jest ich więcej. Pewne
    > znaczenie ma też fakt, że karty SD mają dwa piny dłuższe.

    To były wszystko jakieś standardowe kingstony, sandiski, lexary.
    Pracowały w kamerach poklatkowych na bazie RPi, 24/7 przez jakieś 4
    lata. Mniej lub bardziej przypadkowych wyłączeń było pewnie dobre kilka
    tuzinów. Fakt, że zaprojektowałem całość tak, że gro operacji dyskowych
    odbywała się w ramdysku, ale i tak cały system siedział na tych kartach
    (np. /var), a mówisz, że i ro się potrafi uszkodzić.

    A to jest efekt powtarzalny? Tzn. da się jakoś odtworzyć takie
    uszkodzenie?

    > Laptop, do którego to idzie, to wersja pancerna. Przeznaczony do pracy
    > na budowie.
    >
    > Ale przywalenie w futrynę to norma w każej sytuacji, kiedy musisz go
    > nosić. Na przykład lecisz na spotkanie w innym pomieszczeniu.
    >
    > Mam używany, biznesowy, który ma obudowę metalową. Wszystkie narożniki
    > są uszkodzne, powgniatane. Nie moja to sprawka, ale wiem gdzie go
    > użytkowano. W normalnym korpo.

    To moje jest chyba nienormalne, albo mamy mniej klaustrofobiczne
    wnętrza. U nas są wszystkie głownie podrapane.

    --
    Marcin