  • 11. Data: 2010-12-08 20:45:17
    Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
    > Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc
    > wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
    > Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a
    > prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest
    > na pokladzie, hydrauliki nie ma.

    pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
    Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
    miał cisnienie w układzie.
    A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz ile
    razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie okazac,
    ze ... zrobi sie problem.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 12. Data: 2010-12-08 20:46:03
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-08 20:41, MarcinJM pisze:

    > Dlatego odpada: sprezarka, zbiornik, chocby najmniejszy, silownik i robi
    > sie spore wyzwanie.

    I masa, a to chyba tez wazny czynnik?
    Wychodzi na to, ze jedynie elektryczne rozwiazanie wchodzi w gre.

    --
    Karolek

  • 13. Data: 2010-12-08 20:46:51
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:

    > Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)

    Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
    A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
    zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
    rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/

    > Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
    > Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?

    bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
    samego patrzenia na to.
    Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy

    > Czego życzę :-)

    A dziekuje :)

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 14. Data: 2010-12-08 20:52:46
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-08 20:46, MarcinJM pisze:

    > A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
    > zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
    > rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/

    Bez sensu, musza byc kola zebate z prostymi zebami, a w zwyklej skrzyni
    takich nie masz.
    Mowiac krotko, nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci
    obrotowych, a majac proste zeby wbijesz.
    Czyli taka nauka to o kant dupy.

    > bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
    > samego patrzenia na to.
    > Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy

    A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
    Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
    Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
    podstawie tych oryginalnych?

    --
    Karolek

  • 15. Data: 2010-12-08 20:54:09
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

> [...]
    >
    > pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
    > Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz

    Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
    diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.

    > A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
    > ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
    > okazac, ze ... zrobi sie problem.

    Tez moze byc, ale tego nie da sie wyliczyc, to musze zbadac.
    Z tym, ze ile trwa zmiana biegu? pol sek.? 100zmian = 50 sek. Mysle, ze
    mogloby to dac rade. Tym bardziej, ze w gore daje rade bez sprzegla,
    problem jest, gdy trzeba biegi zbijac i hamowac.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 16. Data: 2010-12-08 20:57:39
    Od: Adam 'Chloru' Drzewososki <k...@c...net>

    > Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)

    Musialbym sprzedac 2-3 takie auta jak mam ... a posiadam tylko jedno ;)

    > A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
    > zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
    > rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/

    Za młodu w DFie udawało mi się zmieniać biegi bez sprzegła. Potem w
    drozszych autach nie próbowałem bo mogłaby to być droga nauka.

    > bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
    > samego patrzenia na to.

    Panie to sie psuje? Psują to się jabłka, to się pierdoli. ;)

    Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net

  • 17. Data: 2010-12-08 21:14:20
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm

    myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno bawiłem
    się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok 50ms na
    odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w sieciach
    przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),

    brat

  • 18. Data: 2010-12-08 21:25:48
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze:

> [...]
    > 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w
    > sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),

    Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
    hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 19. Data: 2010-12-08 22:16:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM wrote:
    >Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
    >strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
    >Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?

    Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
    Ale to bylaby wielka cewa.

    Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
    Moze wspomaganie kierownicy ?

    J.

  • 20. Data: 2010-12-08 22:23:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 08 Dec 2010 20:39:44 +0100, MarcinJM wrote:

    >Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
    >byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.

    Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
    wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
    1000N * 0.03m/0.1s = 300W.

    Pneumatyka i hydraulika moga miec stosowny akumulator.

    No i jeszcze drobiazg - w niektorych samochodach silownik sprzegla
    jest hydrauliczny przeciez. Widac daje rade - przynajmniej od strony
    wykonawczej.

    A tak swoja droga - przeciez serwo hamulca ma chyba takie parametry, a
    w srodku ma raptem dwa zaworki.

    J.