  • 11. Data: 2017-03-16 07:06:55
    Temat: Re: Prędkość przepływu oleju w układziue smarowania
    Od: Slawek h <s...@g...com>

    Wydajność to jedno, a przepływ jak olej dotrze do wszystkich zakamarków to drugie

  • 12. Data: 2017-03-16 09:49:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 15 Mar 2017 23:06:55 -0700 (PDT), Slawek h napisał(a):

    > Wydajność to jedno, a przepływ jak olej dotrze do wszystkich zakamarków to drugie

    Jak pompa ma wydajność tych 27l/min przy 3000 kiedy dopiero otwiera się
    zawór upustowy, to mniej więcej taka ilość oleju idzie w silnik.

    Tylko oczywiście smarowanych jest wiele rzeczy, więc tą wydajnością dzielą
    się wszystkie elementy silnika.

  • 13. Data: 2017-03-16 10:18:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    et...

> [...]
    >zawór upustowy, to mniej więcej taka ilość oleju idzie w silnik.

    >Tylko oczywiście smarowanych jest wiele rzeczy, więc tą wydajnością

    Hm ... jakos nie bardzo wierze, aby przez panewki moglo tyle
    przeplynac, czy nawet przez tryskacze na krzywki.
    Moze jednak ten zawor upustowy otwiera sie wczesniej ?
    Czy moze tam jeszcze natrysk na tloki jest ?

    Nawiasem pytajac:
    a) jaki tam kanal olejowy z pompy ? bo tak licze, ze przy przekroju
    1cm^2 predkosc musialaby byc 4.5m/s.
    Troche duzo mi sie wydaje, ale moze rozgrzany olej pod pewnym
    cisnieniem tyle potrafi

    b) pompa tam typowa - zebata z pierscieniem na wale ? jakich wymiarow
    ?
    bo tak licze, ze przy 3000 rpm to predkosc obwodowa zebow jest ok
    7.5m/s (przy 5cm srednicy).
    co w miare pasuje do predkosci kanalu.
    Ale co sie dzieje na zimnym silniku, gdy olej jeszcze gesty ?
    Proznia ?

    J.

  • 14. Data: 2017-03-16 13:35:47
    Od: Slawek h <s...@g...com>

    już Ci mówię bo mierzyłem, do filtra leci kanał o średnicy 12mm a za filtrem jest już
    8mm i dalej się rozdziela na mniejsze

  • 15. Data: 2017-03-16 13:57:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Moment otwarcia zaworu przelewowego na pompie mozna zauwazyc jak wkrecic manometr
    zamiast czujnika cisnienia. Jak zwiekszac obroty to cisnienie bedzie roslo od 0,2-0,8
    atmosfery na wolnych obrotach i gdzies przy tysiacu przestanie rosnac. Po zwiekszeniu
    obrotow bedzie dalej roslo ale minimalnie. Predkosc obrotowa silnika ma niewielki
    wplyw na cisnienie i ilosc pompowanego w magistrale oleju bo ilosc oleju jaka
    przelatuje przez uklad zalezy od wielkosci luzow i gestosci oleju. Mialem kiedys do
    czynienia z samochodem w ktorym w silniku nie bylo pompy oleju. Rozpryskowo byl
    smarowany. Pompy wody tez nie bylo bo obieg byl grawitacyjny. Mial wtedy z
    piecdziesiat lat i jezdzil. I nawet hamowal a mial hamulce na linki.

  • 16. Data: 2017-03-16 18:47:48
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 16 Mar 2017 10:18:31 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > przeplynac, czy nawet przez tryskacze na krzywki.
    > Moze jednak ten zawor upustowy otwiera sie wczesniej ?

    No do tych 2500-3000rpm ciśnienie cały czas rośnie.

    > Czy moze tam jeszcze natrysk na tloki jest ?

    Jest natrysk na i na tłoki.
    Do tego VTEC sterowany ciśnieniem oleju.
    Olej doprowadzony do 24 krzywek zaworowych i ich rolek które jeżdżą po nich
    od góry.

> [...]
    > cisnieniem tyle potrafi
    >
    > b) pompa tam typowa - zebata z pierscieniem na wale ? jakich wymiarow

    Taka: http://www.razid.com/images/quickening/coatings/wpc_
    oil_pump_4.jpg
    Wymiarów to nie znam, ogólnie taka dość duża.

> [...]
    > 7.5m/s (przy 5cm srednicy).
    > co w miare pasuje do predkosci kanalu.
    > Ale co sie dzieje na zimnym silniku, gdy olej jeszcze gesty ?

    Raczej nie - jak uruchamiam na zimnym to mam 6 bar nawet na wolnych
    obrotach.
    Wtedy jest wydajność niby 5l/min (albo i mniej, bo zawór upustowy pewnie od
    razu otwarty), więc nie tak źle.
    Co by się działo przy 8000 i zimnym oleju to starałem się nigdy nie
    sprawdzać :)

  • 17. Data: 2017-03-17 11:44:56
    Od: Slawek h <s...@g...com>

    Moja pompa oleju jest tego typu
    http://allegro.pl/pompa-oleju-1-2-16v-opel-corsa-c-d
    -agila-z12xep-i6740327113.html

    Ja mam pytanie do Zenka.
    Jak mierzę ciśnienie oleju to mam dośc duże (tak mi sie wydaje) ciśnienie oleju.
    Po podróży około 50km, nie wiem na ile olej jest w stanie w taka pogodę się rozgrzać
    to otrzymuję
    na jałowym 3Bary
    na 3 około 5Barów
    a tak koło 4tyś to 5,5Bara
    W instrukcji na jałowym 1,5Bara.
    Nie ma szlamu, pompa była nówka, zaworek przelewowy sprawny

    O co chodzi tu z tym ciśnieniem?

  • 18. Data: 2017-03-17 14:04:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niewielki wzrost cisnienia ze wsrostem obrotow jest czyms normalnym, tak musi byc.
    Jak cisnienie jest mierzone zaraz za pompa i fabryka podaje ze cisnienie na wolnych
    obrotach ma byc polowa tego co zmierzyles to znaczy ze albo wspolpracujace elementy
    sa bardzo dobrze spasowane, luzy minimalne i nke ma ktoredy olej uciekac. Albo jest
    cos przytkane. U ludzi nazywa sie to odkladaniem cholesterolu. Zbieznosc stu
    procentwa. Zweza sie swiatlo przewodu, rosnie cisnienie, a na koncu zawal albo udar.

  • 19. Data: 2017-03-17 14:13:29
    Od: Slawek h <s...@g...com>

    Mam nowe panewki, ogólnie silnik po remoncie.
    A to nie jest tak że nawet jak luzy małe to powinno uciekać przez zawór upustowy?
    Nie wiem czy to jet w pełni współbieżne, ale czy jak zawór otwiera się przy 4,5Barach
    to od razu znaczy że takie ciśnienie jest max? Czy on nie ma swojej przepustowości
    również?

  • 20. Data: 2017-03-17 14:31:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tak to powinno dzialac. Im mniejsze luzy tym wiecej przez zawor powinno wyleciec. Na
    niskich obrotach wydajnosc pompy zbyt mala zeby uroslo cisnienie otwierajace zawor.