  • 41. Data: 2017-05-30 19:11:51
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Przypuszczam, że nawet bez procka da się to zrobić. Temat nie wydaje się
    > skomplikowany. Serwomechanizmy też bez procka działają. W tym przypadku
    > mamy do czynienia z czymś podobnym z tą różnicą, że prędkość obrotową
    > potraktujemy jako wychylenie serwomechanizmu. Im większa różnica
    > żądanych obrotów / faktycznych obrotów, tym większa korekta wypełnienia
    > PWM. Żadna matematyka nie jest tu potrzebna.

    Niestety jest potrzebna. Czysty regulator proporcjonalny słabo działa w
    układach inercyjnych.

  • 42. Data: 2017-05-30 19:14:03
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-05-29 09:27, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zatrzymany? Oczywiście, że szarpnie - co miałoby go powstrzymać?

    To będzie prąd zatrzymania (czy jak się tam on nazywa). Nie prąd
    "jałowy" pomimo, że faktycznie będzie on jałowy.

  • 43. Data: 2017-05-30 19:25:29
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-05-29 02:43, Marek S wrote:

> [...]
    > są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.

    > Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
    > niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
    > możliwości) nie zatrzymał.

    > Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
    > mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
    > zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
    > sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość

    Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?

    Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
    napięciem jak smród za gaciami.

    Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
    prądu w czasie rzędu milisekund.

    > Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
    > obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
    > obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
    > wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
    > przekroczył on wartości maksymalnych.

    Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
    Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
    momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego. Przy wyższych
    obrotach kompensuje to inercja.

  • 44. Data: 2017-05-30 21:58:07
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-05-30 15:03, Adam Wysocki wrote:

    > Ale skad ona czerpie informacje o obrotach? Jakos stabilizacja napiecia
    > mnie nie przekonuje... czy naprawde stabilizacja napiecia wystarczy do
    > utrzymania stalych obrotow na zmiennym obciazeniu, bez zadnej informacji
    > o obrotach?

    A skąd brały informacje o obrotach stabilizatory w starych kaseciakach?

  • 45. Data: 2017-05-30 22:57:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z SEM wirnika.

  • 46. Data: 2017-05-31 09:59:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2017-05-30 15:03, Adam Wysocki wrote:

    >A skąd brały informacje o obrotach stabilizatory w starych
    >kaseciakach?

    W bardzo starych ? Z napiecia indukowanego w wirniku.
    Silnik DC w pierwszym przyblizeniu to dosc prosty miechanizm.

    Potem japonce wpadly na sile odsrodkowa - na wirniku byl styk, i jak
    obroty byly za duze, to sie otwieral i odlaczal jedno uzwojenie.

    J.

  • 47. Data: 2017-05-31 11:49:35
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Po prostu przeczytaj pdf'a. To nie jest stabilizacja napięcia! I działa
    > bardzo dobrze (mówimy o TPIC2101, jak rozumiem).

    Juz doczytalem, i PDF-a i http://ep.com.pl/files/6532.pdf.

    Dobrze mi sie wydaje, ze to po prostu kontroler PWM, a kontrola napiecia
    drenu (majac rezystor miedzy zrodlem a masa) jest tylko w celu wykrycia
    przeciazenia?

    To znaczy, ze nie ma regulacji obrotow, a jedynie regulacja wypelnienia
    PWM, tak?

    Jaka jest przewaga tego ukladu nad zwyklym generatorem PWM na 555, jesli
    chodzi o regulacje (pomijajac soft-start, LPF i kontrole przeciazenia)?
    To, ze zwieksza wypelnienie wraz ze spadkiem Vbat? Czy to naprawde az tyle
    daje w kwestii utrzymania stalych obrotow?

    Czy ten uklad jest bardzo wrazliwy na wartosci elementow? Chcialbym troche
    je zmienic, Rosc zrobic 43k (wtedy f=21.1kHz), rezystor na CCS 27k
    (Iccs=102uA), rezystory szeregowe z auto i man zamiast 499R dac 470R. Do
    tego dzielnik miedzy Aref i ILR 39k + 10k, zeby zabezpieczenie dzialalo
    przy 10A.

    Regulacja w trybie MAN jak rozumiem jest od zera (gdy potencjometr zwiera
    oba wejscia), zgadza sie?

    Czy po wykryciu overcurrent i dwoch probach automatycznego uruchomienia
    silnika trzeba rozlaczyc na chwile MAN z Vbat, zeby sprobowal ruszyc znowu
    (czyli potrzebuje dodatkowego przycisku "reset")? Tak sie wydaje po
    lekturze PDF-a, ale wole sie upewnic...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 48. Data: 2017-05-31 11:54:06
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pcimol <...@...com> wrote:

    > A skąd brały informacje o obrotach stabilizatory w starych kaseciakach?

    No wlasnie, skad? Enkoder? Back-EMF?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 49. Data: 2017-05-31 12:52:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Juz doczytalem, i PDF-a i http://ep.com.pl/files/6532.pdf.

    Zastanawia mnie tez jedna rzecz - czemu w tym ukladzie mierzy sie napiecie
    na drenie, a nie napiecie na zrodle (czyli na rezystorze pomiarowym)? Czy
    odczyt nie bylby wtedy dokladniejszy? Czy mozna podlaczyc to wejscie do
    zrodla, zamiast do drenu, czy spowoduje to problemy, bo np. uklad
    spodziewa sie ILS > ILR gdy tranzystor jest zatkany (i np. stad ten 100k
    od AREF do ILS)?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 50. Data: 2017-05-31 14:59:11
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 23:00, SnCu pisze:
    > No to w silniku DC to jest zupełnie inna sprawa, bo jego trzeba w zasadzie zasilać
    prądem stałym, a
    > przynajmniej jednokierunkowym z PWM. To jest coś innego niż falownik, bo przy
    falowniku chodzi o
    > wytworzenie przebiegu przemiennego, a w PWM tylko regulujemy średnią wartość
    napięcia stałego - to w
    > tym przypadku indukcyjność uzwojeń działa na korzyść, bo wygładza napięcie.

    Indukcyjność "wygładza" prąd a nie napięcie. Moment silnika DC jest proporcjonalny do
    prądu wirnika,
    więc im większe tętnienia prądu to i większe tętnienia momentu.

    > Na silnikach komutatorowych to ja się za bardzo nie znam, z teorii wiem, że większe
    obroty uzyskuje
    > się przez osłabienie pola wzbudzenia, a to również będzie obserwowane jako
    zwiększenie mocy.

    Gdy odwzbudzamy silnik to nie ma on większej mocy. Moment silnika zależy
    proporcjonalnie od
    strumienia wzbudzenia. Przy momencie obciążenia znamionowym i prędkości powyżej
    znamionowej, prąd
    silnika wzrośnie powyżej znamionowego (aby utrzymać moment znamionowy), jak to się
    skończy to wiadomo...
    Zresztą dla dowolnego silnika panuje zasada, że do prędkości znamionowej powinno się
    sterować tak
    aby moment silnika był stały, a powyżej prędkości znamionowej stała moc.