  • 1. Data: 2017-05-21 21:23:45
    Temat: Ładowanie pakietu 4 szt NiMN z 5V - jak?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    U chińczyków kupiłem małemu robota BB-8 zdalnie sterowanego (taka kulka
    turlająca się z głową na magnesie).
    W komplecie do ładowania bateryjek, 4 sztuki NiMN rozmiar AAA, był
    kabelek USB. Coś w nim się świeciło podczas ładowania, ale czy była w
    nim elektronika? hmm...
    No i przepadł gdzieś kabelek.

    Na pewno z 5V nie naładuję 4 ogniw połączonych w szereg.
    W samym robocie zero elektroniki kontrolującej ładowanie, po prostu od
    gniazdka idą przewody na plus i minus pakietu przez wyłącznik zasilania.
    Pełni on rolę przełączania plusa pakietu albo na gniazdo ładowania
    (Power OFF), albo do elektroniki (Power ON).

    Chcę wrzucić coś małego do tej kulki aby wyeliminować rzeźbienie we
    wtyczce. Jest coś gotowego (znaczy scalak z aplikacją) co sprosta temu
    zadaniu? Ładowanie pakietu 4x NiMN z 5V?

    Ostatecznie mogę wyrzeźbić extra zasilacz z jakimś kontrolerem gotowym
    albo prostą aplikacją która nie przeładuje bateryjek a w miarę w
    sensowym czasie naładuje je.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2017-05-21 22:04:24
    Temat: Re: Ładowanie pakietu 4 szt NiMN z 5V - jak?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/21/2017 9:23 PM, Irokez wrote:
    > Na pewno z 5V nie naładuję 4 ogniw połączonych w szereg.

    NiMN czy NiMH?

    1.2V * 4 = 4.8V wiec jest lekki zapas do ładowania. Nie zdziwie się
    wcale jak ta ładowarka ma rezystor i tyle a może nawet nie.

    > Chcę wrzucić coś małego do tej kulki aby wyeliminować rzeźbienie we
    > wtyczce. Jest coś gotowego (znaczy scalak z aplikacją) co sprosta temu
    > zadaniu? Ładowanie pakietu 4x NiMN z 5V?

    Chińskie przetwornice step-up z 5V na cokolwiek a potem juz normalnie:

    https://www.aliexpress.com/item/5pcs-Breadboard-Powe
    r-Supply-DC-DC-5V-to-12V-step-up-boost-converter-mod
    ule-for-Arduino/32304485987.html

  • 3. Data: 2017-05-21 22:39:10
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > NiMN czy NiMH?
    >
    > 1.2V * 4 = 4.8V wiec jest lekki zapas do ładowania. Nie zdziwie się
    > wcale jak ta ładowarka ma rezystor i tyle a może nawet nie.

    Bardzo lekki, bo ładuje się je do około 1,4V Czyli 5,6V potrzebuję na USB.

    > Chińskie przetwornice step-up z 5V na cokolwiek a potem juz normalnie:
    >
    > https://www.aliexpress.com/item/5pcs-Breadboard-Powe
    r-Supply-DC-DC-5V-to-12V-step-up-boost-converter-mod
    ule-for-Arduino/32304485987.html

    A jest coś w stylu MAX713 ale impulsowe? Na tym MAX'ie trochę sporo
    ciepła musiał bym wytracić przy zasilaczu 12V i ładowaniu C/4.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2017-05-21 22:45:16
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-05-21 o 22:39, Irokez pisze:

    > A jest coś w stylu MAX713 ale impulsowe? Na tym MAX'ie trochę sporo
    > ciepła musiał bym wytracić przy zasilaczu 12V i ładowaniu C/4.

    hmm.. zasilacz 6V, rezystor, jakaś schottky w szereg aby ograniczyć
    napięcie.. w sumie to tylko zabawka...

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2017-05-22 06:49:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/21/2017 10:39 PM, Irokez wrote:
    > Bardzo lekki, bo ładuje się je do około 1,4V Czyli 5,6V potrzebuję na USB.

    Standardowa ładowarka USB może dawać około 5.25V.

    > A jest coś w stylu MAX713 ale impulsowe? Na tym MAX'ie trochę sporo
    > ciepła musiał bym wytracić przy zasilaczu 12V i ładowaniu C/4.

    Nie wiem.

  • 6. Data: 2017-05-22 10:35:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 5/21/2017 10:39 PM, Irokez wrote:
    >>> 1.2V * 4 = 4.8V wiec jest lekki zapas do ładowania. Nie zdziwie

    >Standardowa ładowarka USB może dawać około 5.25V.

    1.3V na ogniwo. Malo. Raczej nie naladuje do pelna, kto wie, czy w
    ogole naladuje.

    J.

  • 7. Data: 2017-05-22 11:02:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-21 o 21:23, Irokez pisze:
> [...]
    >
    > Ostatecznie mogę wyrzeźbić extra zasilacz z jakimś kontrolerem gotowym
    > albo prostą aplikacją która nie przeładuje bateryjek a w miarę w

    Chyba najprościej to przełożyć te AAA do zewnętrznej ładowarki.

    Bardziej skomplikowanie. Jest chyba jakiś nieduży prąd pod którym można
    akumulatorki trzymać wieczyście. Wymaga przedefiniowania pojęcia
    sensowanego czasu. Poszukałbym wśród scalaków do prądowego zasilania
    DCDC LEDów.

    Jak się robi szybkie i dobre ładowanie akumulatorków w pakiecie to nie
    mam pojęcia. Moje wątpliwości budzi kwestia nie całkiem równych pojemności.
    P.G.

  • 8. Data: 2017-05-22 11:26:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >Bardziej skomplikowanie. Jest chyba jakiś nieduży prąd pod którym
    >można akumulatorki trzymać wieczyście. Wymaga przedefiniowania

    14h

    >Poszukałbym wśród scalaków do prądowego zasilania DCDC LEDów.

    Byly tez gotowe ladowarki NiMH.

    >Jak się robi szybkie i dobre ładowanie akumulatorków w pakiecie to
    >nie mam pojęcia. Moje wątpliwości budzi kwestia nie całkiem równych
    >pojemności.

    Sie kupuje eneloopy i maja rowne :-)

    Nierowne pojemnosci nie wiem czy sa problemem, za to nierowne
    samorozladowanie moze byc.

    J.

  • 9. Data: 2017-05-22 11:55:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-22 o 11:26, J.F. pisze:

    > Nierowne pojemnosci nie wiem czy sa problemem, za to nierowne
    > samorozladowanie moze byc.

    Przy szybkim ładowaniu kryterium końca ładowania to chyba spadek
    napięcia (z tym, że nie wiem jak to jest z różnymi technologiami -
    pytanie było o NiMN, a mi chodzą po głowie NiCd i NiMH).
    Jak są nierówne pojemności to chyba można przegapić ten spadek
    występujący na tym, które pierwsze się naładuje, a to chyba wtedy
    powinno się przejść na ewentualne doładowywanie prądem bezpiecznym.
    Przeładowywanie tego najsłabszego jeszcze bardziej go zabije.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-05-22 18:45:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Przy szybkim ładowaniu kryterium końca ładowania to chyba spadek
    >napięcia (z tym, że nie wiem jak to jest z różnymi technologiami -
    >pytanie było o NiMN, a mi chodzą po głowie NiCd i NiMH).

    przy NiMH jeszcze gorzej, bo spadku nie ma.

> [...]
    >powinno się przejść na ewentualne doładowywanie prądem bezpiecznym.
    >Przeładowywanie tego najsłabszego jeszcze bardziej go zabije.

    No owszem, jest ryzyko.

    Ale czy nie wieksze, jak ladnie naladujemy ogniwa do pelna, a potem
    przy rozladowaniu przegapimy rozladowanie tego najslabszego ?

    4*0.9 = 3.6V, ale 3.6V to tez 3*1.2+0 ..

    J.