  • 81. Data: 2017-06-02 16:06:12
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 22:30, Pcimol pisze:

    > Prąd.

    > ... i zależny od chwilowego położenia wału.

    A to ciekawe... możesz podać jak w silniku DC moment zależy od położenia wirnika?
    Pola cały czas w silniku DC przecinają się pod takim samym kątem (około 90 stopni).
    Pole od wirnika
    "stoi w miejscu" dzięki komutatorowi. Jak moment tego silnika miałby zależeć od
    położenia wirnika?

    Moment = k * fi * I
    gdzie:
    k-stala silnika,
    fi -strumień wzbudzenia,
    I - prąd wirnika.

  • 82. Data: 2017-06-02 16:21:56
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 02:17, SnCu pisze:

    > Przecież silniki prądu stałego obejmuje zależność
    >
    > I = (U-SEM) / R
    >
    > R i U są const.
    >
    > Natomiast SEM zależy od strumienia magnetycznego i prędkości obrotowej. Więc
    zmniejszając strumień,
    > zmniejszamy SEM i mniej "tracimy" z U.

    Może niedokładnie to ująłem. Jeśli obniżasz strumień to silnik nie może być już
    obciążany mocą
    znamionową tylko niższą. Właśnie z uwagi na wzrost prądu powyżej znamionowego
    (zgodnie ze wzorem
    który podałeś). Pisałem już o tym w tym wątku.

    M = k*fi*I.

    Jeśli fi maleje to I musi wzrosnąć aby silnik utrzymał ten sam moment na wale.

    > Zresztą w pojazdach o napędzie elektrycznym wrzucenie wyższego stopnia osłabienia
    wzbudzenia
    > powoduje wzrost prądu przy danej prędkości, więc moc rośnie.

    Zgadza się, tak np. robiło się w trakcji, gdzie były stosowane silniki szeregowe.
    Maszynista
    odwzbudzał silnik np. poprzez bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia.
    Tylko zauważ że przy większych prędkościach moment obciążenia silnika jest mniejszy.

  • 83. Data: 2017-06-02 16:55:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >na wzrost prądu powyżej znamionowego (zgodnie ze wzorem który
    >podałeś). Pisałem już o tym w tym wątku.

    Czekaj czekaj. Bo ta moc silnika na wale to zaryzykowal bym ze wynosi
    I*SEM.

    I teraz
    a) I nie mozna zwiekszac ponad miare, bo pewnie wynika z mozliwosci
    chlodzenia.
    A moc znamionowa dopasowana do Imax.
    (ale przez krotki czas mozna)

    b) SEM tez nie mozna zwiekszac w nieskonczonosc, bo izolacje w kiedys
    przebije.
    Obrotow tez nie mozna zwiekszac, bo wirnik sie w koncu rozpadnie.
    Ale tu zapas moze byc wiekszy.

    Razem .. moze i uda sie wyjsc poza moc znamionowa.

    >M = k*fi*I.
    >Jeśli fi maleje to I musi wzrosnąć aby silnik utrzymał ten sam moment
    >na wale.

    Tylko ze mowa byla o mocy, a nie momencie :-)

    Ale to "odwzbudzanie" mi sie wlasnie niezbyt podoba.
    Zmniejszamy wzbudzenie, drut wirnika pracuje w mniejszym polu
    magnetycznym, musi duzy prad plynac, aby moment utrzymac, duzy prad
    grzeje - ten drut kiepsko wykorzystany jest. W pelnym polu przynioslby
    wiecej pozytku.

    Zrobilbym uzwojenia dwu/wielosekcyjne, przelaczyl z szeregowego na
    rownolegle, to by SEM spadlo, i silnik mogl by pracowac przy wyzszych
    obrotach i pelnym wzbudzeniu - i tym samym napieciu zasilania.

    Ale jakos nikt tak nie robi, to moze wiecej klopotow z takim
    przelacznikiem niz pozytku.

    (robi sie w silnikach AC przelaczanie gwiazda trojkat, tam jeszcze
    inaczej to wyglada, ale moze przy 3 uzwojeniiach jeszcze jest sens).

    >Zgadza się, tak np. robiło się w trakcji, gdzie były stosowane
    >silniki szeregowe. Maszynista odwzbudzał silnik np. poprzez
    >bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia.

    szeregowy silnik z natury sam sie odwzbudzal - ale patrz wyzej, to
    niekoniecznie dobre bylo, bo drut niewykorzystany.
    Owszem, przez wiek sie sprawdzalo, umozliwialo szeroki zakres
    predkosci, ale teraz sie o ostatnie procenty bijemy.

    J.

  • 84. Data: 2017-06-02 16:59:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 02.06.2017 o 12:15, Adam Wysocki pisze:

    >W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak
    >należy.

    A dziala ?
    Bo to niestety nie jest tak proste, ze wylaczymy prad i zmierzymy
    napiecie, prad zaniknie dopiero po pewnym czasie.

    A poki PWM dziala, to napiecie skacze ostro, nie wiem czy tak latwo
    bedzie back EMF zmierzyc.

    J.

  • 85. Data: 2017-06-02 17:24:37
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 16:55, J.F. pisze:
> [...]
    > I teraz
    > a) I nie mozna zwiekszac ponad miare, bo pewnie wynika z mozliwosci chlodzenia.

    Zgoda.

> [...]
    > Ale tu zapas moze byc wiekszy.

    Zgoda.

    > Razem .. moze i uda sie wyjsc poza moc znamionowa.

    Pewnie się uda, ale na jak długo i po co ryzykować?

    > Tylko ze mowa byla o mocy, a nie momencie :-)

    Masz rację. Popełniłem błąd, myślałem o momencie a pisałem o mocy. Powinno być:
    Jeśli obniżasz strumień to silnik nie może być już obciążany momentem znamionowym
    tylko niższym.

    Oczywiście przy odwzbudzaniu silnik może być obciążony mocą znamionową, tylko nie
    może być obciążony
    momentem znamionowym.
    Już pisałem w tym wątku, że powyżej prędkości znamionowej pracujemy ze stałą mocą.
    Ponieważ moc to
    iloczyn momentu i prędkości, to moment musi być mniejszy od znamionowego.

  • 86. Data: 2017-06-02 17:40:16
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-02 o 16:06, Elektrolot pisze:

> [...]
    > 90 stopni). Pole od wirnika "stoi w miejscu" dzięki komutatorowi. Jak
    > moment tego silnika miałby zależeć od położenia wirnika?

    No ale komutator i uzwojenia wirnika nie są ciągłe tylko dyskretne. W
    obrębie danego wycinka moment będzie różny w zależności, czy to początek
    wycinka, czy koniec.

  • 87. Data: 2017-06-02 17:43:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    pl...
    [...]

    >Zgoda.

    >Zgoda.

    >Pewnie się uda, ale na jak długo i po co ryzykować?

    A to akurat zalezy IMO od tego, jak producent okreslil te moc
    znamionowa.
    Np dla obrotow 6000, bo tak mu bylo wygodnie/klient zamowil, a nam
    potrzeba 9000 ?

    Izolacja wytrzyma, wirnik wytrzyma, lozyska wytrzymaja 30% krocej :-(

> [...]

    >Już pisałem w tym wątku, że powyżej prędkości znamionowej pracujemy
    >ze stałą mocą. Ponieważ moc to iloczyn momentu i prędkości, to moment

    Domyslam sie, ze przy zalozeniu stalego napiecia zasilania ?
    Podnoszac obroty przez odwzbudzanie ?

    J.

  • 88. Data: 2017-06-02 17:45:39
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-02 o 16:21, Elektrolot pisze:

    > Tylko zauważ że przy większych prędkościach moment obciążenia silnika
    > jest mniejszy.

    No właśnie nie jest bo powyżej pewnej prędkości granicznej (~90 km/h),
    moment hamujący nie zależy oporów toczenia liniowo od prędkości, tylko
    od kwadratu prędkości, z powodu od oporów powietrza. Więc osiąganie
    większych prędkości przez lokomotywy to jest właśnie walka z oporami
    powietrza, więc na pewno moment hamujący nie maleje tylko rośnie.

  • 89. Data: 2017-06-02 22:17:00
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-02 16:06, Elektrolot wrote:

> [...]
    > 90 stopni). Pole od wirnika "stoi w miejscu" dzięki komutatorowi. Jak
    > moment tego silnika miałby zależeć od położenia wirnika?

    Wiesz, co to są bieguny i sloty?
    Wiesz, że w silnikach DC stosuje się ukosowanie biegunów wirnika celem
    redukcji tętnień?
    Komutator ma nieskończoną ilość możliwych połączeń?
    Biegunów magnetycznych masz nieskończoną liczbę?
    Mam Ci poszukać materiałów na ten temat?
    Ile płacisz?

  • 90. Data: 2017-06-02 23:50:18
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-30 o 19:25, Pcimol pisze:

    Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi. Trochę zaganiany jestem w tym
    tygodniu.

    > Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?

    Tak, to miałem na myśli.

    > Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
    > napięciem jak smród za gaciami.

    Dobrze ujęte :-D Jasne. Szkoda, że nie mam miernika indukcyjności bo
    przy braku doświadczenia w w/w temacie nie wiem nawet o jakich
    zależnościach rozmawiamy. PWM pewnie ma coś koło 20kHz. Więc zapewne
    indukcyjność silnika jest przy tych częstotliwościach istotna.

    > Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
    > prądu w czasie rzędu milisekund.

    Hmmm... nie wiem jak to działa, ale przy silniku DC 48V 200W i
    minimalnym wypełnieniu PWM bezpiecznik 5A zawsze wywali gdy zatrzymam
    wrzeciono. Bezpiecznik jest bezpośrednio przed silnikiem. Jeśli byłoby
    tak jak mówisz, to w opisanym przypadku nigdy nie powinno wywalić
    bezpiecznika.

    > Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.

    Zgoda.

    > Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
    > momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego.
    > Przy wyższych
    > obrotach kompensuje to inercja.

    Ok, ale czy nie sądzisz, że da się ją w pewnym stopniu kompensować?
    Prosty eksperyment. Ustaw PWM na minimum, przyhamuj silnik jakimś
    obciążeniem mechanicznym, podkręć PWM. Silnik odzyska utratę prędkości
    obrotowej. Operuję w tym momencie obserwacjami empirycznymi a nie teorią
    silników, której nie znam.

    Co do inercji, to pewnie też ma ona swój udział. Jednakże jej wpływ nie
    jest raczej mizerny przy mniej więcej jednolitym ciągłym obciążeniu
    mechanicznym silnika. Inercja ma znaczenie w sytuacjach gdy np. jakiś
    wiór wywoła duży opór a inercja go urwie nie wnosząc przy tym po stronie
    elektrycznej widocznych skutków. Z praktyki powiem: przy małych obrotach
    silnika wysokoobrotowego (bez feedbacku) niewiele da się osiągnąć.
    wiercenie otworu potrafi zatrzymać wrzeciono. Tymczasem wiercenie tego
    samego otworu przy dużych obrotach (i proporcjonalnie szybszym
    zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
    silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem... To mi
    właśnie podsunęło ideę sprzężenia zwrotnego.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek