  • 21. Data: 2012-06-02 19:13:57
    Temat: Re: Problem z policzeniem oporu,
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nie chce wszczynać przysłowiowej dyskusji o wyższości Świąt idt, ale
    > skoro
    > mowa o konkretności, to według mnie, określenie *źródło prądu stałego*
    > oznacza
    > dokładnie tyle, że jest to źródło prądu stałego (według fizycznej
    > definicji
    > prądu stałego) i tyle.

    Akurat w tym pytaniu można się domyśleć.
    Ale żródłem jest np. zasilacz. I teraz zasilacz prądu stałego już jest mniej
    jednoznaczny.
    Może dla kogoś kto miał mało do czynienia ze źródłami prądowymi, to brzmi
    jak zasilacz napięcia stałego.
    Nie czepiam się. Podstawowa zasada: jeżeli chce otrzymać konkretną/dobrą
    odpowiedź to musi precyzyjnie się wyrazić. Odpowiedzi będą takie jak
    pytanie.

    --
    Desoft

    Nawet byle jaka bateryjka z bazaru, jest źródłem prądu

  • 22. Data: 2012-06-02 22:29:25
    Od: "meteor" <z...@g...pl>

    >...jeżeli chce otrzymać konkretną/dobrą odpowiedź to musi precyzyjnie się
    >wyrazić.

    Jak mam się precyzyjnie pytać, jak jest się niepiśmiennym w tej dziedzinie?
    Ale ludzie się zlitowali, dzięki wielkie.

  • 23. Data: 2012-06-02 22:35:07
    Od: "meteor" <z...@g...pl>

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    I pytanie:
    pisali niektórzy, żeby wączyć diodę i zmierzyć prąd,
    ale w instrukcji obsługi miernika, jest napisane,
    że żeby zmierzyć prąd należy rozłączyć obwód
    i wtedy dokonać pomiaru.
    Więc ma być podłączone, czy nie?

  • 24. Data: 2012-06-03 00:01:59
    Od: " nenik" <n...@g...pl>

    meteor <z...@g...pl> napisał(a):

    > Wiem, że to za proste pytanie na to forum, ale nie mam gdzie się zapytać.

    Google zdechlo?

    http://www.asystentelektronika.org/gallery/ae001.jpg

    se pobierz i wklep wartosci

  • 25. Data: 2012-06-03 20:12:52
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-06-2012 o 22:35:07 meteor <z...@g...pl> napisał(a):

    > Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    >
    > I pytanie:
    > pisali niektórzy, żeby wączyć diodę i zmierzyć prąd,
    Ale coci da pomiar jak nie wiesz co za diodę masz,
    przyjmij to co ci napisali praktycy, daj 1kom, jak będzie ci za
    jasno świeciła to daj WIĘKSZY opór, np 10kom teraz
    się będzie pewnie ledwo świecić.
    1kom do 10kom to masz realny zakres oporności dla typowej diody
    małej mocy.

    > ale w instrukcji obsługi miernika, jest napisane,
    > że żeby zmierzyć prąd należy rozłączyć obwód
    > i wtedy dokonać pomiaru.
    > Więc ma być podłączone, czy nie?
    Może lepiej nie mierz, bo na amperomierzu łatwo sfajczyć
    miernik lub w najlepszym przypadku bezpiecznik.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2012-06-03 21:22:53
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    meteor wrote:
> [...]
    > ale w instrukcji obsługi miernika, jest napisane,
    > że żeby zmierzyć prąd należy rozłączyć obwód

    Informuję, że 01.06.2012 się skończył ;-)

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 27. Data: 2012-06-09 23:17:23
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "meteor" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak to pliczyć).
    >
    > Pytanie: Jaki opornik Rx powinien być podłączony szeregowy, by dioda

    http://1.bp.blogspot.com/--D5I8CVjKzk/T3XPOXlLnYI/AA
    AAAAAACCI/1q4GmN-7CLk/s1600/kalkulator_diod_LED.gif

    Eh, ta młodzież! Wystarczyło by prawo Oma i Kirchoffa. Dla nie lubiących
    fizyki dobre pytanie w Google. Mi to zajęło 15 sekund -
    - fakt, policzenie z wzorów zajęłoby 30.
    Paski zbędne, idziemy do sklepu i każemy sobie sprzedać opornik np. 1000
    ohmów i pół wata.

    Bo pewnie wiesz, że moc opornika ma znaczenie. P=I * I *R.

    ZWYKŁA DIODA LED nie istnieje. Każdy typ (kolor i model) ma swój prąd
    znamionowy i spadek napięcia przy tym prądzie.
    Czyli popularna czerwona ma spadek napięcia 1,2V przy 10 mA. Ale są
    oszczędne maluchy świecące
    pełnym blaskiem przy 3 mA.

    Zatem zgodnie z prawem Kirchoffa:
    Uzas-Udiody=Iświecenia*Ropornika

    Moc opornika to P=2*Iswiecenia*Iswiecenia*Ropornika

    Na oporniku ma być tak duży spadek napięcia, by dioda nie poszła z dymem...
    Chyba, że zasilimy zasilaczem prądowym, a nie napięciowym - ale to inny
    temat....

    Feromon

  • 28. Data: 2012-06-10 20:35:19
    Od: "meteor" <z...@g...pl>

    > Chyba, że zasilimy zasilaczem prądowym, a nie napięciowym - ale to inny
    > temat....
    Co to jest zasilacz prądowy i napięciowy?
    Czy to taka różnica jak zasilacz sieciowy zamieniający 230V na 12V,
    a beteria ?

  • 29. Data: 2012-06-10 22:30:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.06.2012 20:35, meteor wrote:
    > Co to jest zasilacz prądowy i napięciowy?
    Prądowy reguluje prąd dobierając odpowiednio napięcie, napięciowy
    reguluje napięcie niezależnie (w pewnych granicach) od prądu.

    Michoo