  • 11. Data: 2016-02-12 17:56:33
    Temat: Re: Problemik algorytmiczny
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.02.2016 14:49, slawek wrote:

    > Miałbym, ale mam teraz dużo innych pilnych spraw.
    >
    > Wydaje mi się że można zrobić algorytm O(N log N) i to dość prosty:
    >
    > 1. Rzutujemy na przestrzenie jednowymiarowe.
    > 2. Sortujemy.
    > 3. Rozwiązujemy te problemy 1D.
    > 4. Odrzucamy z wielowymiarowego problemu punkty niezgodne z
    > rozwiązaniami 1D.
    > 5. Wykorzystujemy inteligentnie pomysł z konstrukcją okręgu przez trzy
    > punkty. Sprawdzamy tylko te które są skrajne w 1D.
    >
    > Najdłużej będzie trwało sortowanie. Kwestia otwarta: czy istnieje jakiś
    > patologiczny przypadek, że się nie uda.

    A B

    Odległość AB = 1
    odległosc BC = 1.4...1.42

    Rzut na odrzucił A. Rozwiązaniem jest {B,C}
    rzut na y odrzucił C, Rozwiązaniem jest {A,B}

    Nie widzę, jak ten alborytm teraz zszywa rozwiązanie.

    > Ale ogólnie powinno działać.

    To szukasz algorytmu, czy heurystyki?

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2016-02-12 19:47:09
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    > Gdy będziesz rzutował na oś X, to grupa z lewej będzie miała mniejszy
    > promień, a bez rzutowania większy.

    Może to jakoś prościej wyjaśnia ideę algorytmu: jeżeli rozwiązanie jest
    optymalne w n wymiarowej przestrzeniu,
    to jest też optymalne w 1 wymiarowym rzucie. Oczywiście opieranie się na
    jednym rzucie nie wystarczy, ale z kilku da
    się wyciągnąć jakieś wnioski. Istotne, bardzo, jest że w 1 wymiarowym rzucie
    da się punkty posortować. Czyli już
    samo to zamiast n**2 / 2 wyborów dwóch punktów daje zaledwie n/2 wyborów, bo
    wybieramy kolejno: pierwszy
    punkt i n/2 ty; drugi i n/2+1 itd. Oczywiście najpierw je sortujemy.

  • 13. Data: 2016-02-12 20:05:03
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > To szukasz algorytmu, czy heurystyki?

    Jak zwał tak zwał.

    Po prostu /być/ /może/ da się (?) skonstruować patologiczny rozkład, dla
    którego algorytm z rzutowaniem będzie O(N**4) czy jakiś taki.

    Na przykład dla bardzo dużej ilości punktów rozmieszczonych równomiernie na
    okręgu nie ma
    koła o wyraźnie mniejszym promieniu (niż promień tego okręgu) które
    zawierałoby co najmniej połowę zadanych punktów.

    Ale przewiduję, że dla niezłośliwych rozkładów będzie O(N log N), czyli tyle
    co sortowanie.

    Jeszcze raz - wyobraź sobie że już masz rozwiązanie - i że rzutujesz i
    punkty, i to rozwiązanie, na przestrzenie jednowymiarowe.

  • 14. Data: 2016-02-12 20:12:03
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

> [...]
    >
    > Rzut na odrzucił A. Rozwiązaniem jest {B,C}
    > rzut na y odrzucił C, Rozwiązaniem jest {A,B}
    >
    > Nie widzę, jak ten alborytm teraz zszywa rozwiązanie.

    Inteligentnie ;)

    Są tylko trzy punkty, więc sprawdzane są małe okręgi o średnicach AB, BC i
    AC.

    Ale wic w tym że te rzuty, o jakich piszesz, wytypowały punkty A, B, C jako
    ważne. Gdyby było więcej punktów,
    to większość z nich byłaby odrzucona. I to na etapie kosztującym O(N) po
    sortowaniu O(N log N).
    Czyli wychodzi O(N log N) na każdą selekcję, selekcje są 2 dla 2D. Dalej
    jest O(N log N).

  • 15. Data: 2016-02-12 21:03:02
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, February 12, 2016 at 8:03:05 PM UTC+1, slawek wrote:
    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    >
    > Jak zwał tak zwał.

    Apropo heurystyk. Co by bylo, gdyby N razy wyrzucić M losowo wybranych
    punktów i odpalić dokładny algorytm po każdym wyrzuceniu? Algorytm
    dla 50 punktów zadziała bardzo szybko. Ostatecznie można wyrzucić K
    punktów które najrzadziej były w rozwiązaniu i znowu odpalić algorytm
    dokładny.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2016-02-12 23:12:28
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.02.2016 20:12, slawek wrote:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup

    > Inteligentnie ;)

    Jeszcze raz: nie napisałeś jak ten algorytm ma składać
    wynik z wyników pośrednich, więc ciężko go ocenić.

> [...]

    > sortowaniu O(N log N).
    > Czyli wychodzi O(N log N) na każdą selekcję, selekcje są 2 dla 2D. Dalej

    No to po osi x został zbiór X.
    Po osi y, zbiór Y.
    Oba mają N/2 punktów, niepuste przecięcie, ale i nie są takie same.

    Jak konstruujesz przybliżoen rozwiązanie pełnego zagadnienia.

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2016-02-13 00:04:31
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.02.2016 21:03, M.M. wrote:

> [...]
    > dla 50 punktów zadziała bardzo szybko. Ostatecznie można wyrzucić K
    > punktów które najrzadziej były w rozwiązaniu i znowu odpalić algorytm

    Dla 50 (czy 2000) punktów podany ścisły algorytm O(n^3 +)
    jest całkowicie wysatrczający.
    Pytanie, co zrobić jak jest ich 500 000 albo 10^9;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2016-02-13 00:40:56
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, February 13, 2016 at 12:04:32 AM UTC+1, bartekltg wrote:

    > Dla 50 (czy 2000) punktów podany ścisły algorytm O(n^3 +)
    > jest całkowicie wysatrczający.
    > Pytanie, co zrobić jak jest ich 500 000 albo 10^9;-)

    Jeśli jest 500000, to wyrzucamy 499000 losowo
    wybranych punktów. Liczymy dokładnie dla pozostałego
    tysiąca. Potem odrzucamy inne losowo wybranie 499000 i
    znowu. Po 100 takich rozwiązaniach otrzymamy 100
    środków w potencjalnie największej gęstości. Potem
    jakoś spożytkować tę informację.... nie wiem jeszcze
    jak :)

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2016-02-13 12:07:55
    Od: "M.M." <m...@g...com>

> [...]
    > jest całkowicie wysatrczający.
    > Pytanie, co zrobić jak jest ich 500 000 albo 10^9;-)

    Inny pomysł.

    Szukamy min i max dla points[i].x i points[i].y .

    Mamy prostokąt (min.x,min.y) (max.x,max.y). Wewnątrz prostokąta
    robimy siatkę MxM prostokątów. Każdy prostokąt traktujemy jako
    punkt, tyle że ważony, jego waga jest równa ilości punktów wewnątrz, a
    środek to średnia arytmetyczna punktów (zawartych w nim, rzecz jasna).

    Gdy M damy 30, to mamy tylko 900 punktów. Liczymy algorytmem dokładnym.
    Potem na wszystkich punktach szorujemy okręgiem w okolicach pierwszego
    rozwiązania.

    Ciekawe jakby to działało w praktyce na różnych danych.