  • 1. Data: 2010-03-02 21:28:51
    Temat: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Takie mam pytanie do osób z praktycznym doświadczeniem:

    chcę prockiem (ATMEGA - tak, wiem, zabytek, ale ja starej daty)
    kontrolować stan wyłaczników podłączonych do niego kilkumetrowymi (w
    porywach kilkunastometrowymi) przewodami. Środowisko - domowe, a
    więc nie ma może zakłóceń przemysłowych, ale przewody idą sobie
    czasem równolegle z energetyką. Stany do kontrolowania - proste
    zewrzyj do masy/nie zwieraj, na końcu ma być zwykły przycisk, więc o
    prędkości reakcji nie ma co mówić, zakłócenia samego zwierania można
    programowo filtrowac choćby i do poziomu "zareaguj, jeśli stan
    utrzyma się 0,2s".

    I teraz pytanie: jak te przewody dołączać do procka, żeby było i
    pewnie i bezpiecznie (dla niego) - podłączyć wprost, zrobić
    programowo filtrowanie stanów nieustalonych i będzie dobrze, dać
    bufor na tranzystorze (a może jakiś zestaw schmidtów w scalaku?),
    może jakieś proste filtry LC odkłócające impulsy, czy bez
    transoptorów wogóle nie ma o czym mówić, bo ustrojstwo zdechnie po
    pierwszym odpaleniu iskrzącego na szczotkach młynkomiksera przez
    małżonkę?

    J.

  • 2. Data: 2010-03-02 21:41:33
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Ja robiłem tego typu moduł, też do domu, warunki podobne. Przewody lecą po
    całym domu, nawet sam nie wiem gdzie :)
    Moduł jest do sterowania oświetleniem, więc - nie powinien się sam włączać
    czy wyłączać.
    Dałem na wejściu transoptor - zero problemów. De facto koszt żaden -
    najtańszy transoptor plus parę oporników.
    Schematologicznie też banał. A będziesz miał gwarancję, że NIC nie ma prawa
    się stać.

  • 3. Data: 2010-03-02 22:05:45
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Dałem na wejściu transoptor - zero problemów. De facto koszt
    > żaden -
    > najtańszy transoptor plus parę oporników.

    Mi nie chodzi o koszt, tylko o miejsce, w obudowie mi ciasno, a
    zwiększenie jej nie wchodzi w grę. Dlatego transoptory (muszę ich
    dać osiem) traktuję jako ostateczność liczyłem raczej na informację,
    że np. proste LC (100nF do masy i opornikopodobny dławik w szereg)
    wystarczy :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-03-02 22:58:25
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > I teraz pytanie: jak te przewody dołączać do procka, żeby było i pewnie
    > i bezpiecznie (dla niego) - podłączyć wprost,

    Dac pull-upa takiego, zeby zadne zaklocenia nie mialy szans, czy raczej
    dzielnik oporopwy, moze to nieekologiczne, ale te pare mA wystarczy.
    Przelacznikiem zwierac do masy.

    > zrobić programowo
    > filtrowanie stanów nieustalonych i będzie dobrze, dać bufor na
    > tranzystorze (a może jakiś zestaw schmidtów w scalaku?), może jakieś
    > proste filtry LC odkłócające impulsy,

    A po co? Przeca na predkosci Ci nie zalezy. Mozna dla przyzwoitosci
    jakiegos diaka, czy zennera wsadzic.

    > czy bez transoptorów wogóle nie ma
    > o czym mówić, bo ustrojstwo zdechnie po pierwszym odpaleniu iskrzącego
    > na szczotkach młynkomiksera przez małżonkę?

    Jak chcesz tym zawojowac rynek, to warto porzadnie zrobic, ale jak nie
    jest to strategiczne urzadzenie, to koszt zabezpieczen przewyzszy koszty
    procka.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2010-03-02 23:56:13
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > To trzeba dać jeden.
    > Dane przesłać szeregowo, analogowo lub częstotliwościowo.
    > Sposobów jest wiele.

    Zauważ, że człowiek chce mieć najprostsze możliwe źródło sygnału - goły
    przycisk ;)... ja wiem, że da się zrobić klawiaturę analogową i przez
    odpowiednio dobrany transoptor to puścić, ale to raczej nie jest dobry
    pomysł, jeśli przyciski są wiele metrów od siebie ;)... Da się zrobić
    tak, że przy każdym przycisku jest układ generujący sygnał cyfrowy
    odpowiadający numerowi przycisku, ale to komplikuje projekt ;)...
    W przypadku, gdy mamy "goły" przycisk, niestety sygnałów jest osiem i
    trzeba osiem układów zabezpieczających...
    Chyba, że zrobić klawiaturę matrycową ;)... dla 8 wejść to będzie 6
    pinów ;)...

    Konop

  • 6. Data: 2010-03-03 00:08:37
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    To trzeba dać jeden.
    Dane przesłać szeregowo, analogowo lub częstotliwościowo.
    S.

  • 7. Data: 2010-03-03 00:45:11
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > dać osiem) traktuję jako ostateczność liczyłem raczej na informację,
    > że np. proste LC (100nF do masy i opornikopodobny dławik w szereg)

    dużo większe znaczenie będzie miało np. prowadzenie masy niż zastosowanie
    konkretnego obwodu zabezpieczającego (L w ogóle odradzam a słabo tłumione
    LC to też średni pomysł). A jako zabezpieczenie nieraz wystarczy jeden
    szeregowy rezystor, pod warunkiem, że będzie miał sporą wartość. Dlatego,
    jeśli masz taką możliwość, zamiast wyprowadzać z układu jakieś podciągane
    5V, które przycisk ma zwierać do masy, lepiej podaj na przycisk
    maksymalnie wysokie dostępne napięcie (oczywiście nie sieciowe ;) ale może
    masz np 24V), które zbijesz sobie odpowiednim dzielnikiem już przy procku.

    e.

  • 8. Data: 2010-03-03 10:05:23
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    ja stosuje cos takiego
    http://www.przeklej.pl/plik/sw-prot-jpg-000b3v0gn7tb

    moze sie ktos wypowie na temat mojego rozwiazania?

  • 9. Data: 2010-03-03 10:43:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > ja stosuje cos takiego
    > http://www.przeklej.pl/plik/sw-prot-jpg-000b3v0gn7tb
    >
    > moze sie ktos wypowie na temat mojego rozwiazania?
    Z rysunku nie wynika jak od zakłóceń jest zabezpieczone VCC.
    Jeśli układ bywa w trybie uśpienia i pobiera 0uA, to zakłócenie na wejściu
    mogłoby (przez ten 4k7) podnieść VCC ponad dopuszczalną wartość.
    P.G.

  • 10. Data: 2010-03-03 11:02:03
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 3 Mar, 11:05, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
    > ja stosuje cos takiegohttp://www.przeklej.pl/plik/sw-prot-jpg-000b3
    v0gn7tb

    > moze sie ktos wypowie na temat mojego rozwiazania?

    Ale stosujesz w praktyce? I jak to się zachowuje? żadnych problemów?

    Jakie długie przewody do tego podłączasz?

    I ostatnie pytanie, do ewentualnych analityków - jeszcze jeden
    kondensator 100nF dołączony wprost między wprowadzonymi do urządzenia
    przewodami z wyłącznika - dobry pomysł (myślę o zwieraniu zakłóceń
    szpilkowych i wcz indukujących się w przewodzie bliżej źródła ich
    powstawania, żeby ich nie wprowadzać w głąb układu)?

    J.