  • 21. Data: 2010-03-03 13:35:07
    Temat: Re: Procek i d3ugie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 3 Mar, 14:06, Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote:

    > Co innego minimalny, a co innego iskra być może kilka A, choć bardzo krótko.

    Myślę, że nie ma co demonizować n/t wysokości szczytowego prądu
    rozładowania kondensatora 100nF przez kilkunastometrowe przewody. Może
    nie doceniam, nie wiem, ale w te kilka A w piku nie wierzę raczej...

    J.

  • 22. Data: 2010-03-03 13:59:58
    Temat: Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    >Myślę o tym, ale do tego idą tak czy tak oporniki po jednym na kanał,
    >jakiś kondensator mimo wszystko chyba też warto dać...

    A nie możesz dać elementów SMD ? przecież taki rezystor w formacie 1206 to
    malutki jest.
    Czy też cały ten dynks jest wielkości zegarka naręcznego ?

    >BTW - czy są transoptory ośmiokrotne? NP z łączonymi razem anodami lub
    >katodami ledów, albo umasionymi wszystkimi emiterami fototranzystorów?

    Nie spotkałem, krótka próba szukania też bez efektu. Poczwórne chyba
    największe...

  • 23. Data: 2010-03-03 14:19:32
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Myślę, że nie ma co demonizować n/t wysokości szczytowego prądu
    rozładowania kondensatora 100nF przez kilkunastometrowe przewody. Może
    nie doceniam, nie wiem, ale w te kilka A w piku nie wierzę raczej...

    Przy kilkunastu może nie, ale przy kilku to kto wie ?
    P.G.

  • 24. Data: 2010-03-03 14:28:28
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 3 Mar, 14:59, "Sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > A nie możesz dać elementów SMD ? przecież taki rezystor w formacie 1206 to
    > malutki jest.
    > Czy też cały ten dynks jest wielkości zegarka naręcznego ?

    Mogę i może faktycznie przesadzam bojąc się tych transoptorów, ale w
    obudowę na czteromodułowy DIN35 muszę upchnąć zasilacz sieciowy, osiem
    przekaźników 230V, osiemnaście złącz Phoenix i całą elektronikę
    związaną ze sterowaniem tym, a jednocześnie usiłuję uniknąć za wszelką
    cenę robienia tam kanapki z dwóch płytek, usiłuję to upchnąć na
    jednej, jednowarstwowej

    J.

  • 25. Data: 2010-03-03 14:32:28
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Co innego minimalny, a co innego iskra być może kilka A, choć bardzo
    > krótko.

    Energia zgromadzona w takim kondensatorku naładowanym do 5V to zaledwie
    1,25uJ. Nie wiem, czy to wystarczająco dużo, żeby spowodować jakiś
    trwały uszczerbek na stykach.

  • 26. Data: 2010-03-03 15:06:42
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > BTW - czy są transoptory ośmiokrotne?

    są, ale zwykle są to po prostu transoptory pojedyncze zebrane we wspólną
    obudowę (nie ma wspólnych nóg). Są też tzw. stackable czyli takie, które
    można składać w dowolnie długie ciągi bez naruszenia rastru.

    e.

  • 27. Data: 2010-03-03 20:16:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4b8e5e8b@news.home.net.pl...

    > Nic nie napisałeś o jakimkolwiek elemencie, który miałby ten syf
    > eliminować. P.G.

    Bo co mam pisać jak normalnie to działa...

    Ale u mnie to jest jednak w stanie zwartej linii (do masy) jedynie
    rezystancja 330 ohm, u Ciebie prawie 7kohm - jakieś 20x więcej.

  • 28. Data: 2010-03-03 20:36:41
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No ja jak robiłem swój, to bardziej od wielkości zależało mi na pewności, że
    nic się nie stanie. Działa to chyba z rok niecały, zero problemów.
    A dom jest tak okablowany jak mały pentagon :) Dlatego też sugerowałem
    transoptory, bo jednak spokój nie ma ceny :)

  • 29. Data: 2010-03-03 20:42:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4b8e5dd4@news.home.net.pl...
    > Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    > wiadomości news:hmlktg$1vm$1@news.task.gda.pl...
    > Nieprawda.
    > Na wejście procesora idzie albo VCC przez R45, R44, R43 w szereg, albo 0V
    > przez R44 i R43 w szereg.

    Nie, w stanie zamkniętego przełącznika większość prądu idzie od VCC
    wprost do masy przez R45 (4,7K), natomiast powiedzmy jakaś 1/4 prądu przez
    rezystory R43+R44 (6,9K) + jakiś tam opór wejścia w kontrolerze (też mający
    minimum kilkaset ohm). Pamiętaj, że prąd płynie tam, gdzie ma najmniejszy
    opór, a u ciebie podciągnięcie (którego zadaniem powinno być tylko
    wymuszenie danego potencjału na linii otwartej), ma mniejszy opór, niż
    wejście procesora, które powinno być głównym odbiornikiem.

    Rezystor podciągający (R45) zgoda - być musi (chociaż można go zastąpić
    takim samym rezystorem podciągającym wbudowanym w ATMEGA, ale 7,9K na linii
    sygnałowej, podczas, gdy podciągnięte to jest do VCC przez 4,7K, to wg mnie
    musi spowodować kłopoty, to będzie prąd do wysterowania linii liczony w
    pojedyńczych uA... a linia będzie długa.

    Zmień chociaż w takim układzie podciągnięcie do VCC (R45) na jakieś
    10-15K, bo teraz jest ono stanowczo zbyt małe w stosunku do oporności linii.
    Albo powiem inaczej wg mnie to oporność linii jest znacznie za wysoka i w
    kilkunasu metrach kabla niezły syf będzie się indukować.

  • 30. Data: 2010-03-03 21:04:30
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Energia zgromadzona w takim kondensatorku naładowanym do 5V to zaledwie
    > 1,25uJ. Nie wiem, czy to wystarczająco dużo, żeby spowodować jakiś trwały
    > uszczerbek na stykach.

    Dodatkowo będzie on się rozładowywał przez rezystor 4,7K. Co spowoduje
    wydłużenie tego zjawiska w czasie i znacznie ograniczy jego prąd. :)
    Najśmieszniejsze jest to, że mamy tam również rezystor 4,7K podłaczony
    do żywego VCC i o iskrzenie z tej gałęzi się nikt nie martwi, a martwi się o
    iskrę z małego kędziorka 100 nF.