  • 71. Data: 2009-08-12 13:48:40
    Temat: Re: Programista C/C++
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Pszemol wrote:

    > To dlaczego pytasz ile na godzinę? W tym problem!
    > Przy pracy na etat nie płaci się stawek godzinowych

    Bzdura.

  • 72. Data: 2009-08-12 14:10:24
    Od: Mateusz Loskot <s...@s...net>

    Pszemol wrote:
    > "A.L." <a...@a...com> wrote in message

    > To dlaczego pytasz ile na godzinę? W tym problem! Przy pracy na etat
    > nie płaci się stawek godzinowych tylko wypłaca się pensje i uzgadnia
    > zarobki miesięczne lub roczne.

    Mam umowę na czas nieokreślony.
    W umowie mam zarobki roczne.
    W umowie również mam określone godziny pracy
    w trakcie tygodnia pracy, czyli <dzień> <od> <do>,
    co pozwala na wyliczenie liczby godzin
    przepracowanych w tygodniu/m-cu, etc.
    oraz stawki za godzinę.

    Inna sytuacja jest przy umowie na czas nieokreślony
    z tzw. nienormowanym czasem pracy (dozwolony przez kodeks pracy w PL),
    przy którym faktycznie trudno jest wyznaczyć jaka jest stawka za
    godzinę. Dość często na takich zasadach pracują osoby
    zarządzające projektami i zespołami ludzi.
    Moim zdaniem, jest to luka w kodeksie i prawnie dozwolone
    "niedookreślenie warunków pracy" co dalej prowadzi do
    powszechnego w PL wyzysku pracownika. Ale to już inna baja.

    Mateusz Loskot, http://mateusz.loskot.net
    Charter Member of OSGeo, http://osgeo.org

  • 73. Data: 2009-08-12 15:39:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mateusz Loskot" <s...@s...net> wrote in message

> [...]
    > W umowie mam zarobki roczne.
    > W umowie również mam określone godziny pracy
    > w trakcie tygodnia pracy, czyli <dzień> <od> <do>,

    I co Twoja umowa pisze na temat nadgodzin?

> [...]
    > "niedookreślenie warunków pracy" co dalej prowadzi do
    > powszechnego w PL wyzysku pracownika. Ale to już inna baja.

    Często się zdarza to, że pracownik etatowy pracuje po godzinach
    pracy, jeździ na delegacje czy też przychodzi do pracy w weekendy
    aby coś zrobić. Traktuje się takich pracowników inaczej niż tych co
    na produkcji przykręcają śrubki i odbijają zegar przy wejści/wyjściu.
    Dlatego łatwiej jest określić pensję roczną/miesięczną niż
    stawkę godzinową dla takiego pracownika...

    Jest też druga strona medalu - pracownik etatowy który np. obija
    się w pracy - taki może zarabiać i 1000 czy 2000 na godzinę pracy.
    Może np. cały tydzień nie pracować i odwalić robotę w godzinę a za
    tydzień dostanie $2000 wypłaty i już masz stawkę 2000/godzinę :-)

  • 74. Data: 2009-08-12 15:39:47
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> wrote in message

    > Bzdura.

    Bzdura że bzdura.

  • 75. Data: 2009-08-12 16:22:33
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Pszemol wrote:
    > "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> wrote in message

    > Bzdura że bzdura.

    To wytłumacz nam jak się liczy kasę za nagodziny ze stawką 2x

  • 76. Data: 2009-08-12 16:29:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > To wytłumacz nam jak się liczy kasę za nagodziny ze stawką 2x

    Polska to bardzo dziwny kraj :-)

  • 77. Data: 2009-08-12 16:56:01
    Od: Mateusz Loskot <s...@s...net>

    Pszemol wrote:
    > "Mateusz Loskot" <s...@s...net> wrote in message

    > I co Twoja umowa pisze na temat nadgodzin?

    Z grubsza, prawie "zakazuje" nadgodzin, dopuszcza je wyjątkowo,
    a do tego jest odpowiedina klauzula ze szczegółowymi warunkami,
    z których jasno wynika ile się dostaje za nadgodziny. Jakie to warunki,
    nie jest tu istotne. Istotne, jest że na ich podstawie można
    sobie łatwo wyliczyć przykładową pracę w nadgodzinach, jeszcze zanim
    podpisze się umowę, aby nie było niespodzianek.

> [...]
    > Dlatego łatwiej jest określić pensję roczną/miesięczną niż
    > stawkę godzinową dla takiego pracownika...

    Praca "po godzinach" to są nadgodziny. A jeśli czas jest nienormowany,
    to nadgodzin nie ma. Jeśli pracownik jedzie w delegację, to dostaje
    dietę którą się wylicza według określonych zasad. Praca w weekendy, to
    praca w nadgodzinach.

    Nie ma to nic wspólnego z tym co się wykonuje i jak się jest
    traktowanym. Takie rzeczy opisane są w umowie, a jeśli tego
    w umowie nie ma, to nie należy do obowiązków pracownika.

    A to, że jak pracownik wali do roboty w sobotę,
    mimo że biuro jest otwarte Pn - Pt, za co jest traktowany "dobrze"
    otrzymując "uśmiech szefa odciśnięt w betonie", to nie norma
    ale nasz rzekłbym krajowa tradycja.

> [...]
    > Może np. cały tydzień nie pracować i odwalić robotę w godzinę a za
    > tydzień dostanie $2000 wypłaty i już masz stawkę 2000/godzinę :-)

    Są i tacy, co dostają 5 PLN/godzinę, a 50 PLN/godzinę dostają w
    napiwkach, co daje im miesięcznie zarobki prezesa.

  • 78. Data: 2009-08-23 15:15:51
    Od: nickn <w...@g...com>

    On Aug 11, 4:44 am, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
> [...]

    Jak ktos tu zauwazyl, poster A.L. byc moze zna sie na optymalizacji (w
    Javie).
    Jak sam wielokrotnie pisalem, w temacie "loco USA" poster A.L. nie
    bardzo rozumie
    co sie wkolo niego dzieje. Czesc jego obserwacji jest prawidlowa, tyle
    ze
    sa na poziomie podobnym do tego, co powiedzial by szesciolatek
    poproszony
    o streszczenia 'editorial' z The New York Times.

    > I w tedn sposób pracodawca straciłby dwóch pracowników, których
    > pozyskanie i wdrożenie kosztowało go masę wysiłku (czytaj: kasy) i
    > których zastąpienie będzie polegało na pozyskaniu i wdrożeniu dwóch
    > nowych, co będzie kosztowało drugą masę wysiłku (czytaj: kasy), i to
    > bez żadnej nadziei, że następnym razem będzie inaczej.

    Tak. Ehem... Ktos w tym watku pisal o horyzontach? Kto to byl?

    > Z tego co piszesz wynikałoby, że pracodawcy "loco USA" to debile.

    No, to akurat widac golym okiem. Za malo placili pracownikom, az ci
    przez to nie mieli czym splacac pozyczek zaciagnietych na dom i stad
    wlasnie wzial sie kryzys.

    > Stawiam luźną tezę, że historie, które tu opisujesz, nie są
    > reprezentatywne dla całego rynku IT "loco USA". Ani nawet "loco some
    > city".

    Te historie nalezy czytac, pamietajac, ze to historie podawane przez
    kogos
    o uposledzonej percepcji.

    Dobra. Teraz serio: sam gdy znalazlem sie "loco USA" nie moglem sie
    nadziwic,
    ze miejscowi juz dawno o wszystkim pomysleli. O wszystkim.
    Potem, gdy mialem mozliwosc troche rozejzec sie po okolicy,
    zawuazylem, ze
    w tym kraju jest wszystko. Wszystko. Od biedy wiekszej niz w Polsce C
    (czy D,
    czy jak to tam bylo) po Lear Jety. Wszystko inne tez jest.
    Zmierzam do tego, ze 'loco USA' nie ma czegos reprezentatywnego
    dla "calego rynku IT". To tak jak z tym, ze reprezentatywny Kowalski
    ma poltora
    dziecka.
    Poster A.L ma racje z tymi posrednikami... w zarysie. To jest wszystko
    bardzo proste. Jesli posada jest za pare zlotych, to sa ogloszenia w
    gazecie, bo
    wtedy przesluchania nie kosztuja ile to tam mialo byc tysiecy na
    godzine. Za wiecej
    niz przecietna krajowa (powiedzmy piec razy wiecej) juz ogloszen jest
    bardzo malo.
    Na tym poziomie posrednicy sa jeszcze raczej ciency (maja bardzo blade
    pojecie
    o czym mowia). Na poziomie dziesiec (nie bardzo pamietam ile ta
    srednia wynosi, wiec
    to sa szacunki) razy srednia krajowa posrednicy sa OK. Malo tego, w
    wielu dziedzinach
    (niekoniecznie IT) za dziesiec/dwadziescia razy srednia krajowa, Swiat
    sie robi maly.
    Ci dranscy posrednicy nie dosc, ze znaja (sie nawzajem tez) wiekszosc
    ludzi
    zatrudniajacych, to nawet jak nie znaja kandydata, to wystarczy im
    gdzie, dla kogo
    kandydat pracowal, i tam juz znaja "wszystkich" i szybko dowiedza sie
    co w trawie piszczy.
    To jest ich "reason for being" (zeby nie mieszac tu laciny). Malo
    tego, dobrzy
    posrednicy wszyscy maja te same "otwarcia", i dlatego tez ci dobrzy
    posrednicy
    staraja sie miec "dobry kontakt" z dobrymi kandydatami.
    Panienki z HR poster A.L. tez z grubsza przedstawil prawidlowo. Jesli,
    np. wziac
    hipotetycznego kandydata zatrudnionego w duzej, biednej agencji
    europejskiej, ktorego
    to akurat chce sie pozyskac, to Pani Zosia z H.R. zalatwi mu wize (B,
    c, Z czy
    jaka - ona dobrze wie jaka trzeba), umiesci w Waldorf Astoria (no
    moze troche przesadzam), umowi go na wszystkie spotkania oraz zadba,
    zeby sie
    nie zgubil i czesto bedzie potrafila poprawnie wymowic jego nazwisko.
    A jak to akurat
    sezon, to dorzuci takiemu kandydatowi bilety na U.S. Open.
    Oczywiscie to nie dotyczy kandydatow znajacych sie na Javie.
    Wreszcie te zarobki. Ludzie! Jak ktos zarabia dwie srednie krajowe, to
    nikogo nie
    obchodzi ile tego jest i komu sie o tym powie. Troche wyzej jest z
    grubsza jak pisze
    poster A.L. (z tymi party talk o zarobkach to raczej beda sie wszyscy
    patrzec na
    wywnetrzniajacego sie o swoich jakby mial dwie glowy), ale to chyba
    dlatego, zeby
    nie mozna bylo sie domagac podwyzki, bo Kwiatkowski ma wiecej.
    Potwierdzam to
    o rozmowach o zarobkach: nic takiego tu nie istnieje - wsrod
    _p_e_e_r_s_.
    Tak naprawde, to _oczywiscie_ wiadomo z grubsza kto ile zarabia, ale
    nie trzeba
    wcale, zeby delikwent puscil w temacie pare. Wystarczy wiedziec
    _gdzie_mieszka_.
    To jest w 90% hit. Sto razy pisalem o rejonizacji w USA. To jest tak
    proste!
    Miejscowi zwykle mieszkaja w domu za trzy roczne pensje gospodarstwa
    domowego.
    Sa tu czasem wyjatki - z bardziej znanych Warren Buffett - ale bez
    wyjatkow - wiadomo.
    Wiec z tymi obecnymi zarobkami - gdy szuka sie nowych: potwierdzam.
    Jest tak chyba
    dlatego, ze to dobry zgrubny miernik co jest grane. Sam spotkalem sie
    z poszukiwaniem
    pracownikow, gdzie obok wymagan techniczno/merytorycznych warunkiem
    bylo to,
    zeby kandydat _obenie_ robil to i to, i zarabial ponad $xxx. Dziwne?
    Troche. Ale to
    ilustracja, ze wiadomo mniej wiecej ile sie za to i to na ogol placi.

    Wiec z tymi zarobkami 'loco USA' (w IT) jest tak, ze trzeba byc
    dobrym. To troche malo
    precyzyjne, ale trudno to zwiezle sformuowac.
    Loco USA, to wysokie zarobki szukaja dobrych ludzi, a nie na odwrot.
    Ergo, jak ktos szuka
    wysokich zarobkow, to raczej ich nigdy nie znajdzie.

    HTH