  • 1. Data: 2009-08-07 23:35:58
    Temat: Programy samo-modyfikujące się
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    Witam

    Chciałem zapytać jaki jest dzisiejszy stan wiedzy na temat programów
    samo-modyfikujących się. Chodzi mi o coś "więcej" niż trywialne
    doklejenie wirusa, albo przekopiowanie jednej procedury w miejsce
    drugiej.

    Np. dane mogą stanowić jakiś problem dla którego najlepsze znane algorytmy
    dają rozwiązanie np. w czasie wielomianowym wysokiego stopnia X.
    Jednak po zastosowaniu algorytmu samo-modyfikującego, w oparciu o analizę
    danych, ciąg instrukcji algorytmu zostanie tak przebudowany (raz lub
    iteracyjnie wiele razy), aby istotnie zmniejszyć stopień wielomianu X.

    Np. dzięki technikom programowania dynamicznego można zapamiętać
    rozwiązania częściowe, następnie przez łączenie rozwiązań częściowych
    można uzyskać rozwiązanie całego problemu w znacznie lepszym czasie.
    Czy są znane jakieś algorytmy dla pewnych problemów które analogicznie
    budują/modyfikują ciąg instrukcji zamiast rozwiązań częściowych i
    dzięki temu też uzyskują lepszą złożoność.

  • 2. Data: 2009-08-07 23:50:31
    Temat: Re: Programy samo-modyfikujące się
    Od: Daniel Janus <p...@n...korpus.pl>

    Dnia 07.08.2009 Mariusz Marszałkowski <b...@W...gazeta.pl> napisał/a:

> [...]
    > samo-modyfikujących się. Chodzi mi o coś "więcej" niż trywialne
    > doklejenie wirusa, albo przekopiowanie jednej procedury w miejsce

    Na temat nietrywialnych zastosowań samomodyfikującego się kodu zobacz:
    "Synthesis: An Efficient Implementation of Fundamental Operating System
    Services", Henry Massalin, 1992 (Ph.D. dissertation).

    --
    Daniel 'Nathell' Janus, m...@n...korpus.pl, http://danieljanus.pl
    Microsoft Windows is to computing as the Ottoman Empire was to late

  • 3. Data: 2009-08-08 00:20:05
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 7 Aug 2009 23:35:58 +0000 (UTC), "Mariusz Marszałkowski"
    <b...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >samo-modyfikujących się. Chodzi mi o coś "więcej" niż trywialne
    >doklejenie wirusa, albo przekopiowanie jednej procedury w miejsce

    What is partial evaluation?

    Partial evaluation creates a specialized version of a general program.
    The specialized program may be much faster than the general one.
    Let p be a program which takes two inputs d1 and d2. Ordinarily, the
    application of p to (d1,d2) would be evaluated in one step:

    Evaluate p with input (d1, d2), to produce the result res.

    However, alternatively it may be evaluated in two steps:
    (1) Partially evaluate p with input d1, to produce a new
    program r.
    (2) Evaluate r with input d2, to produce the result res.

    The program r is a specialized version of p (for the particular value
    d1 of the first input), and is called a residual program. The process
    of producing r (in step 1) is called partial evaluation, or program
    specialization. The benefit of partial evaluation is speed of
    execution: the specialized program r is often much faster than the
    general program p.

    Ksiaka jes tdo sciagniecia ze strony autora

    How to obtain a copy of the book
    Download the full text in Postscript (2.3 MB) or in PDF (US letter)
    (1.7 MB) or PDF (A4) (1.7 MB).

    http://www.dina.dk/~sestoft/pebook/pebook.html

    A.L.

    P.S. Tamze, jednego z autorow powyzszej, doskonala ksiazka o
    zlozonosci obliczeniowej

    http://www.diku.dk/hjemmesider/ansatte/neil/comp2boo
    k2007/book-whole.pdf

  • 4. Data: 2009-08-08 06:11:57
    Od: "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl>

    On Aug 8, 1:35 am, "Mariusz Marszałkowski"
    <b...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > danych, ciąg instrukcji algorytmu zostanie tak przebudowany (raz lub
    > iteracyjnie wiele razy), aby istotnie zmniejszyć stopień wielomianu X.

    Takich rzeczy nie ma. Samomodyfikacja może przyspieszyć o stały
    czynnik, ale nigdy nie jest konieczna dla poprawy asymptotycznej
    złożoności. Innymi słowy można zastąpić kompilator interpreterem.

  • 5. Data: 2009-08-08 10:33:07
    Od: matmis <m...@g...com>

    dodam jeszcze że
    - bywa, że system operacyjny umieszcza kod wykonywalny programu w
    takim obszarze pamięci, którego się nie da modyfikować - plus dla
    security, negat dla samomodyfikacji
    - dużo jest fajnych zastosowań instrumentacji kodu - gdyby ta
    instrumentacja odbywała się w trakcie działania programu jakoś
    sprytnie, byłby to szczególny przypadek samomodyfikacji

  • 6. Data: 2009-08-08 11:33:15
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@N...gazeta.pl>

    Marcin 'Qrczak' Kowalczyk <q...@k...org.pl> napisał(a):

    > On Aug 8, 1:35=A0am, "Mariusz Marsza=B3kowski"
    > <b...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Takich rzeczy nie ma.
    Jakie jest źródło tej informacji? Skąd to wiadomo?

  • 7. Data: 2009-08-08 13:02:52
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" napisał:

> [...]
    > samo-modyfikujących się. Chodzi mi o coś "więcej" niż trywialne
    > doklejenie wirusa, albo przekopiowanie jednej procedury w miejsce

    Kolejne androny zamiast sensacji o UFO, czy potworze z Loch Ness. Kompletna
    bzdura i bełkot.

    Remek

  • 8. Data: 2009-08-08 13:29:27
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <b...@W...gazeta.pl> wrote:

    >budują/modyfikują ciąg instrukcji zamiast rozwiązań częściowych i
    >dzięki temu też uzyskują lepszą złożoność.

    Zlozonosc czego?...

    A.L.

  • 9. Data: 2009-08-08 13:32:17
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 7 Aug 2009 23:11:57 -0700 (PDT), "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk"
    <q...@k...org.pl> wrote:

    >Innymi słowy można zastąpić kompilator interpreterem.

    To znaczy co?... Inperpreter moze "poprawic zlozonosc"? Ale czego?
    Zawsze wydawalo mi sie ze "zlozlnosc" to zlozonosc problemu a nie
    implementacji, chyba ze sie tu jakas inna zlozlnosc rozumie

    A.L.

  • 10. Data: 2009-08-08 14:39:21
    Od: matmis <m...@g...com>

    On 8 Sie, 13:33, "Mariusz Marszałkowski" <b...@N...gazeta.pl>
    wrote:

    > Jakie jest źródło tej informacji? Skąd to wiadomo?

    Chodzi o to, że każdy program który jest samomodyfikujący się można
    też wykonywać w emulatorze naszego pierwotengo systemu - i wtedy już
    nie wykonujemy programu samomodyfikującego się. Emulacja zwykłych
    programów nie zmienia asympototycznej złożoności ich algorytmów - po
    prostu każda instrukcja się wykonuje np. 100 razy wolniej i tyle.

    A czy są niezwykłe programy? Może mogą być, gdy w jakiś nietrywialny
    sposób oddziałują z systemem operacyjnym (tak, że taka emulacja wprost
    się załamuje). Na przykład wywołują funkcje systemu operacyjnego,
    która oblicza skrót kryptograficzny wybranego fragmentu pamięci
    zawierającej kod wykonywanego programu (normalnie takich funkcji nie
    ma, ale to tylko przykład).

    -ms