  • 1. Data: 2014-01-27 00:36:17
    Temat: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: s...@g...com

    Temat zupełnie luźny do dyskusji. Niee, ekspertem Pascala absolutnie nie jestem, ale
    zupełnie nieźle poruszam się w tym środowisku programistycznym.

    Kto i po jaką cholerę wymiślił C? W zasadzie pisze się programy bardzo podobnie jak w
    Pascalu. Ino, że imho jest to zdecydowanie mniej czytelne niż w Pascalu.

    Konstrukcja pętli, to akurat "małe piwo", w różnych językach różnie się to robi.

    Ale weźmy na przykład operatory logiczne. Ot tak sobie dupnę coś w Pascalu:

    if ((a=b) and (b<c)) then
    begin

    ... Cośtam_Cośtam;

    end;

    Albo:

    for i:=1 to N do
    begin
    Zaś_Tam_CośTam;
    end;

    Każdy zrozumie powyższy zapis !!

    A teraz to samo w C:

    if ... zapiszcie za mnie to tymi krzakami, bo nie chce mi się szukać tych operatorów
    logicznych. Symbole operatorów logicznych są absolutnie NIELOGICZNE.

    A ileż się nasłuchałem, że w C da się zrobić to, czego w Pascalu się nie da.
    I w "sieci" też się o tym naczytałem.. Ino CZEGO DO PANI NĘDZY SIĘ nie da??

    Dalej.., definiowanie typu zmiennej w "C" BYLE GDZIE, to po prostu BURDEL!!

    A potem szukaj gdzie jest pluskwa.

    Dalej.., że kod wynikowy C (po kompilacji) jest lepszy od czegokolwiek... A niby
    dlaczego? Zależy od kompilatora!!

    Gdzieś tam coś niedawno zauważyłem: for(;,;,;) , może jest tam gdzieś jakaś pomyłka,
    ale przede wszystkim pomyłką jest promowanie nieczytelnego języka.

  • 2. Data: 2014-01-27 00:50:29
    Temat: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 15:36:17 -0800 (PST), s...@g...com wrote:

> [...]
    w Pascalu. Ino, że imho jest to zdecydowanie mniej czytelne niż w Pascalu.

    Manifesto tworcy C

    http://www.lysator.liu.se/c/bwk-on-pascal.html

    Pascal znanazl sie dawno na smietniku historii. Naucz sie porzadnie C

    A.L.

  • 3. Data: 2014-01-27 01:14:46
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 stycznia 2014 00:50:29 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

> [...]
    >

    > http://www.lysator.liu.se/c/bwk-on-pascal.html
    >

    > Pascal znanazl sie dawno na smietniku historii. Naucz sie porzadnie C

    Ależ nie chodzi o historyczny śmietnik. Jak chcesz coś uzasadnić/podyskutować, proszę
    bardzo!! Jeżeli uważasz, że nie umię "C", i jest to Twoim Koronnym argumentem, to
    wręcz powiem tak: Umię cośtam nabazgrać w C. A teraz, brakło Ci Kolego ARGUMENTÓW..
    Trzasłeś "Naucz sie porzadnie C"

    A po kiego diabła mam się tych krzaków uczyć?! No weż mi to Chłopie wyjaśnij.
    Szybszy kod wynikowy będę miał czy co ??

  • 4. Data: 2014-01-27 01:28:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > Kto i po jaką cholerę wymiślił C? W zasadzie pisze się programy bardzo
    > podobnie jak w Pascalu. Ino, że imho jest to zdecydowanie mniej czytelne

    Kwestia gustu i obycia.

> [...]
    > Każdy zrozumie powyższy zapis !!
    > A teraz to samo w C:
    > if ... zapiszcie za mnie to tymi krzakami,

    Albo podajesz przykład albo nie...

    > bo nie chce mi się szukać
    > tych operatorów logicznych. Symbole operatorów logicznych są absolutnie
    > NIELOGICZNE.

    Nawet przykładu nie podałeś, więc o co chodzi? Które operatory są
    nielogiczne?
    Tak chwalisz pascalowe operatory, a nie mają one np. gwarantowanej
    kolejności wykonywania.

    > A ileż się nasłuchałem, że w C da się zrobić to, czego w Pascalu się
    > nie da. I w "sieci" też się o tym naczytałem.. Ino CZEGO DO PANI NĘDZY
    > SIĘ nie da??

    A.L. podał Ci bardzo dobry link. Zobacz sobie np. punkt 3. Nie chodzi o to,
    że się nie da, tylko że trzeba rozwiązywać problemy nieznane w C (i nie
    tylko w C).

    > Dalej.., definiowanie typu zmiennej w "C" BYLE GDZIE, to po prostu
    > BURDEL!!

    Twoja subiektywna opinia.

    > A potem szukaj gdzie jest pluskwa.

    A co to ma do pluskw?
    Poza tym jak już się czepiasz C, to może wysil się trochę i określ wersję
    standardu. Są takie wersje C, w których deklaracja musi być na początku
    funkcji i nie można deklarować byle gdzie.

    > Gdzieś tam coś niedawno zauważyłem: for(;,;,;) , może jest tam gdzieś
    > jakaś pomyłka, ale przede wszystkim pomyłką jest promowanie nieczytelnego
    > języka.

    Miałeś mało do czynienia, to wydaje Ci się nieczytelny. Jeśli ktoś zna
    składnię pętli for w C, to zapis for(;;) nie będzie dla niego nieczytelny
    (bo o to pewnie chodziło, a nie 3 średniki i 2 przecinki).

    Odpowiadając ogólnie na Twoje pytania. Pascal przegrał z C m.in. przez tą
    swoją rozwlekłość, która według Ciebie jest czytelna. Nie, te beginy i endy
    nie są czytelne, tak samo jakieś array of cośtam. Kod ma być zwięzły, nie ma
    udawać języka mówionego. Kolejna ważna rzecz, to obiektowość. Pascalowi
    jakoś nie wyszło, nie wspiera obiektowości tak jak by można tego oczekiwać
    od nowoczesnego języka programowania. Dalej - Pascal został porzucony przez
    Borlanda. Turbo Pascal wyszedł tylko na DOS/Windows, nie otwarto jego
    źródeł. Delphi jakieś super nie było, wersja na Linuksa poniosła porażkę.
    UNIX napisano w C, Apple przeszło na C i potem Objective-C. Windows napisany
    jest w C i C++. Jakoś twórcom systemów operacyjnych Pascal się nie spodobał.
    Z resztą czy Pascal nie został stworzony do celów edukacyjnych? W szkołach
    królował, więc chyba spełnił oczekiwania?

    Chciałbym też zauważyć, że pomyliłeś grupy. Twój post nie ma nic wspólnego z
    tematem tej grupy mimo, że tytuł posta to sugeruje. Takie pytania pisz na
    pl.comp.programming. Poza tym sądząc po emocjonalnym tonie Twojej wypowiedzi
    oraz braku konkretnych przykładów, podejrzewam, że chciałeś się chyba po
    prostu wyżalić, więc może lepsza byłaby grupa pl.pregierz.
    Zgadzam się z A.L. Przestań sobie zawracać głowę Pascalem, bo do niczego to
    nie prowadzi. uC programuje się teraz głównie w C, zaakceptuj to. To, że
    dostrzegasz jakieś zalety Pascala nie ma obecnie znaczenia. Spory o to czy
    Pascal jest lepszy od C miały swoje miejsce w ubiegłym wieku, teraz już na
    ten temat za późno.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2014-01-27 01:30:20
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 16:14:46 -0800 (PST), s...@g...com wrote:

> [...]
    >
    >A po kiego diabła mam się tych krzaków uczyć?! No weż mi to Chłopie wyjaśnij.
    >Szybszy kod wynikowy będę miał czy co ??

    Nie podniecaj sie. Pzreczytales ten artykul?

    A.L.

    P.S> Poza tym, naucz sie jak wysylac posty na usenet tak aby byly
    czytelne

  • 6. Data: 2014-01-27 01:41:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 01:14, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > A po kiego diabła mam się tych krzaków uczyć?! No weż mi to Chłopie wyjaśnij.
    > Szybszy kod wynikowy będę miał czy co ??

    Szybciej, ewentualnie łatwiej będzie ci napisać w c, bo masz do
    dyspozycji efekty pracy dużej ilości ludzi tworzących systemy RTOS,
    sterowniki urządzeń. A w pascalu podejrzewam że więcej trzeba rzeźbić
    samemu. A co do szybkości, to chyba oprócz twoich umiejętności ma na nią
    wpływ też jakość kodu dołączanego w postaci bibliotek no i sam kompilator.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2014-01-27 01:44:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > jest to Twoim Koronnym argumentem, to wręcz powiem tak: Umię cośtam
    > nabazgrać w C. A teraz, brakło Ci Kolego ARGUMENTÓW.. Trzasłeś "Naucz sie

    Stachu, sam argumentów nie podałeś, więc nie krzycz teraz o nich. Jeszcze
    raz odsyłam do linka podanego przez A.L. Zobacz sobie jak pan Kernighan
    porównuje języki. Nie musisz się z nim zgadzać, ale jego tekst pokazuje w
    jaki sposób można argumentować swoje racje w sporze o wyższość języków. I
    żeby porównać dobrze języki, trzeba je dobrze znać. Ty ich nie znasz dobrze.
    Nie podałeś argumentów. Udowodniłeś tylko, że potrafisz obsługiwać klawisz
    Shift i za jego pomocą krzyczeć o burdelach i nędzy. Więc tak, naucz się obu
    języków, bo inaczej dyskusja z Tobą nie ma sensu. Wykrzykujesz o
    nielogicznych operatorach, a nawet jednego operatora C nie podałeś.

    > A po kiego diabła mam się tych krzaków uczyć?!

    Bo świat poszedł w tę stronę. Równie dobrze możesz marudzić czemu nie
    programuje się w BASICu (tak, jest BASCOM, ale to nisza), przecież ma te
    Twoje ukochane beginy i endy. Z różnych względów wygrało C.

    > No weż mi to Chłopie
    > wyjaśnij. Szybszy kod wynikowy będę miał czy co ??

    Ale kod wynikowy z czego? Jakiegoś niszowego, zakurzonego kompilatora
    Pascala, o którym nikt nie pamięta? OK, może sobie być szybszy albo równie
    szybki. I co z tego? Wybiera się C, bo do tego jest mnóstwo narzędzi,
    bibliotek, przykładów, książek, stron itd.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2014-01-27 01:44:23
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 01:28:47 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Pascal jest lepszy od C miały swoje miejsce w ubiegłym wieku, teraz już na

    A jak juz koniecznie chce miec program w C pascalopodobny, to moze
    sobie zdefiniowac makra w C ktore spowoduja ze C bedzi "jak Pascal".
    No prawie...

    Niech wygugjuje taki papier

    A Simple Technique for Converting from a Pascal Shop to a C. Shop.
    Wilf R. LaLonde, and John R. Pugh. Softw., Pract. Exper. 13(9):771-775
    (1983)

    A.L.

  • 9. Data: 2014-01-27 01:57:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 00:36, s...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > Ale weźmy na przykład operatory logiczne. Ot tak sobie dupnę coś w Pascalu:

    Zamień begin na "{" a end na "}"

    for (i=0; i < 100; ++i)
    {
    cośtam;
    }

    Taka różnica, że nie da się zrozumieć?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-01-27 02:24:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 15:36:17 -0800 (PST), s...@g...com
    > Temat zupełnie luźny do dyskusji. Niee, ekspertem Pascala absolutnie nie jestem,
    ale zupełnie nieźle poruszam się w tym środowisku programistycznym.

    > Kto i po jaką cholerę wymiślił C?

    A takich kilku. Zeby napisac Multicsa(Unixa) :-)

    > W zasadzie pisze się programy bardzo podobnie jak w Pascalu.

    Trudno powiedziec czy "jak w Pascalu", czy "w Pascalu to podobnie jak
    w C", czy "w Pascalu to identycznie jak w Algolu, a w C analogicznie",

    > Ino, że imho jest to zdecydowanie mniej czytelne niż w Pascalu.

    Pretensje do siebie, trzeba pisac czytelnie :-)

> [...]
    > Ale weźmy na przykład operatory logiczne. Ot tak sobie dupnę coś w Pascalu:

    if ((a==b) && (b<c)) then
    {
    ... Cośtam_Cośtam;
    }

    Kiepski przyklad.

    A jak czytelnie wyglada np obsluga ambitniejszych struktur
    wskaznikowych - taka powiedzmy dwukierunkowa lista list :-)

    > A ileż się nasłuchałem, że w C da się zrobić to, czego w Pascalu się nie da.
    > I w "sieci" też się o tym naczytałem.. Ino CZEGO DO PANI NĘDZY SIĘ nie da??

    Po pierwsze - zalezy ktory Pascal. Nie kazdy ma wszystkie typy,
    obsluge sprzetu, przerwan. Biblioteki moga byc ograniczone.
    Unii nie ma, typow bitowych nie ma. Procedur ze zmienna lista
    parametrow nie ma.

    Ale masz racje - podobne. Np instrukcji "rotate" nie ma w obu.
    Borland duzo zrobil w doprowadzeniu do wspolnych mozliwosci.

    > Dalej.., definiowanie typu zmiennej w "C" BYLE GDZIE, to po prostu BURDEL!!

    Wcale nie byle gdzie. Znow podobnie jak w Pascalu.

    > A potem szukaj gdzie jest pluskwa.
    > Dalej.., że kod wynikowy C (po kompilacji) jest lepszy od czegokolwiek... A niby
    dlaczego? Zależy od kompilatora!!

    Ale dobre kompilatory sa od dawna :-)

    > Gdzieś tam coś niedawno zauważyłem: for(;,;,;) , może jest tam gdzieś jakaś
    pomyłka, ale przede wszystkim pomyłką jest promowanie nieczytelnego języka.

    O, w C to mozesz znacznie bardziej nieczytelnie napisac.
    W Pascalu zreszta tez :-)

    J.