  • 111. Data: 2014-02-05 23:38:23
    Temat: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Galka" napisał w wiadomości grup
    net...
    Uzytkownik "A.L." <a...@a...com> napisal w wiadomosci
    [...]
    >Podziele sie kojarzacymi mi sie z tym watpliwosciami.
    >Temat 1. Czym sie rózni wskaznik do 10 elementowej tablicy znaków od
    >wskaznika na znak ?

    Paroma rzeczami. Adres niby ten sam, ale atrybuty inne, a wiec:
    a) *wskaznik jest albo znakiem w drugim przypadku, albo tablica
    (adresem pierwszego elementu) w pierwszym.
    b) sizeof(*wskaznik) jest 10 albo 1
    c) wskaznik+1 powieksza adres o 10 lub o 1 ..

    >Temat 2. char *ala - ala jest wskaznikiem; char ala[10] - samo ala
    >tez jest wskaznikiem na pierwszy element.

    Jesli mowa o zwyklej deklaracji, to jest jeszcze kwestia alokacji
    pamieci.
    Chyba ze to np jako parametr funkcji.

    >Laczne uzycie * i [] powinno zgodnie z moja intuicja spowodowac, ze
    >symbol którego dotycza bedzie w efekcie koncowym wskaznikiem do
    >wskaznika. Sprawdza sie to dla: char *ala[10], a nie sprawdza sie
    >dla: char (*ala)[10]. Nie rozumiem dlaczego kolejnosc zastosowania
    >tych operatorów ma wplyw na glebokosc zaglebienia "wskaznikowosci".

    No bo co innego deklarujemy, to i co innego mamy.

    char *(ala[10]) to przede wszystkim tablica 10 wskaznikow. Gdzies tam
    jest 20/40/80/10 bajtow na te wskazniki zarezerwowane.

    char (*ala)[10] to jeden wskaznik. Na obszar 10 znakow.

    >To jest chyba jeden z istotnych czynników mieszajacych troche w
    >logice interpretacji tych zapisów.

    Jak sie porzadnie deklaruje i wykorzystuje, to sie nie miesza. Ale
    latwo sie pomylic :-)

    J.

  • 112. Data: 2014-02-06 08:33:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Uzytkownik "A.L." <a...@a...com> napisal w wiadomosci
    > [...]
    >
    > Paroma rzeczami. Adres niby ten sam, ale atrybuty inne, a wiec:
    > a) *wskaznik jest albo znakiem w drugim przypadku,
    To rozumiem.

    > albo tablica (adresem pierwszego elementu) w pierwszym.

    Czytając wątek myślałem (na bazie mojego rozumienia polskiego, nie zadałem
    sobie trudu aby sprawdzić) że:
    skoro byte (*ala)[10] jest wskaźnikiem do 10 elementowej tablicy znaków to
    *ala będzie pierwszym znakiem.
    Jeśli *ala jest adresem tablicy a dopiero **ala będzie pierwszym znakiem to
    cała moja poprzednia wypowiedź jest błędna i nie ma Tematów 1 i 2.
    P.G.

  • 113. Data: 2014-02-06 20:53:40
    Od: "Jan" <k...@p...net>

    Polecam Cobol. Perforujesz sobie karty i .... do czytnika kart z nimi.
    Nowoczesność w domu i w zagrodzie.

  • 114. Data: 2014-02-06 21:07:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan" napisał w wiadomości
    >Polecam Cobol. Perforujesz sobie karty i .... do czytnika kart z
    >nimi.
    >Nowoczesność w domu i w zagrodzie.

    Ale przeciez Cobol nie oznacza czytnika.

    Ba, przez dlugie lata byl uzywany do programowania aplikacji
    sieciowych i terminalowych.

    I chyba nadal jest w uzyciu.

    J.

  • 115. Data: 2014-02-06 21:34:15
    Od: "Jan" <k...@p...net>

    Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >Nowoczesność w domu i w zagrodzie.

    Ale przeciez Cobol nie oznacza czytnika.

    Ba, przez dlugie lata byl uzywany do programowania aplikacji

    Ale nigdzie nie twierdziłem, że oznacza czytnik. Chociaż tak go pamiętam.
    Pozwól, że Cię zacytuję: "przez dlugie lata byl uzywany".
    Czyli... nowoczesność w domu i zagrodzie.

    A wracając do tematu wątku. Dużo programowałem w Pascalu. Jeszcze w MT
    Pascal na 8-bitowych mikrokomputerach.
    Ale uC programuję w C. Albo, jeśli coś prostego (bo już odwykłem od
    niskopoziomowego programowania), w assemblerze.
    Ale mnie śmieszy, jak ktoś dyskutuje o wyższości świąt bożego narodzenia nad
    świętami wielkiej nocy. Gostek powinien w Pascalu napisać kompilator na uC
    i programować w tym Pascalu. Droga wolna. Po co jednak tyle marudzić?

  • 116. Data: 2014-02-06 22:08:03
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    półczesnego jak np ARM Cortex M4.

    > Jestem za stary, żeby być aż tak ambitnym. Wystarczy mi MSP430 i
    > AVR... Mam naprawdę niewielkie potrzeby - jakieś proste automaty,
    > zbieranie pomiarów itp.

    Dorzucę swoje 50gr ( lub 50 centów - jak kto woli )

    Jeżeli już zaczynać to ja bym sobie odpuścił AVR i wybrał MSP430.
    Mają fajniejszą dokumentacje i nie mają jakiś kretyńskich wymysłów typu
    fuse-bity.

    Dawno temu jak odpalałem pierwszego MSP430, zapomniałem podłączyć
    zasilania . Skubaniec chodził mimo to i nawet mrugał ledem bo się
    zasilił przez linie j-taga. Poza tym na każdy ficzer jest krótki przykład.

    A AVR wku...ją mnie do dzisiaj. No ale to moja subiektywna opinia.

    Adam

  • 117. Data: 2014-02-06 23:09:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Feb 2014 21:34:15 +0100, "Jan" <k...@p...net> wrote:
    > Ba, przez dlugie lata byl uzywany do programowania aplikacji
    > sieciowych i terminalowych.
    > I chyba nadal jest w uzyciu.

    Heh, bez cobola to mbanku nie było ;)

    --
    Marek

  • 118. Data: 2014-02-07 02:46:48
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-02-06 23:09, Marek wrote:

    > Heh, bez cobola to mbanku nie było ;)
    Chyba nie tylko mBanku. :-) Zdaje się dla tego typu instytucji IBM ma w
    ofercie wynalazki z linii iSeries czy też zSeries dziedziczące po S/360.
    Swoją drogą interesująca jest ta skłonność do (nad)używania wielkich
    liter przez banki w tytułach przelewów czy też nazwach odbiorców tychże
    przelewów (Inteligo, mBank). IMO to cud, że można używać polskich
    znaków. :-)

    Co zaś się tyczy kart perforowanych, to ja miałem okazję używać ich do
    wrzucenia kilku krótkich programików w Fortranie na Odrę 1305. Więc nie
    tylko Cobol. :-D

  • 119. Data: 2014-02-07 09:35:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 07 Feb 2014 02:46:48 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    tychże
    > przelewów (Inteligo, mBank). IMO to cud, że można używać polskich

    Pewnie się domyślasz dlaczego umieją tylko dużymi;) A implementacja
    pliterek to było wyzwanie... Zdaje się są jeszcze banki co pliterek
    nie mają w przelewach.

    --
    Marek