  • 21. Data: 2021-09-28 08:44:17
    Temat: Re: Programowanie wizualne
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    sobota, 11 września 2021 o 20:27:26 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):

    > Ostatnio zdołałem też spiąć edytor z ewaluatorem, i choć jeszcze przede mną dużo
    pracy, mam z tego dużo radochy

    > https://www.youtube.com/watch?v=oOHg74HYau4

    Wczoraj organizatorzy ICFP wrzucili wreszcie pełne demo, które przedstawiłem na
    warsztatach:

    https://www.youtube.com/watch?v=FlOghAlCDA4

  • 22. Data: 2021-09-29 17:27:30
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    wtorek, 28 września 2021 o 08:44:18 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):

    > Wczoraj organizatorzy ICFP wrzucili wreszcie pełne demo, które przedstawiłem na
    warsztatach:

    > https://www.youtube.com/watch?v=FlOghAlCDA4

    Jeszcze mi się skojarzyło, że ubiegłej jesieni na konferencji Racketa dowiedziałem
    się o projekcie "interaktywnej składni" tworzonym dla środowiska programistycznego dr
    Racket:

    https://www.youtube.com/watch?v=8htgAxJuK5c

    Sądzę, że ta prezentacja całkiem dobrze ilustruje to, co i ja bym chciał
    wyeksplorować ze swoim środowiskiem.

  • 23. Data: 2021-10-28 13:03:11
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

> [...]
    > Wczoraj organizatorzy ICFP wrzucili wreszcie pełne demo, które przedstawiłem na

    Ostatnio miałem też prezentację ("na żywo") o programowaniu na telefonie:
    https://www.youtube.com/watch?v=nGba4J-ThEk

  • 24. Data: 2023-08-02 15:41:41
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    czwartek, 28 października 2021 o 13:03:12 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):

    > Ostatnio miałem też prezentację ("na żywo") o programowaniu na telefonie:
    > https://www.youtube.com/watch?v=nGba4J-ThEk

    Gdyby ktoś był zainteresowany statusem projektu, to w kwietniu miałem na jego temat
    prezentację
    na European Lisp Symposium, i organizatorzy wrzucili niedawno nagranie na youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=TymwS5N95aY

    W miarę aktualne statusy publikuję też co miesiąc na mastodonie:
    https://functional.cafe/@PaniczGodek

  • 25. Data: 2023-08-11 16:27:42
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 2 sierpnia 2023 o 15:41:43 UTC+2 Maciek Godek napisał(a):

> [...]
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=TymwS5N95aY
    >
    > W miarę aktualne statusy publikuję też co miesiąc na mastodonie:

    Opublikowałem też bardziej rozbudowane demo mające wyjaśniać podstawowe założenia
    projektu:

    https://www.youtube.com/watch?v=bedP4m9FV8k&feature=
    youtu.be

  • 26. Data: 2023-08-19 03:38:54
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Maciek Godek <g...@g...com> wrote:

    > Opublikowałem też bardziej rozbudowane demo mające wyjaśniać podstawowe założenia
    projektu:

    > https://www.youtube.com/watch?v=bedP4m9FV8k&feature=
    youtu.be

    Tu już chyba i tak nikt nie został.

    --
    Przychodzi baba do lekarza:
    - Panie doktorze, dziękuję za wspaniałe leczenie.

  • 27. Data: 2023-09-10 20:36:29
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    Ludzie przez kupę czasu wkładali mnóstwo wysiłku w proponowanie metod, które oddalają
    nas od formatu tekstowego, bo wszyscy jakoś zakładali, że format tekstowy jest dla
    nas obciążeniem albo ograniczeniem i dlatego lepiej, jak będziemy np. rysować zamiast
    pisać.
    I może nawet tak by się ten świat dalej rozwijał, ale niestety AI i metody
    przetwarzania tekstu rozwinęły się na tyle, że format tekstowy znowu jest atrakcyjny.
    Bo łatwiej jest napisać prompt dla ChatGPT, niż go narysować.
    Nie, nie chodzi o to, że wszyscy będą teraz programować przy użyciu GPT - ale też
    nigdy nie było tak, że wszyscy rysowali. Tu bardziej chodzi o to, czy jakiś format
    doceniamy i chcemy w niego inwestować, czy raczej od niego odchodzić.
    A sytuacja wygląda tak, że teraz format tekstowy (wliczam w to gadanie do mikrofonu)
    jest znowu fajny.

    Myślę, że możemy spodziewać się pewnego renesansu formatu tekstowego. Bo okazało się,
    że nie trzeba go porzucać, skoro można go lepiej/sprytniej przetwarzać.
    A to z kolei może oznaczać mniejsze zainteresowanie (czyli mniejsze inwestycje)
    formatami graficznymi, wolniejszą adopcję modelowania, itd. Ewentualnie, to komputer
    może nam coś narysować.

    Czyli - po co komu programowanie wizualne, skoro z komputerem można się po prostu
    dogadać?

  • 28. Data: 2023-09-10 21:08:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/09/2023 20:36, Maciej Sobczak wrote:
> [...]
    rysować zamiast pisać.
    > I może nawet tak by się ten świat dalej rozwijał

    Nie kojarzę jakiejś większej rewolucji programowania nie-tekstowego w
    ostatnich latach. Owszem, było pełno drag'n'drop operators na rynku,
    głównie z Delphi i trochę z C# oraz pojedyncze sztuki LabView, ale
    trudno nazwać to rewolucją lub trendem. Wręcz okazało się, że ten sposób
    "programowania" generuje skrajnie gównianej jakości kod którego nie da
    się utrzymać i testować w sensowny sposób, więc budowanie w tym dużej
    apliakcji to proszenie się o kłopoty. Kto miał resztkę mózgu w
    managmencie, uciekł od tego przy pierwszym smrodzie dochodzącym z kodu.

    > Czyli - po co komu programowanie wizualne, skoro z komputerem można się po prostu
    dogadać?

    Nigdy nie było potrzebne, poza kilkoma niszami.

  • 29. Data: 2023-09-11 12:22:12
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    niedziela, 10 września 2023 o 20:36:32 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):
> [...]
    jest dla nas obciążeniem albo ograniczeniem i dlatego lepiej, jak będziemy np.

    Wydaje mi się, że to stwierdzenie po pierwsze zawiera błędną generalizację, a po
    drugie jest bardzo nieprecyzyjne.
    Co to znaczy "format nietekstowy"? Format, w którym nie wszystkie bajty są kodowane
    jako ASCII? Format, którego raczej nie da się przeglądać za pomocą notepada?
    No to na przykład PDF jest takim formatem, i wydaje się dość popularny.

    Jeżeli ściągniemy sobie projekt Scratcha na dysk, to jest to plik binarny, który
    jednak przy bliższych oględzinach okazuje się paczką zip, zawierającą w sobie zbiór
    plików tekstowych w formacie JSON.

    Z kolei środowisko programistyczne dr Racket ma dość osobliwą cechę. Normalnie
    pracuje na plikach kodowanych w ASCII czy innym unikodzie, ale możemy do tekstu
    programu wkleić obrazek.
    Tyle że wtedy jeżeli zapiszemy ten plik, to nagle staje się kodowany binarnie, i nie
    da się go edytować w żadnym innym edytorze tekstu (co wiele osób, w tym ja, uważa za
    raczej niefortunne).

    W moich pracach nad GRASPem to, żeby formatem wymiany danych były pliki tekstowe,
    edytowalne w innych edytorach, jest jednym z moich priorytetów.

    Co do "rysowania zamiast pisania", to wydaje się, że jest to fałszywa dychotomia.
    Tzn. zarówno rysujemy, jak i piszemy (i tak raczej pozostanie)

> [...]
    doceniamy i chcemy w niego inwestować, czy raczej od niego odchodzić.
    > A sytuacja wygląda tak, że teraz format tekstowy (wliczam w to gadanie do

    Jeżeli gadanie do mikrofonu nazywasz "formatem tekstowym", to ja już nic nie
    rozumiem.

> [...]
    formatami graficznymi, wolniejszą adopcję modelowania, itd. Ewentualnie, to komputer

    Szczerze powiedziawszy, format tekstowy nigdy donikąd sobie nie poszedł, więc trudno
    się spodziewać jego renesansu.

    > Czyli - po co komu programowanie wizualne, skoro z komputerem można się po prostu
    dogadać?

    W latach 70. i 80. głównym sposobem na interakcję z komputerem było korzystanie z
    wiersza poleceń.
    Ale w roku 1984 Apple wypuściło Macintosha wraz z systemem okienkowym, i nagle
    okazało się, że z komputera może korzystać każdy.

  • 30. Data: 2023-09-11 22:38:38
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Co to znaczy "format nietekstowy"?

    To jest bardzo fajne pytanie.
    Dla mnie format tekstowy to taki, który można naturalnie podyktować komuś przez
    telefon (dlatego dalej nie rozróżniam pisania na klawiaturze od gadania do
    mikrofonu).
    Przykładowo, poprzednie zdanie jest w formacie tekstowym. I nie wyciągaj ode mnie
    ścisłej definicji tego co jest "naturalne", bo nie będzie mi się chciało odpisać. W
    skrócie, czytanie na głos wartości kolejnych bajtów z pliku binarnego nie jest
    naturalnym przekazaniem jego treści, ale przeczytanie na głos tego zdania już jest i
    dlatego to zdanie jest tekstem. OK?

    > Co do "rysowania zamiast pisania", to wydaje się, że jest to fałszywa dychotomia.
    > Tzn. zarówno rysujemy, jak i piszemy (i tak raczej pozostanie)

    No właśnie - mam wrażenie, że nie będziemy aż tak dużo rysować, jeśli będziemy mogli
    więcej powiedzieć (albo napisać). Właśnie o tą zależność mi chodziło.

    > Jeżeli gadanie do mikrofonu nazywasz "formatem tekstowym", to ja już nic nie
    rozumiem.

    Cała kupa ludzi korzysta z systemów typu speech recognition albo speech synthesis i
    bardzo dobrze rozumieją. Dzieci w szkole też już niczego nie czytają, bo wszystkie
    lektury mają w audiobookach. A polecenia głosowe to już chyba nawet zmywarki kumają.
    Właśnie dlatego, że na poziomie komunikacji tekst i mowa to jest z grubsza to samo.

> [...]
    > Ale w roku 1984 Apple wypuściło Macintosha wraz z systemem okienkowym, i nagle
    okazało się, że z komputera może korzystać każdy.

    Nie, dalej nie każdy. Dalej potrzebne są kursy obsługi komputera, tak jak kiedyś.
    Okienka nie zastąpiły tekstu, wręcz przeciwnie - jak na ironię, to właśnie w okienku
    na komputerze Apple piszę ten tekst, w odpowiedzi na Twój tekst. Po, bez jaj, 40
    latach tej okienkowej "rewolucji".
    Ale mógłbym go też podyktować. Podobnie jak mógłbym kazać temu aplu, żeby mi Twojego
    posta przeczytał - i to jest cenniejsze, niż te okienka. A mogę to zrobić właśnie
    dlatego, że tekst i mowa to jest w zasadzie to samo.

    Ale na pewno nie chciałoby mi się niczego w tej dyskusji rysować. Mówi się, że obraz
    jest wart tysiąca słów, ale nie mówi się o wysiłku, jaki trzeba włożyć, żeby ten
    obraz był tyle wart. Wydaje się, że tekst jest ciągle tańszy - a jeśli dzięki
    technice może być coraz łatwiej przetwarzany, to tym bardziej utrwala jego dominację.