    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 11 Sep 2023 03:22:12 -0700 (PDT)
    <a...@g...com>
    <f...@h...invalid>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: Programowanie wizualne
    From: Maciek Godek <g...@g...com>

    niedziela, 10 września 2023 o 20:36:32 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):
    > Ludzie przez kupę czasu wkładali mnóstwo wysiłku w proponowanie metod, które
    oddalają nas od formatu tekstowego, bo wszyscy jakoś zakładali, że format tekstowy
    jest dla nas obciążeniem albo ograniczeniem i dlatego lepiej, jak będziemy np.
    rysować zamiast pisać.

    Wydaje mi się, że to stwierdzenie po pierwsze zawiera błędną generalizację, a po
    drugie jest bardzo nieprecyzyjne.
    Co to znaczy "format nietekstowy"? Format, w którym nie wszystkie bajty są kodowane
    jako ASCII? Format, którego raczej nie da się przeglądać za pomocą notepada?
    No to na przykład PDF jest takim formatem, i wydaje się dość popularny.

    Jeżeli ściągniemy sobie projekt Scratcha na dysk, to jest to plik binarny, który
    jednak przy bliższych oględzinach okazuje się paczką zip, zawierającą w sobie zbiór
    plików tekstowych w formacie JSON.

    Z kolei środowisko programistyczne dr Racket ma dość osobliwą cechę. Normalnie
    pracuje na plikach kodowanych w ASCII czy innym unikodzie, ale możemy do tekstu
    programu wkleić obrazek.
    Tyle że wtedy jeżeli zapiszemy ten plik, to nagle staje się kodowany binarnie, i nie
    da się go edytować w żadnym innym edytorze tekstu (co wiele osób, w tym ja, uważa za
    raczej niefortunne).

    W moich pracach nad GRASPem to, żeby formatem wymiany danych były pliki tekstowe,
    edytowalne w innych edytorach, jest jednym z moich priorytetów.

    Co do "rysowania zamiast pisania", to wydaje się, że jest to fałszywa dychotomia.
    Tzn. zarówno rysujemy, jak i piszemy (i tak raczej pozostanie)

    > I może nawet tak by się ten świat dalej rozwijał, ale niestety AI i metody
    przetwarzania tekstu rozwinęły się na tyle, że format tekstowy znowu jest atrakcyjny.
    Bo łatwiej jest napisać prompt dla ChatGPT, niż go narysować.
    > Nie, nie chodzi o to, że wszyscy będą teraz programować przy użyciu GPT - ale też
    nigdy nie było tak, że wszyscy rysowali. Tu bardziej chodzi o to, czy jakiś format
    doceniamy i chcemy w niego inwestować, czy raczej od niego odchodzić.
    > A sytuacja wygląda tak, że teraz format tekstowy (wliczam w to gadanie do
    mikrofonu) jest znowu fajny.

    Jeżeli gadanie do mikrofonu nazywasz "formatem tekstowym", to ja już nic nie
    rozumiem.

    > Myślę, że możemy spodziewać się pewnego renesansu formatu tekstowego. Bo okazało
    się, że nie trzeba go porzucać, skoro można go lepiej/sprytniej przetwarzać.
    > A to z kolei może oznaczać mniejsze zainteresowanie (czyli mniejsze inwestycje)
    formatami graficznymi, wolniejszą adopcję modelowania, itd. Ewentualnie, to komputer
    może nam coś narysować.

    Szczerze powiedziawszy, format tekstowy nigdy donikąd sobie nie poszedł, więc trudno
    się spodziewać jego renesansu.

    > Czyli - po co komu programowanie wizualne, skoro z komputerem można się po prostu
    dogadać?

    W latach 70. i 80. głównym sposobem na interakcję z komputerem było korzystanie z
    wiersza poleceń.
    Ale w roku 1984 Apple wypuściło Macintosha wraz z systemem okienkowym, i nagle
    okazało się, że z komputera może korzystać każdy.