  • 1. Data: 2016-10-01 14:06:50
    Temat: Projekt suwnicu obliczenia wytrzymałościowe słupów podporowych
    Od: v...@g...com

    Witam.

    Potrzebuję pomocy z moim projektem. Muszę wykonać projekt suwnicy która będzie
    podnosić Max 5 ton. Na ten moment poszukuję informacji jak obliczyć wytrzymałość
    słupów podporowych w kształcie kwadratu. Wysokość słupów to 4 metry, a wymiary
    poprzeczne chciałbym dostosować do podnoszonego ciężaru. Myślałem aby policzyć
    wytrzymałość jak dla zwykłego pręta czyli siła przez pole przekroju i porównać z kc,
    ale myślę że nie jest to takie proste i trzeba uwzględnić także wysokość. Materiał
    może być St3S, jeśli za miękki to mogę to zmienić

    Prosiłbym o porady bądź konkretne książki pokazujace tego typu obliczenia.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2016-10-01 18:37:30
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    W dniu sobota, 1 października 2016 14:06:52 UTC+2 użytkownik v...@g...com
    napisał:
    > Witam.
    >
    > "Potrzebuję pomocy z moim projektem. Muszę wykonać projekt suwnicy....."
    Jeżeli suwnicę, to polecam dobrą książkę:

    DŹWIGNICE Piątkiewicz Sobolski dźwigi przenośniki

    jest nawet na Allegro

  • 3. Data: 2016-10-01 19:12:07
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    napisał:
> [...]
    może być St3S, jeśli za miękki to mogę to zmienić

    > Prosiłbym o porady bądź konkretne książki pokazujace tego typu obliczenia.

    Jak projekt suwnicy to:
    DŹWIGNICE Suwnice, Żuraw - Piątkiewicz, Sobolski
    Jak podtorze to te pozycje co podałem w poście na matematyka.pl

  • 4. Data: 2016-10-02 05:18:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Ciebie uczą na tej polibudzie na inżyniera, czy na rachmistrza? Nie powiedzieli Ci
    najważniejszej rzeczy dla inżyniera: suwnica jest obiektem objętym przepisami.
    Zgodność projektu z przepisami jest oceniana przez inspektora. Idź więc do takiego
    inspektora (na przykład w najbliższym inspektoracie Urzędu Dozoru Technicznego) i
    zapytaj na zgodność z jakimi przepisami odbierałby taką suwnicę. Zdobądź w czytelni
    te przepisy, tam jest napisane jak to zaprojektować, zastosuj się do nich, robota
    zrobiona po inżyniersku. Możesz tutaj meldować jak Ci idzie, dostaniesz pomoc.

  • 5. Data: 2016-10-02 16:52:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-10-16 o 14:06, v...@g...com pisze:
> [...]
    > Materiał może być St3S, jeśli za miękki to mogę to zmienić
    >
    > Prosiłbym o porady bądź konkretne książki pokazujące tego typu

    Dźwignice kończyłem ćwierć wieku temu, ale nie sądzę, by od tego czasu
    jakoś szczególnie uległo to zmianie - ale piszę z głowy! Poza książkami
    przywołanymi przez kolegów przede wszystkim UDT wydawało takie broszurki
    z wytycznymi oraz potrzebujesz katalogów. Suwnica poza obciążeniem ma
    jeszcze własną masę, która ma krytyczne tu znaczenie. Nie wiem jakie
    masz założenia do tego projektu. Jak nie masz tych danych, to pooglądaj
    katalogi. Jest tego w sieci masa. Tak, czy siak musisz jakość założyć
    pionowe obciążenie, bo przy projekcie normalnego urządzenia wynika ono z
    obliczeń, a w tych zaczyna się od doboru wózka, potem dźwigara z kabiną.
    Z reakcji wychodzi Ci obciążenie słupów.

    Sposób obliczenia słupów jest pochodną przyjętego założenia konstrukcji.
    Przeważnie jedna podpora jest sztywno połączona z dźwigarem i tam masz
    naprężenia ściskające i gnące, a druga przegubowo i tam masz tylko
    ściskanie. Obydwa słupy - moim zdaniem - przede wszystkim liczysz na
    wyboczenie. Jest odpowiednia norma. Ten słup raczej prędzej się zniszczy
    tracąc stateczność, niż zgniatając.

  • 6. Data: 2016-10-03 12:34:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >zaprojektować,
    >zastosuj się do nich, robota zrobiona po inżyniersku.
    >Możesz tutaj meldować jak Ci idzie, dostaniesz pomoc.

    Konradzie, Ty zdaje sie malo sformalizowany kierunek konczyles, ja
    zreszta tez.
    Myslisz, ze na studiach cos wspominaja o przepisach i o takiej sciezce
    projektowania ?

    Mnie sie wydaje, ze raczej beda uczyc o wytrzymalosci ogolnie.
    W tym i w szczegolach - o wyboczeniu pretow, bo to bedzie tu
    najbardziej istotne.

    I to w dwoch wariantach chyba - wyboczenie calego slupa i wyboczenie
    scianki.
    I tu Twoja rada moze byc zasadna - znalezc wlasciwy przepis/norme, i
    tam bedzie dokladnie - jak policzyc wytrzymalosc slupa kwadratowego
    :-)

    A w ogole - ciezar podnoszony 5t, wozek suwnicy swoje wazy, belka i
    szyny tez waza, slupy pewnie trzeba na 15t.
    Chyba, ze juz uproszczone i tylko slup o nosnosci 4t trzeba obliczyc.

    J.

  • 7. Data: 2016-10-03 14:01:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 3 października 2016 19:34:38 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Mnie sie wydaje, ze raczej beda uczyc o wytrzymalosci ogolnie.
    > W tym i w szczegolach - o wyboczeniu pretow, bo to bedzie tu

    Na politechnice jest milion rzeczy ważniejszych niż przydatność absolwentów do zawodu
    inżyniera. Ja patrzę na to samo co profesory, tylko z przeciwnego punktu widzenia. I
    widzę to czego większość z nich nigdy w życiu nie zobaczy. Dlatego podpowiadam
    studentowi jak zaprojektować suwnicę, a nie jak zaliczyć projekt. Od niego zależy czy
    te dwa pojęcia mu się pokryją, czy będą sprzeczne.

  • 8. Data: 2016-10-03 14:19:39
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2016-10-03 12:34, J.F. wrote:

> [...]
    > szyny tez waza, slupy pewnie trzeba na 15t.
    > Chyba, ze juz uproszczone i tylko slup o nosnosci 4t trzeba obliczyc.

    zapomniałeś wspomnieć o dodatkowycm czynniku: bezwładności
    przemieszczającego sie wózka suwnicy z obciążeniem 5t na haku.

    Ja bym również zaczął od zapoznania się z normami - na nietórych
    uczelniach o tym wspominali bynajmniej ;)
    Suwnice chyba podlegają pod UDT

  • 9. Data: 2016-10-03 15:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 3 października 2016 19:34:38 UTC+9 użytkownik
    J.F. napisał:
    [...]
> [...]
    >zaliczyć projekt.
    >Od niego zależy czy te dwa pojęcia mu się pokryją, czy będą

    Hm, czy to aby od niego zalezy ?
    Ocenial bedzie wykladowca lub inny pracownik uczelni.

    Niby nie powinien sie obrazic za zastosowanie obowiazujacej normy, ale
    kto wie ... bedzie "nie policzyl pan tak, jak mowilem na wykladzie" i
    kto ma racje ?

    A tak swoja droga, to pomysl z norma mi sie coraz bardziej podoba, bo
    z samych obliczen to chyba wyjda nierealne wartosci.

    J.

  • 10. Data: 2016-10-03 16:15:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-10-16 o 14:19, AL pisze:

    > zapomniałeś wspomnieć o dodatkowycm czynniku: bezwładności
    > przemieszczającego sie wózka suwnicy z obciążeniem 5t na haku.

    O wiele bezpieczniej będzie za reakcje poziomą od wózka z ładunkiem
    przyjąć maksymalną siłę tarcia możliwą do przeniesienia na dźwigar z kół
    na szyny wózka. o bezwładność bezwładnością, ale może coś poziomo
    "przyp....ć" w przenoszony ciężar przykładowo. Obciążenie pionowe, to
    też nie nośność wózka, a maksymalna siła zrywająca na linie, bo głupio
    by wyszło, jakby jakiś kretyn przypiął hak do podłoża i suwnica na głowę
    komuś spadła.

    Dźwignice mają swoją co nieco pokręconą logikę, ale to nie ma prawa się
    złamać, dokąd jakiś idiota nie zacznie przy tym grzebać.